Wat kan mij het schelen wat ze in het Gelredome doen? We hebben te maken met dit ongeval, en het is op dit moment handiger om eerste de onderzoeken van de politie af te wachten alvorens er allerlei conclusies worden gedaan. Als precies bekend is wat er is gebeurd is het vroeg genoeg om daar een discussie over te starten. Het is nu maar gissen wat er nu precies is gebeurd.
Wat andere doen zou mensen best veel mogen schelen. Het kan namelijk nooit kwaad om van elkaars kennis gebruik te maken, je hoeft het wiel niet perse iedere keer opnieuw uit te vinden. Ik vind het een dooddoener om maar te zeggen " het is een ongeval", natuurlijk is het dat, maar heel veel ongevallen en letsels kun je voorkomen, niet allemaal, maar wel veel. Daarom doen we bijvoorbeeld iedere keer als we in de auto stappen onze gordel om, ook al kunnen we zelf goed rijden of hebben we zelf nog nooit een ongeluk gehad. Ongelukken kunnen inderdaad altijd gebeuren en je kunt ze niet allemaal voorkomen. Dat wil alleen niet zeggen dat je meteen kunt roepen " het is een ongeval dus waag het niet te beweren dat het voorkomen had kunnen worden of de schade beperkt had kunnen worden."
Zo heel veel gissen is het niet. Om een bepaalde reden is de truck het publiek in gereden met dodelijke slachtoffers als gevolg. Wat de reden is waarom hij niet stopte of zijn bocht niet goed maakte doet er helemaal niet toe. Er is namelijk geen enkele reden waarvan je zou zeggen " Ow is hij daarom door gereden, dan maakt het niet uit." Alle redenen, of het nu mechanische, electronische, een onwelwording van de bestuurder of wat dan ook als achterliggende reden heeft, er is altijd een kans dat er zo iets gebeurd. Je moet daar gewoon altijd rekening mee houden. Er was in dit geval zo te zien geen enkel "plan B" of marge, behalve een set dranghekken.
Vraag me ook af wat er nog meer fout had kunnen gaan met het publiek zo dichtbij. Wat zou er bijvoorbeeld gebeurd zijn als hij niet in het publiek gereden was maar 1 van de banden was geklapt?