Hr. Adema,
Als ik het goed lees dan is jouw motto: “Multidisciplinair van elkaar leren”. Kijk ik naar je postings dan blijkt daar niets van. Jij probeert anderen altijd van jouw gelijk te overtuigen. Van enige nuancering is geen sprake.
Bovendien bezig je nogal eens aanmatigend taalgebruik. Vind je het dan gek dat je andere hulpverleners tegen je in het harnas jaagt?
Neem nou bijvoorbeeld dit item. Alleen al de manier waarop je start.Aangezien ik geen EHBO verenigingen ken die een plank gebruiken moet je wel over profs praten. Of niet?
Nu dan, hr. Adema, er bestaat niet zoiets van één juiste manier van planken. Eén en ander is afhankelijk van de situatie. De door jouw voorgeschreven wijze is prima voor een verticale redding, maar voor een horizontale redding niet noodzakelijk.
Je hoeft mij niet het nut van spalken wijs te maken. Ik heb ruime ervaring en wel heel wat langer dan 1995. Ik ken beide kanten. Naast mijn werk als AVP doe ik ook aan evenementen begeleiding (o.a. wielerrondes, marathons, crosswedstrijden, TT circuit).
Als ik b.v. een halskraag heb aangebracht, dan laat ik de opening aan de voorkant vrij voor controles of voor chirurgisch ingrijpen. Bij jouw wijze van fixeren bedek je de opening geheel. Volgens welk protocol moet dat? De riemen moeten stevig aangetrokken worden, is dat dan niet in strijd met de airway?
Laat een ieder nu maar eens in zijn waarde en hou op met dat belerende. Want dat is de reden dat professionele hulpverleners argwanend naar EHBO-ers kijken.
Ik immobiliseer ongeveer gemiddeld twee slachtoffers in de drie weken, ook ABC instabiele slachtoffers.
Wat wil je hier precies mee aangeven? Als jij ABC instabiele patienten op de plank fixeerd dan ontneem je de AVP helemaal de mogelijkheid om een goed onderzoek te doen.
Verder ben je selectief in het geven van antwoorden. Op sommige vragen komt gewoon geen of een ontwijkend antwoord (b.v. instructie T-POD of achtergrond).Wat is overigens een “auditor PHTLS”?
Alleen word een beetje moe van mensen die het op de persoon spelen, en graag elke casus die ze van ons kennen willen uitspitten, of wij wel ergens een foutje maken... ?,
Er wordt in het geheel niet gezocht naar fouten. Er wordt wel kritisch gekeken naar hoe hulp wordt verleend. En daar worden vragen over gesteld.
Bij deze: ik ben niet voornemens om naar je bijeenkomst te komen. Ik heb er geen behoefte aan om voor de zoveelste maal te horen dat er weer een andere manier van spalken of beademen is.
Het is constructiever om eens in gesprek te gaan met de diverse vertegenwoordigers uit het werkveld (NAI, SOSA, inspecteur volksgezondheid, BiZa en wat niet meer).