In een heli heb je geen plek om te gaan vechten met je patient, dus daar ontkom je soms niet aan preventief intuberen bij neurotrauma... als het strikt noodzakelijk is om airbound te transporteren.
Maar dan nog hoor je de vaardigheid heel goed in de vingers te hebben en je protocollen te volgen. Vergeten de etCO2 aan te sluiten is wat mij betreft een kunstfout, zeker tijdens transport.
That said... een patient verliezen aan een failed intubation kan iedereen overkomen die intubeert... ook de beste.
Roepen dat men de tube tussen de stembanden heeft zien gaan waarna de patient cyanotisch wordt en daarna geen longvelden ausculteert en geen etCO2 meting aansluit/checkt, hebben een enorm bord voor hun ondeskundige kop. ook in ''the heat of the night'' m oet je dit soort controles uitvoeren, anders moet je dit soort handelingen niet uitvoeren. Die personen horen uberhaupt niet in de ambulancezorg of heliteam. Kennelijk had het EMS flight team ook geen plan B of C voor ventilatieproblematiek.
Accidentele oesophagusintubatie kan ontstaan bij niet goed a vue krijgen van epilottis, maar er dan maar voor t gemak er van uit gaan dat de tube wel goed zal zitten is een omissie. En zelfs na het zien passeren van stembanden door de tube blijft er manipulatie van tube mogelijk oa bij verplaatsen van patient, dus altijd weer longvelden checken en continue etCO2 waveform controle, onbegrijpelijk dat dit niet is toegepast.
Helaas blijkt uit crew resource management onderzoeken dat vermeende deskundigheid en bang zijn voor geven van feedback en ontvangen van feedback wel eens mis gaat. Dit zijn cruciale items in (pre)hospitale spoedzorg.
Ook mij is accidentele oesophagus intubatie wel eens overkomen, door anatomie van patient, werkomstandigheden en manipulatie van de pstient(tube) na intubatie. Bij twijfel wederom laryngoscoop inbrengen en tube controle, reintuberen, of detuberen en op kap en wedrom intubatiepoging, beste optie is nog om tube in oesophagus te laten zitten (kan mooi maagsonder erin) en neiwue tube inbrengen.