GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014  (gelezen 121838 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Peter71 link=msg=1298889 date=1411924586
Wat kan mij het schelen wat ze in het Gelredome doen? We hebben te maken met dit ongeval, en het is op dit moment handiger om eerste de onderzoeken van de politie af te wachten alvorens er allerlei conclusies worden gedaan. Als precies bekend is wat er is gebeurd is het vroeg genoeg om daar een discussie over te starten. Het is nu maar gissen wat er nu precies is gebeurd.

Wat andere doen zou mensen best veel mogen schelen. Het kan namelijk nooit kwaad om van elkaars kennis gebruik te maken, je hoeft het wiel niet perse iedere keer opnieuw uit te vinden. Ik vind het een dooddoener om maar te zeggen " het is een ongeval", natuurlijk is het dat, maar heel veel ongevallen en letsels kun je voorkomen, niet allemaal, maar wel veel. Daarom doen we bijvoorbeeld iedere keer als we in de auto stappen onze gordel om, ook al kunnen we zelf goed rijden of hebben we zelf nog nooit een ongeluk gehad. Ongelukken kunnen inderdaad altijd gebeuren en je kunt ze niet allemaal voorkomen. Dat wil alleen niet zeggen dat je meteen kunt roepen " het is een ongeval dus waag het niet te beweren dat het voorkomen had kunnen worden of de schade beperkt had kunnen worden."

Zo heel veel gissen is het niet. Om een bepaalde reden is de truck het publiek in gereden met dodelijke slachtoffers als gevolg. Wat de reden is waarom hij niet stopte of zijn bocht niet goed maakte doet er helemaal niet toe. Er is namelijk geen enkele reden waarvan je zou zeggen " Ow is hij daarom door gereden, dan maakt het niet uit."  Alle redenen, of het nu mechanische, electronische, een onwelwording van de bestuurder of wat dan ook als achterliggende reden heeft, er is altijd een kans dat er zo iets gebeurd.  Je moet daar gewoon altijd rekening mee houden. Er was in dit geval zo te zien geen enkel "plan B" of marge, behalve een set dranghekken.

Vraag me ook af wat er nog meer fout had kunnen gaan met het publiek zo dichtbij. Wat zou er bijvoorbeeld gebeurd zijn als hij niet in het publiek gereden was maar 1 van de banden was geklapt?


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
SIGMA is inderdaad ter plaatse geweest, maar heeft niet veel kunnen doen.

Op de website van gemeente Haaksbergen geeft de gemeente informatie:
http://www.haaksbergen.nl/smartsite.htm?id=28546
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1298900 date=1411925385
Wat andere doen zou mensen best veel mogen schelen. Het kan namelijk nooit kwaad om van elkaars kennis gebruik te maken, je hoeft het wiel niet perse iedere keer opnieuw uit te vinden. Ik vind het een dooddoener om maar te zeggen " het is een ongeval", natuurlijk is het dat, maar heel veel ongevallen en letsels kun je voorkomen, niet allemaal, maar wel veel. Daarom doen we bijvoorbeeld iedere keer als we in de auto stappen onze gordel om, ook al kunnen we zelf goed rijden of hebben we zelf nog nooit een ongeluk gehad. Ongelukken kunnen inderdaad altijd gebeuren en je kunt ze niet allemaal voorkomen. Dat wil alleen niet zeggen dat je meteen kunt roepen " het is een ongeval dus waag het niet te beweren dat het voorkomen had kunnen worden of de schade beperkt had kunnen worden."

Zo heel veel gissen is het niet. Om een bepaalde reden is de truck het publiek in gereden met dodelijke slachtoffers als gevolg. Wat de reden is waarom hij niet stopte of zijn bocht niet goed maakte doet er helemaal niet toe. Er is namelijk geen enkele reden waarvan je zou zeggen " Ow is hij daarom door gereden, dan maakt het niet uit."  Alle redenen, of het nu mechanische, electronische, een onwelwording van de bestuurder of wat dan ook als achterliggende reden heeft, er is altijd een kans dat er zo iets gebeurd.  Je moet daar gewoon altijd rekening mee houden. Er was in dit geval zo te zien geen enkel "plan B" of marge, behalve een set dranghekken.

