Brancherichtlijn

Auteur Topic: Brancherichtlijn  (gelezen 20065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #70 Gepost op: 23 september 2014, 14:58:04
Inderdaad, maar ik wil op een ding nog wel reageren.

Jij geeft aan dat bijzondere situatie het zelfde is als heel soms. Dit is een aanname van je die naar mijn inziens niet klopt. Dit zijn twee verschillende zaken.

Je gaf tevens aan dat je geen politie mail meer had, ik vraag me af wat je functie bij de politie was, dit omdat je hier eerder niet op reageerde?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #71 Gepost op: 23 september 2014, 15:19:15
Citaat van: Matth link=msg=1297674 date=1411477084
Jij geeft aan dat bijzondere situatie het zelfde is als heel soms. Dit is een aanname van je die naar mijn inziens niet klopt. Dit zijn twee verschillende zaken.

Inderdaad, dat zijn 2 verschillende zaken. Alleen zijn situaties die dagelijks meerdere keren voorkomen in mijn ogen NIET bijzonder, dus wanneer je het gaat vertalen met "bijna altijd", dan ben je volgens mij verkeerd bezig.  Aangezien het nogal moeilijk schijnt te zijn om voorbeelden van "bijzondere situaties" aan te geven, lijkt mij "(heel) soms" redelijk in de buurt te komen van wat er in de brancherichtlijn bedoeld wordt.

Citaat van: Matth link=msg=1297674 date=1411477084
Je gaf tevens aan dat je geen politie mail meer had, ik vraag me af wat je functie bij de politie was, dit omdat je hier eerder niet op reageerde?

Daar heb ik wel op gereageerd, alleen wil je wat anders horen. Ik vind het volstrekt irrelevant om van iedereen die aan een discussie mee doet te weten welke achtergronden men precies heeft. Ik reageer nu vanuit mijn rol als "burger".


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #72 Gepost op: 23 september 2014, 15:53:13
Citaat van: scorpio link=msg=1297681 date=1411478355
Inderdaad, dat zijn 2 verschillende zaken. Alleen zijn situaties die dagelijks meerdere keren voorkomen in mijn ogen NIET bijzonder, dus wanneer je het gaat vertalen met "bijna altijd", dan ben je volgens mij verkeerd bezig.  Aangezien het nogal moeilijk schijnt te zijn om voorbeelden van "bijzondere situaties" aan te geven, lijkt mij "(heel) soms" redelijk in de buurt te komen van wat er in de brancherichtlijn bedoeld wordt.

Daar heb ik wel op gereageerd, alleen wil je wat anders horen. Ik vind het volstrekt irrelevant om van iedereen die aan een discussie mee doet te weten welke achtergronden men precies heeft. Ik reageer nu vanuit mijn rol als "burger".

Ik zal een paar situaties proberen te geven,
Er is een heterdaad aan de gang en ik zie aan mijn aanrijtijd dat ik nooit optijd bij deze heterdaad kan zijn binnen de brancherichtlijn.
Er rijd een voertuig op de snelweg die controle waardig is, echter om hem bij te trekken zonder dat hij de eerste afslag neemt moet ik over de brancherichtlijn.

Dit is slechts een voorbeeldje het is niet zo zwart wit als dat het hier geschetst wordt.

Over je functie, dan zal ik wel wat gemist hebben.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #73 Gepost op: 23 september 2014, 16:31:09
Citaat van: scorpio link=msg=1297681 date=1411478355
Ik vind het volstrekt irrelevant om van iedereen die aan een discussie mee doet te weten welke achtergronden men precies heeft. Ik reageer nu vanuit mijn rol als "burger".
Voor een "burger", zoals je zelf schrijft (waarom dit overigens tussen aanhalingstekens staat is mij onduidelijk) reageer je veel te geinteresseerd in bepaalde zaken. Dus dat gaat er bij mij niet in.
Maak een lijst met punten die je dwars zitten en schrijf een brief naar het Ministerie. Krijg je keurig antwoord en wellicht worden dan de brancherichtlijnen naar jou specifieke wensen aangepast.

Amen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #74 Gepost op: 23 september 2014, 21:38:31
Citaat van: scorpio link=msg=1297650 date=1411471137
Volgens mij moet je bij een melding van een paar gevluchte inbrekers inderdaad niet van de richtlijnen afwijken!

Tot het jou huis is. Of mogen we ook niet meer haasten om boeven te vangen? Want elke minuut later betekend een stuk groter zoekgebied.

Je blijft verder hameren op het stukje bijzondere omstandigheid. Dat iets dagelijks voor komt maakt het niet minder een bijzondere omstandigheid. Het houdt meer in dat het niet tbv surveillance en dergelijk gereden mag worden. Maar keren en een auto achterhalen omdat ik denk dat er een dronken persoon in kan zitten is mijn inziens al een bijzondere omstandigheid. En zolang dat niet gespecificeerd is of door jurisprudentie verklaard denk weet ik dat we hierover van mening blijven verschillen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #75 Gepost op: 23 september 2014, 21:40:40
Citaat van: scorpio link=msg=1297681 date=1411478355

Daar heb ik wel op gereageerd, alleen wil je wat anders horen. Ik vind het volstrekt irrelevant om van iedereen die aan een discussie mee doet te weten welke achtergronden men precies heeft. Ik reageer nu vanuit mijn rol als "burger".

