Verkeersonderzoek ?

Auteur Topic: Verkeersonderzoek ?  (gelezen 2966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Gepost op: 20 augustus 2013, 16:31:38
Ik kwam de afgelopen tijd een aantal "onbekende" camera's tegen op de RUIT Rotterdam. Vandaag een bericht op rijnmond.nl staat er dat het voor een verkeersonderzoek is. Nu staat er "De camera’s registreren het kenteken, het tijdstip en de locatie van het autoverkeer".
Hoe zit het met de privacywetgeving in deze? Het maakt mij persoonlijk niks uit. Maar je heb van die personen ertussen zitten die alleen maar bang zijn dat de privacy geschonden wordt. Politie mag toch ook niet van elke auto, de gegevens opslaan met bijvoorbeeld een ANPR-Camera ;)


Camera's boven rijkswegen voor verkeersonderzoek
20-08-2013  |  15:57
 
Op de ring van Rotterdam worden komende tijd camera's opgehangen voor een verkeersonderzoek.
 
Volgens Rijkswaterstaat worden er van half september van dit jaar tot en met 1 april 2015 verkeersmetingen uitgevoerd. Die metingen worden gedaan op onder meer de Ruit van Rotterdam (A13, A15, A16 en A20) en op de Algerabrug tussen Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel.

De camera’s registreren het kenteken, het tijdstip en de locatie van het autoverkeer. Snelheidsovertredingen worden niet geregistreerd.

Tijdens de spits staat het verkeer op de Ruit van Rotterdam regelmatig vast. Het onderzoek wordt gedaan om mogelijke oplossingen te bedenken zoals het belonen van automobilisten die niet meer in de spits reizen, en het leveren van goede reisinformatie.


Met Vriendelijke Groet.....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:21:54
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1193677 date=1377009098
Ik kwam de afgelopen tijd een aantal "onbekende" camera's tegen op de RUIT Rotterdam. Vandaag een bericht op rijnmond.nl staat er dat het voor een verkeersonderzoek is. Nu staat er "De camera’s registreren het kenteken, het tijdstip en de locatie van het autoverkeer".
Hoe zit het met de privacywetgeving in deze? Het maakt mij persoonlijk niks uit. Maar je heb van die personen ertussen zitten die alleen maar bang zijn dat de privacy geschonden wordt. Politie mag toch ook niet van elke auto, de gegevens opslaan met bijvoorbeeld een ANPR-Camera ;)


Een ANPR systeem is niet per definitie een inbreuk op privacy volgens de geldende regelgeving. Het ligt vooral aan het doel, en de manier van gegevens opslag en verwerking.
(Een uitgebreidere discussie en voorbeelden over "particulier gebruik van ANPR" vind je in dit topic)

Rijkswaterstaat gebruikt al op meerdere locaties ANPR systemen. Qua privacywetgeving mogen ze dat, al zijn er wel wat voorwaarden aan de manier van verwerking van de kentekens. Zo mogen de kentekens niet gekoppeld worden aan database(s) met gegevens over de kentekenhouders, en moet de verwerking ook gescheiden plaats vinden.
Ook betekend het vaak dat de gegevens al door computers verwerkt worden, en de personen die met die gegevens aan de slag gaan geen kentekens meer zien (maar bijv alleen reistijden, of begin/eindpunt routes).
Of Rijkswaterstaat in de praktijk met dit specifieke onderzoek ook zorgvuldig te werk gaat, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Als het je echt interesseert dan zou ik gewoon een mailtje met die vragen naar Rijkswaterstaat sturen. :)

Het verschil is dat de Politie ANPR gebruikt voor opsporingsdoeleinden. Doordat de politie kenteken gegevens kan opvragen, is er eerder sprake van inbreuk op de privacy, en die inbreuk is dan groter. Daarom gelden er extra voorwaarden voor de Politie bij het gebruik van ANPR systemen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2013, 22:46:37
Je weet ook dat de VID hier gebruik van maakt? Ook kijken ze naar de blue-tooth van de voorbij rijdende auto's (hierdoor weet jij precies waar wel een geen file is en hoe lang deze duurt). Tevens staan er vaak voor bepaalde werkzaamheden ook wel eens ANPR camera's welke in de gaten houden welke voertuigen hoevaak langs rijden. Dan krijg je tzt een brief thuis dat je geld kan verdienen om tijdens de werkzaamheden niet in de spits langs te rijden (heeft mij nog geld gekost omdat ik mijn auto toen net had verkocht  :().

