Het probleem en gelijkertijd het geluk voor de politie is dat men de vrijstellingen niet kan verliezen door de handelswijzen als deze voortkomen uit handelsbaren situaties.
De vrijstellingen zijn niet gegeven op basis van de brancherichtlijn, en de brancherichtlijn is een richtlijn.
Er wordt geschermd met uitspraken van de rechter en daarbij wordt de brancherichtlijn gebruikt als uitgaanspunt, terwijl als ik de uitspraken lees ik de concludering anders moet trekken. Ja, er staat dat de brancherichtlijn wordt overtreden. Maar, de reden dat er wordt geoordeeld is art. 5 en niet de overtreding van de brancherichtlijn.
Ook de uitspraak die Scorpio steeds aanhaalt, de rechter geeft wel mee als uitleg de overtreding van de brancherichtlijn maar de uitspraak kan je niet anders zien als een overtreding van art 5.
De vrijstellingen zijn gegeven voor de opsporingsmogelijkheden, daarnaast heeft men bedacht dat er dan ook een richtlijn moet komen voor het overtreden van het RVV.
En hier is men een fout begaan om het te goed te willen doen. Er is een vrijstelling RVV muv art 5, 6, 7 en 8 ( als ik het goed heb onthouden). Hier had men niets aan toe hoeven voegen qua RVV wetgeving. Arbowetgeving vond het nodig dat er voor de veiligheid van de opsporingsambtenaren toch iets meer werd geregeld dus kwam de richtlijn om de agent zelf te beschermen. Zoals overal wordt een richtlijn ineens gezien als wet, dat is ze niet.
Op alle richtlijnen is maar 1 uitspraak mogelijk om het een wet te maken door middel van jurisprudentie nl: "Als de overheid door middel van wetgeving geen veiligheid heeft ingebouwd is de brl het minst te nemen veiligheidsmaatregel." Deze was nog niet eens direct van toepassing op de brancherichtlijn maar wordt door velen gelijk doorgetrokken. Maar heeft de overheid de veiligheid voor de medewerkers niet ingebouwd? Jawel, dat deed ze door desbetreffende artikelen uit te sluiten van de vrijstellingen. Voor de slimmerds, er is ook al een uitspraak van de rechter dat een BRL gelijk moet worden gesteld aan brancherichtlijnen.
Afwijken van de richtlijnen is ten allertijden mogelijk wanneer er geen andere mogelijkheid is om een situatie werkend te maken, hierbij mogen alleen eerdergenoemde artikelen niet worden overtreden.
Voorbeelden van de blauwe sector zijn daarvoor al gegeven. Voor mijn eigen sector betekend dat dat ik met 1 Botsabsorber vier rijstroken kan afzetten, daarmee overtreed ik BRL9101 ( de minst te nemen veiligheidsmaatregel ) maar handel ik wel conform de vrijstellingen die ik heb op het moment dat er maar 1 botsabsorber is om een incident veilig te stellen.
Richtlijnen zijn rigide, de werkelijkheid nooit.