GRIP 1 Zeer grote brand (woning) Beeklaan - Den Haag 23-09-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (woning) Beeklaan - Den Haag 23-09-2014  (gelezen 10099 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #20 Gepost op: 24 september 2014, 15:57:16
Citaat van: Bollie link=msg=1297938 date=1411566550
Buiten het schoolmeester gedrag wat hier word vertoond zie ik toch echt een hoogwerker staan ipv ladderwagen  998765

Dus ik begrijp de verbetering niet  ???

Inderdaad, bij dit incident is een hoogwerker ingesteld. Maar de bovenstaande berichten gingen het over veiligheid van het werken nabij bovenleidingen van de tram. Met name het werken met redvoertuigen (= autoladders + hoogwerkers). Personeel van de redvoertuigen is van de risico's en regelgeving op de hoogte (leuke woordspeling hè?).

Ik weet dat de 1 kV en 25 kV bovenleidingen van de treinen worden getest op spanning en eventueel worden geaard. Wordt dit bij bovenleidingen van de tram ook gedaan?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #21 Gepost op: 24 september 2014, 16:50:30
Bij de spoorwegen staat er tot 1800V DC (1500V +/- 20%) op de "normale" lijnen en 25KV/50Hz AC op de Havenspoorlijn, Betuweroute/A15-tracé en HSL.

Naast spoorlijnen met 1800V mogen met onder spanning staande bovenleiding worden geblust mits men tenminste 1½ meter van de bovenleiding blijft of de schuine zijde van de driehoek minstens 7 meter is (dus blussen tegen de bovenleiding kan veilig onder bepaalde omstandigheden). Bij 25KV mag alleen in de omgeving worden geblust als de spanning van de draad is. Dit wordt geregeld door ProRail op afstand. De brandweer kan met een spanningszoeker testen of de spanning er af is, bij tunnels kan de brandweer aan de buitenzijde van de tunnel zelf extra aarden. Dit omdat de spanningtester daar niet gebruikt mag worden.

Tot zover dit zijstapje ;)

(Gilles is veiligheidskundige bij ProRail ;) )
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


guest12562

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 24 september 2014, 20:04:36
Citaat van: honderd link=msg=1297940 date=1411567036
Inderdaad, bij dit incident is een hoogwerker ingesteld. Maar de bovenstaande berichten gingen het over veiligheid van het werken nabij bovenleidingen van de tram. Met name het werken met redvoertuigen (= autoladders + hoogwerkers). Personeel van de redvoertuigen is van de risico's en regelgeving op de hoogte (leuke woordspeling hè?).

Ik weet dat de 1 kV en 25 kV bovenleidingen van de treinen worden getest op spanning en eventueel worden geaard. Wordt dit bij bovenleidingen van de tram ook gedaan?

Ja men moet meten en aarden, hier zijn procedures voor opgesteld.
Gelijkend op de NS trajecten, zoals gezegd de korpsen kunnen ook zelf schakelen. Dat kan dan bij de NS weer niet.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #23 Gepost op: 24 september 2014, 23:56:33
Citaat van: JJ75 link=msg=1297929 date=1411564177
Over ladderwagen of autoladder loopt al een ander topic. In de spreektaal is nu een autoladder en ladderwagen gewoon hetzelfde. En dus geen reden om te gaan verbeteren in dit topic.

Ben ik "te kritisch" voor een Geïnteresseerde kritische burger ? Dan bij deze mijn oprechte excuses voor het geval iemand zich door mijn correctie in voertuigbenaming geschoffeerd zou voelen. Je zou denken dat in hulpverlening geïnteresseerden zoiets simpel als een juiste benaming van iets dat binnen hun veld van interesse ligt als een vanzelfsprekendheid zouden beschouwen. Wat een kortzichtige gedachte gang van mijn kant. Pardon.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #24 Gepost op: 25 september 2014, 08:42:06
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86644.0 Voor de verdere discussie en antwoorden op jouw reactie.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #25 Gepost op: 25 september 2014, 11:06:48
Citaat van: Thor link=msg=1297902 date=1411557342
1.De standaard procedure is de spanning eraf (zoals Breathe aangeeft)voordat je met de hoogwerker of de ladder aan de gang gaat.
2.Dat is niet  zo verstandig, je bent tenslotte bij brandbestrijding bezig in een natte omgeving en naarmate alles natter wordt wordt de geleiding beter.
Kijk maar eens naar de foto's aan het begin van het item; de brandweer is echt in de eerste minuten al bezig met de hoogwerker. Op dat moment is de HTM nog niet eens in kennis gesteld, laat staan ter plaatse.