Privacy is heel leuk, maar wij geven in ons gewone leven al zoveel weg dat ik er al haast niet meer van wakker ligt.  e050
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2013, 23:11:07
En dat laatste raakt in mijn ogen ook de kern..

Niemand vindt privacy interessant; op Facebook vindt je alles terug, van de worteltjes van gisteravond tot de dunne poep van vanochtend..

Maar oh jee als het woord 'overheid' in combinatie met 'privacy' valt.. Selectieve verontwaardiging noem ik dat..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2013, 23:47:39
Niemand vindt privacy interessant

Ik wel zegt de gek... En ja, ik heb ook een Facebook account....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2013, 00:04:27
Allemaal leuk en aardig, maar wat mij boven die kentekenregistratie staat is: wat zijn die beloningen en wie betaald ze?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2013, 00:34:55
De kentekengegevens worden inderdaad gebruikt voor meerdere doeleinden. Het meten van de doorstroming en/of reistijd zijn daarvan de meest gebruikte. RWS gebruikt deze gegevens bijvoorbeeld om te onderzoeken wat het reistijdverlies is op bepaalde trajecten. Deze reistijden worden opgeslagen in de database van Rijkswaterstaat, zónder kentekengegevens. Zo valt per minuut de gemiddelde reistijd op een bepaald traject te bepalen en vormen de gegevens mede de basis voor het bepalen van verkeerskundige knelpunten.

Ook worden de camera's gebruikt voor doeleinden die direct zichtbaar zijn voor automobilisten. Sinds kort ziet men op de DRIP's (Dynamische Route Informatie Panelen; die grote zwarte borden boven de weg) de reistijd tot een stad/knooppunt te zien, in plaats van het aantal kilometers file zoals vroeger. Deze reistijd wordt mede bepaald door camera's die niet alleen de puntsnelheden, maar ook de gemiddelde snelheid over het gehele traject, aan de hand van kentekengegevens meten. Ook deze kentekengegevens worden niet bewaard.

Citaat van: rensb link=msg=1193844 date=1377036267
Allemaal leuk en aardig, maar wat mij boven die kentekenregistratie staat is: wat zijn die beloningen en wie betaald ze?

Het enige waarbij kentekengegevens wél worden bewaard, is bij campagnes zoals spitsmijden. Hierbij registreert het systeem dat een voertuig dagelijks tijdens de spitsuren over een bepaald traject rijdt. Wanneer dit over een langere periode plaatsvindt, kan je inderdaad thuis een brief verwachten waarin je wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het project.

Het rijk/provincie betaalt deze. Ik heb er ook een tijdje aan meegedaan op de A12. Het systeem registreerde mijn kenteken iedere dag tussen 7:30-8:00 uur op de heenweg en rond 17:00 uur op de terugweg. Als je je opgeeft en daarna buiten deze tijden gaat rijden (ervoor of erna), kan je per keer dat je kenteken buiten die tijd wordt geregistreerd een X bedrag krijgen. Dit kan oplopen tot rond een aardig bedrag (heen en terugreis, afhankelijk van tijd en locatie) dat aan het eind van de maand op je rekening wordt bijgeschreven. Je kan alleen meedoen als je in de voorgaande periode regelmatig/dagelijks tijdens de spits gebruik maakte van het desbetreffende wegvak. Meer info: www.spitsmijden.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2014, 20:49:21
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1193827 date=1377033067
Maar oh jee als het woord 'overheid' in combinatie met 'privacy' valt.. Selectieve verontwaardiging noem ik dat..
Dan moet de overheid maar eens niet zo dom zijn om de privacy van de burgers schenden.
Zo ook RWS....

Rijkswaterstaat schendt privacy duizenden leaserijders
Rijkswaterstaat heeft in een groot verkeersonderzoek persoonlijke informatie van vele duizenden automobilisten gedeeld met hun leasemaatschappij. Dat blijkt uit onderzoek van de researchredactie van RTL Nieuws.