Middelbrand (boerderij) Oosterringweg N715 - Luttelgeest 22-09-2014

Auteur Topic: Middelbrand (boerderij) Oosterringweg N715 - Luttelgeest 22-09-2014  (gelezen 4566 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 23 september 2014, 15:47:10
Citaat van: Thor link=msg=1297606 date=1411461544
Dat zou inderdaad best het geval kunnen zijn.
Maar bij alarmering voor een woningbrand zou het redvoertuig dat op 45 km vanuit Lelystad moet komen waarschijnlijk wel eerder,dan na 16 minuten, zijn gealarmeerd.
Een redvoertuig rijdt lang niet overal standaard nog mee met een melding woningbrand, over het algemeen wordt bij een woningbrand enkel een TS geallarmeerd.


JeffreyBrw

  • Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Reactie #11 Gepost op: 23 september 2014, 16:13:40
Ik woon zelf in Emmeloord en weet hoe hier gealarmeerd word. De hoogwerker word lang niet altijd gealarmeerd hier omdat de dichtstbijzijnde uit Lelystad moet komen, dat duurt in het kortste geval 20 minuten. In de gehele regio word hij trouwens niet bij iedere woningbrand gealarmeerd, dat is ook per regio verschillend. Dit geld alleen voor hoogbouw, brand met personen in het object, opschalingen en uiteraard op aanvraag van een bevelvoerder.

In dit geval is de hoogwerker pas gaan rijden bij middelbrand, wat vaak voorkomt in het noorden van Flevoland. Dit is dus gebeurd omdat geen van de punten die ik hierboven noemde aan de orde was. Het was een laagbouw pand en er waren geen personen meer in het object. Dit is ook door de politie ter plaatse bevestigd, vandaar de lange tijd tussen de eerste melding en de opschaling.

Zoals Peter71 al zei, er word lang niet overal een redvoertuig bij iedere woningbrand gealarmeerd. In onze regio rijden we momenteel bij de eerste melding met 1 TS. Pas als er meer over het pand bekend is zal er worden opgeschaald of word het incident 'meester' gemeld.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is overgekomen. Dit is overigens mijn eigen ervaren informatie.
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw


Abarth

  • Manschap B
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #12 Gepost op: 23 september 2014, 18:12:44




Even een vraag,

Is dit wel een goede positie voor een redvoertuig zo in het gras, want het is niet altijd een betrouwbare onder grond?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #13 Gepost op: 23 september 2014, 18:15:57
Mwa, er liggen redelijk grote steunplaten onder de stempels en de boom is maar 1 sectie uitgeschoven; lijkt me geen groot probleem.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 23 september 2014, 19:03:57
Aan de afdrukken in het gras kun je zien dat het een harde ondergrond is.


Wessel1

  • Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #15 Gepost op: 23 september 2014, 21:43:10
Citaat van: JeffreyBrw link=msg=1297695 date=1411481620

In dit geval is de hoogwerker pas gaan rijden bij middelbrand, wat vaak voorkomt in het noorden van Flevoland. Dit is dus gebeurd omdat geen van de punten die ik hierboven noemde aan de orde was. Het was een laagbouw pand en er waren geen personen meer in het object. Dit is ook door de politie ter plaatse bevestigd, vandaar de lange tijd tussen de eerste melding en de opschaling.


Ik was toevallig als eerste ter plaatse. Wij hebben nog 1 persoon de woning uit weten te halen. Deze vond het namelijk nodig om zijn TV nog binnen te halen. Toen de brand echt oversloeg naar het woon gedeelte was er gelukkig inderdaad niemand meer binnen!

@ ColinC
Er zat geen beton voor. Zover ik nog kon zien was het een enkele stenen muur met een binnenwerk van hout. nadat deze waren doorgebrand ging het redelijk snel om allemaal.

En misschien voor de brandweerlieden hier. Ik had iets van een brandweer man gehoord dat als het vuur en rook naar binnen rolt dat het een speciale naam heeft en dit ook kan zorgen voor een soort implosie van de muren?