En terecht: procedures als '1 meter' zijn mooi voor gepland onderhoud en normale werkzaamheden - maar als de mensen aan de dakgoot hangen gaat de brandweer echt wel beginnen. Alleen: zet de HW er zover mogelijk vanaf en zet er een mannetje bij die met de bediener meekijkt als extra paar ogen om de draad in de gaten te houden....

Peen
Redacteur van


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 25 september 2014, 11:45:04
Citaat van: peen van dienst link=msg=1298127 date=1411636008
Kijk maar eens naar de foto's aan het begin van het item; de brandweer is echt in de eerste minuten al bezig met de hoogwerker. Op dat moment is de HTM nog niet eens in kennis gesteld, laat staan ter plaatse.

En terecht: procedures als '1 meter' zijn mooi voor gepland onderhoud en normale werkzaamheden - maar als de mensen aan de dakgoot hangen gaat de brandweer echt wel beginnen. Alleen: zet de HW er zover mogelijk vanaf en zet er een mannetje bij die met de bediener meekijkt als extra paar ogen om de draad in de gaten te houden....

Peen

Het is logische en begrijpelijk dat men in de door jou geschetste situatie zo snel mogelijk naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid aan het werk gaat met inachtename van de nodige voorzorgsmaatregelen zoals de door jou geschetste extra uitkijk, zover mogelijk van de draad etc. en zo mogelijk afstempelen op rubber.
Je wacht in deze situatie echt niet totdat de aanbevelingen vanuit alle mogelijke en onmogelijke richtlijnen uiteindelijk zijn vervuld.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #27 Gepost op: 27 september 2014, 09:58:55
Heeft de brandweer geen tekeningen aan boord van de bovenleiding van de HTM waar ingetekend staat waar de lijnonderbrekers met handschakelaars zitten? Met behulp van die tekeningen (en sleutel) kun je betrekkelijk eenvoudig en snel zelf de betreffende secties van de bovenleiding spanningsloos schakelen. Met de spanningtester kun je daarna zelf een eerste aarding aanbrengen.

Uiteraard moet aansluitend de HTM nog de bovenleiding goed aarden en later weer onder spanning brengen.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


guest12562

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 27 september 2014, 11:33:35
Citaat van: Gilles link=msg=1298505 date=1411804735
Heeft de brandweer geen tekeningen aan boord van de bovenleiding van de HTM waar ingetekend staat waar de lijnonderbrekers met handschakelaars zitten? Met behulp van die tekeningen (en sleutel) kun je betrekkelijk eenvoudig en snel zelf de betreffende secties van de bovenleiding spanningsloos schakelen. Met de spanningtester kun je daarna zelf een eerste aarding aanbrengen.

Uiteraard moet aansluitend de HTM nog de bovenleiding goed aarden en later weer onder spanning brengen.

Volgens mij is al aangegeven dat ze dit doen, dus zullen ze de benodigde middelen aan boord hebben, anders kun je de procedures niet uitvoeren lijkt me.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #29 Gepost op: 27 september 2014, 11:52:14
Citaat van: Thor link=msg=1298134 date=1411638304
Het is logische en begrijpelijk dat men in de door jou geschetste situatie zo snel mogelijk naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid aan het werk gaat met inachtename van de nodige voorzorgsmaatregelen zoals de door jou geschetste extra uitkijk, zover mogelijk van de draad etc. en zo mogelijk afstempelen op rubber.
Je wacht in deze situatie echt niet totdat de aanbevelingen vanuit alle mogelijke en onmogelijke richtlijnen uiteindelijk zijn vervuld.
Maar als het mis gaat en je hebt je niet aan die onmogelijke richtlijnen gehouden dan heb je wel de poppen aan het dansen.