En jij concludeert dat uit: "kennis van etnische groepen en culturen, verkregen door achtergrond of werkervaring"? Knap.
Daarnaast gaan ze echt niet alleen maar mensen aannemen die ervaring hebben met, of afkomstig zijn uit, allochtone gezinnen/groepen. Je kunt ook kennis hebben van etnische groepen/culturen doordat je er tijdens je studie veel mee te maken hebt gehad, je er tijdens je werk mee te maken hebt gehad of misschien weet je veel over culturen omdat een deel van je familie niet-Nederlands is.
Dankjewel. Ja, concludeer ik.
Ik zie namelijk niet hoe je
"kennis van etnische groepen en culturen, verkregen door achtergrond" anders kunt interpreteren. Als minimaal één van de ouders uit het buitenland komt is iemand per definitie al tweede generatie allochtoon. Dit ben ik zelf ook.
Dus al zou het criterium "minimaal één ouder uit het buitenland" gunstig voor me uitpakken, zou ik het liefst zien dat iedere sollicitant met goede motivatie de kans krijgt op gesprek te komen.
Ik weet het, het staat nergens letterlijk dat ze het zo gaan doen, maar ik denk dat ze met duizenden(?) sollicitanten ze al gauw oppervlakkig naar de sollicitaties gaan kijken.
Je hebt natuurlijk gelijk over de werkervaring en studie, zo kun je die kennis ook eigen maken, het is echter haast onmogelijk voor iemand zoals ik om dit soort ervaring te hebben opgedaan gezien het feit dat ik nog op de middelbare school zit.
Daarnaast, als je naar mensen zoekt die dermate veel ervaring opgedaan hebben dat het in de praktijk een verschil zou maken (bijv. bij de aanpak van jihadisme), je al gauw naar mensen zit te kijken van 30-40 jaar. Kijkend naar een citaat in ditzelfde topic een aantal dagen geleden, waar expliciet gesproken werd over het aannemen van jongeren, verwacht ik eigenlijk dat werkervaring zelden bepalend zal zijn bij de sollicitatie.