Ik woon zelf in Emmeloord en weet hoe hier gealarmeerd word. De hoogwerker word lang niet altijd gealarmeerd hier omdat de dichtstbijzijnde uit Lelystad moet komen, dat duurt in het kortste geval 20 minuten. In de gehele regio word hij trouwens niet bij iedere woningbrand gealarmeerd, dat is ook per regio verschillend. Dit geld alleen voor hoogbouw, brand met personen in het object, opschalingen en uiteraard op aanvraag van een bevelvoerder.
In dit geval is de hoogwerker pas gaan rijden bij middelbrand, wat vaak voorkomt in het noorden van Flevoland. Dit is dus gebeurd omdat geen van de punten die ik hierboven noemde aan de orde was. Het was een laagbouw pand en er waren geen personen meer in het object. Dit is ook door de politie ter plaatse bevestigd, vandaar de lange tijd tussen de eerste melding en de opschaling.
Zoals Peter71 al zei, er word lang niet overal een redvoertuig bij iedere woningbrand gealarmeerd. In onze regio rijden we momenteel bij de eerste melding met 1 TS. Pas als er meer over het pand bekend is zal er worden opgeschaald of word het incident 'meester' gemeld.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is overgekomen. Dit is overigens mijn eigen ervaren informatie.