JeffreyBrw

  • Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Reactie #16 Gepost op: 23 september 2014, 21:52:00
Citaat van: Wessel1 link=msg=1297756 date=1411501390
Ik was toevallig als eerste ter plaatse. Wij hebben nog 1 persoon de woning uit weten te halen. Deze vond het namelijk nodig om zijn TV nog binnen te halen. Toen de brand echt oversloeg naar het woon gedeelte was er gelukkig inderdaad niemand meer binnen!

Goed om te horen! Dan zal bij de eerste melding wel zijn verteld dat diegene eruit is gehaald, in dat geval is er door de centralist niet opgeschaald omdat er toen nog geen reden voor was. Dit maakt het verhaal gelukkig weer wat duidelijker, al die reacties in de media word je namelijk ook niet wijzer op...
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 23 september 2014, 22:30:47
Citaat van: JeffreyBrw link=msg=1297758 date=1411501920
Goed om te horen! Dan zal bij de eerste melding wel zijn verteld dat diegene eruit is gehaald, in dat geval is er door de centralist niet opgeschaald omdat er toen nog geen reden voor was. Dit maakt het verhaal gelukkig weer wat duidelijker, al die reacties in de media word je namelijk ook niet wijzer op...

Aan de hand van de reactie van Wessel1 is het nmm als volgt gegaan.
Iemand, hoogstwaarschijnlijk de bewoner, meldt dat er brand is. Politie en brandweer gaan ter plaatse. De politie (Wesel1 in dit geval) is als eerste ter plaatse en haalt de persoon die de TV wilde redden uit het brandende gebouw.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 23 september 2014, 22:51:52
Citaat van: Wessel1 link=msg=1297756 date=1411501390
Ik was toevallig als eerste ter plaatse. Wij hebben nog 1 persoon de woning uit weten te halen. Deze vond het namelijk nodig om zijn TV nog binnen te halen. Toen de brand echt oversloeg naar het woon gedeelte was er gelukkig inderdaad niemand meer binnen!

@ ColinC
Er zat geen beton voor. Zover ik nog kon zien was het een enkele stenen muur met een binnenwerk van hout. nadat deze waren doorgebrand ging het redelijk snel om allemaal.

En misschien voor de brandweerlieden hier. Ik had iets van een brandweer man gehoord dat als het vuur en rook naar binnen rolt dat het een speciale naam heeft en dit ook kan zorgen voor een soort implosie van de muren?
Op de foto's van ColinC kun je zien dat het hier om een dubbelsteens muur ging, een muur met een spouw ertussen dus. Ook kun je zien dat de brand opzich door is gegaan tot de gemetselde binnenmuur behoudens het dak waar de brand een stukje verder is gegaan. De gemetselde binnenmuur heeft dus zijn werk gedaan. Dan je laatste alinea, de rook en het vuur wat naar binnen rolt. Het kan zijn dat er een brand woed in een ruimte en dat de hete rookgassen zich opstapelen in een ruimte daarnaast. Deze gassen stapelen zich op en zodra er een ontbranding van die gassen ontstaat kan dat op een explosieve wijze gebeuren. Dat heet dan rookgasexplosie.

 Daarnaast kennen we de flash-over en backdraft. De flash-over ontstaat in het ontwikkelstadium van een brand. Rookgaslaag bouwt zich op naar beneden in de brand ruimte, de hitte wordt al maar hoger. Stoelen, tafels enz beginnen uit te gassen, ben je als brandweerman binnen kun je vuurtongen waarnemen in de rookgaslaag, de bekende dansende vuurengeltjes. Dan weet je als brandweerman dat je een uitdaging te wachten staat, en je eigenlijk pleitte moet.
De backdraft is na de brandfase. De brand smoort door zuurstof te kort. De hitte is nog aanwezig, maar het gebrek aan zuurstof zorgt ervoor dat de brand niet kan ontbranden. En de brand wacht dus op zuurstof. Trek je op dat moment net een deur open heb je ook feest. Dan komt de brand met een explosie naar buiten. Daar wil je ook niet bij zijn.