Vraag me ook af wat er nog meer fout had kunnen gaan met het publiek zo dichtbij. Wat zou er bijvoorbeeld gebeurd zijn als hij niet in het publiek gereden was maar 1 van de banden was geklapt?
Je kunt hier af en toe beter niets zeggen, aangezien men nogal slecht leest. ::)
Maar goed, ik zal het nog 1 x proberen te vertellen. Het is beter om eerst de officiele berichtgeving van de politie af te wachten, en op basis van die gegevens verder te discussieren. Nu tast een ieder in het duister, en weet niemand nog wat er exact is gebeurd. Dus is het op dit moment weldegelijk gissen naar wat er nu precies is gebeurd, simpel omdat de toedracht nog niet bekend is.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Peter71 link=msg=1298889 date=1411924586
Wat kan mij het schelen wat ze in het Gelredome doen? We hebben te maken met dit ongeval, en het is op dit moment handiger om eerste de onderzoeken van de politie af te wachten alvorens er allerlei conclusies worden gedaan. Als precies bekend is wat er is gebeurd is het vroeg genoeg om daar een discussie over te starten. Het is nu maar gissen wat er nu precies is gebeurd.

Dat is een evenement met monstertrucks, dezelfde als bij dat ongeval in Haaksbergen, dus dat heeft er ALLES mee te maken.

ongeacht wat de reden is van het ongeluk was die plek op dat kleine plein met het publiek zo dichtbij onverantwoord.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Citaat van: Peter71 link=msg=1298902 date=1411925657
Je kunt hier af en toe beter niets zeggen, aangezien men nogal slecht leest. ::)
Maar goed, ik zal het nog 1 x proberen te vertellen. Het is beter om eerst de officiele berichtgeving van de politie af te wachten, en op basis van die gegevens verder te discussieren. Nu tast een ieder in het duister, en weet niemand nog wat er exact is gebeurd. Dus is het op dit moment weldegelijk gissen naar wat er nu precies is gebeurd, simpel omdat de toedracht nog niet bekend is.
het staat toch als een paal boven water dat de afzetting onvoldoende was. of zie ik het verkeerd.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Onderzoeksraad ‏@Onderzoeksraad 2 min
Onderzoekers in Haaksbergen ivm verkennend onderzoek naar monstertruck die eerder vandaag tijdens een autoshow in het publiek terecht kwam.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1298904 date=1411925886
het staat toch als een paal boven water dat de afzetting onvoldoende was. of zie ik het verkeerd.

dat zou inderdaad heel duidelijk moeten zijn, een dranghek houd geen auto van 5000 kilo met 1500 PK tegen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1298904 date=1411925886
het staat toch als een paal boven water dat de afzetting onvoldoende was. of zie ik het verkeerd.
Geloof me, die discussie gaat nu pas beginnen en is voorlopig nog lang niet geluwd. ;)


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Beelden kunnen als schokkend worden ervaren
http://www.npo.nl/nos-jeugdjournaal/28-09-2014/POW_00716336
Nos jeugdjournaal begint met het monstertruck ongeval

Update: burgermeester heeft het over 2 doden en 15 gewonden waarvan 5 ernstig gewond.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Peter71 link=msg=1298907 date=1411926097
Geloof me, die discussie gaat nu pas beginnen en is voorlopig nog lang niet geluwd. ;)

ik zie het niet als discussie maar als feit, nogmaals ONGEACHT de reden DAT het misging, je moet er gewoon rekening mee houden dat het mis kan gaan.

en daar is hier overduidelijk onvoldoende rekening mee gehouden.