Scorpio in een ideale houd iedereen zich netjes aan alle regels en hoeven de politiemensen niet van hun richtlijn af te wijken.
Volgens mij moet je bij een melding van een paar gevluchte inbrekers inderdaad niet van de richtlijnen afwijken!
In de dagelijkse praktijk blijkt er toch dat mensen zicht niet aan de regels houden.
Natuurlijk, waar mensen werken worden fouten gemaakt, dus dat is bij de politie ook zo. Of ik nu op een provinciale weg 80 km/u mag rijden, en een politieagent op diezelfde weg 120 km/u, beiden kunnen onbewust de voor hen geldende snelheid overschrijden. Maar als ik structureel met 100 km/u ga rijden, en een agent dat standaard met 140 km/u doet, dan is er volgens mij iets anders aan de hand.
De politie is nou eenmaal een organisatie die belast is met aanpakken(niet beledigend bedoeld) van mensen die niet naar de wetgever luisteren en weinig gezond verstand hebben. En om boefjes te vangen moeten agenten ook wel eens de regeltjes overtreden, en dat doen ze met verkeersinzicht en gezond verstand.
In onze rechtstaat is het volgens mij de bedoeling dat agenten juist NIET de regels (groot en klein) overtreden, hoe goed bedoeld ook!
Tevens is een richtlijn geen wet
Dat is ook zo'n dooddoener. In een beschikking is de algemene vrijstelling van de bepalingen van het RVV 1990 voor politieagenten geregeld. In die beschikking zijn voorwaarden opgenomen, waarvan er 1 is dat de in de Brancherichtlijn Verkeer Politie opgenomen voorschriften worden nageleefd. Dus nee, het is inderdaad geen wet, maar het zijn wel de normen die nageleefd moeten worden.
en als de richtlijn zelf zegt dat ze genegeerd mag worden.....
Er staat ook in WANNEER en vervolgens ook HOE ze genegeerd mogen worden.
dan is spreekwoordelijke hek van de dam
Inderdaad, wanneer je overal "bijzondere situaties" weet op te voeren, en de procedures die beschreven staan negeert "omdat het in de praktijk niet werkt", dan is het "hek van de dam".