Het enige wat je gezegd hebt is dat je geen politie emailadres (meer) hebt. Daarmee suggereer je iets anders en doe je je voor als iemand die je niet bent. Uit de rest van je postings haal ik wel voldoende om te stellen dat je nooot enige ervaring binnen de politie hebt maar ik laat mij graag van anders overtuigen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #76 Gepost op: 23 september 2014, 23:28:46
Citaat van: scorpio link=msg=1297645 date=1411469728
Kan jij eens 1 of meerdere voorbeelden van feiten of omstandigheden noemen?
Nee, daar ga ik niet aan beginnen. Als ik het idee had dat dit in een discussie met jou enig nut zou hebben dan had ik daar misschien anders over gedacht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #77 Gepost op: 24 september 2014, 00:18:08
1: omdat het kan.

Maar dat zal wel niet geaccepteerd worden bij rechter Scorpio.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #78 Gepost op: 24 september 2014, 02:08:10
Het probleem en gelijkertijd het  geluk voor de politie is dat men de vrijstellingen niet kan verliezen door de handelswijzen als deze voortkomen uit handelsbaren situaties.

De vrijstellingen zijn niet gegeven op basis van de brancherichtlijn, en de brancherichtlijn is een richtlijn.

Er wordt geschermd met uitspraken van de rechter en daarbij wordt de brancherichtlijn gebruikt als uitgaanspunt, terwijl als ik de uitspraken lees ik de concludering anders moet trekken. Ja, er staat dat de brancherichtlijn wordt overtreden. Maar, de reden dat er wordt geoordeeld is art. 5 en niet de overtreding van de brancherichtlijn.
Ook de uitspraak die Scorpio steeds aanhaalt, de rechter geeft wel mee als uitleg de overtreding van de brancherichtlijn maar de uitspraak kan je niet anders zien als een overtreding van art 5.

De vrijstellingen zijn gegeven voor de opsporingsmogelijkheden, daarnaast heeft men bedacht dat er dan ook een richtlijn moet komen voor het overtreden van het RVV.
En hier is men een fout begaan om het te goed te willen doen. Er is een vrijstelling RVV muv art 5, 6, 7 en 8 ( als ik het goed heb onthouden). Hier had men niets aan toe hoeven voegen qua RVV wetgeving. Arbowetgeving vond het nodig dat er voor de veiligheid van de opsporingsambtenaren toch iets meer werd geregeld dus kwam de richtlijn om de agent zelf te beschermen. Zoals overal wordt een richtlijn ineens gezien als wet, dat is ze niet.

Op alle richtlijnen is maar 1 uitspraak mogelijk om het een wet te maken door middel van jurisprudentie nl: "Als de overheid door middel van wetgeving geen veiligheid heeft ingebouwd is de brl het minst te nemen veiligheidsmaatregel." Deze was nog niet eens direct van toepassing op de brancherichtlijn maar wordt door velen gelijk doorgetrokken. Maar heeft de overheid de veiligheid voor de medewerkers niet ingebouwd? Jawel, dat deed ze door desbetreffende artikelen uit te sluiten van de vrijstellingen. Voor de slimmerds, er is ook al een uitspraak van de rechter dat een BRL gelijk moet worden gesteld aan brancherichtlijnen.
Afwijken van de richtlijnen is ten allertijden mogelijk wanneer er geen andere mogelijkheid is om een situatie werkend te maken, hierbij mogen alleen eerdergenoemde artikelen niet worden overtreden.

Voorbeelden van de blauwe sector zijn daarvoor al gegeven. Voor mijn eigen sector betekend dat dat ik met 1 Botsabsorber vier rijstroken kan afzetten, daarmee overtreed ik BRL9101 ( de minst te nemen veiligheidsmaatregel ) maar handel ik wel conform de vrijstellingen die ik heb op het moment dat er maar 1 botsabsorber is om een incident veilig te stellen.

Richtlijnen zijn rigide, de werkelijkheid nooit.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #79 Gepost op: 24 september 2014, 07:35:34
Er is een vrijstelling RVV muv art 5, 6, 7 en 8 ( als ik het goed heb onthouden).
Dat heb je niet goed onthouden. :)

Er is een vrijstelling voor alle artikelen van het RVV. En is geen vrijstelling voor de WVW, waar onder vallen art 5 (gevaar/hinder), art 6 (zwaar ongeval), art 7 (verlaten plaats ongeval), art 8 (rijden onder invloed), art 9 (rijden tijdens ontzegging) enzovoort enzovoort enzovoort. Je kan alle artikelen van de WVW wel opnoemen, we hebben er voor geen één vrijstelling!

Richtlijnen zijn rigide, de werkelijkheid nooit.
O0