Wat ik mijn nu afvraag is:
Als je hier in Nederland bij een evenement komt als politieagent. Je als politieagent de situatie bij het evenement niet veilig vindt. Heb je dan als politieagent nog mogelijkheden het evenement tijdelijk stil te leggen of helemaal stil te leggen?
Kan wel, maar politie is openbare orde en veiligheid. Eerste was hier geen probleem, en tweede aspect, als de vergunning is verleend door de gemeente en men voldoet aan de eisen die daarin ingesteld zijn kun je moeilijk op je gevoel de monster truck actie tegenhouden.
Ook de brandweer wordt hier in vaak betrokken, maar ook daar zal men terugvallen op standaard regels voor evenementen, (brandkranen vrijhouden, geen doorgaande wegen permanent blokkeren, gebruik van open vuur etc. Noodplan voor het geval dat er een standaard (voorspelbaar )incident plaats vindt onwel wording, voertuig brand, voldoende vluchtwegen etc.
Denk niet dat er in dit noodplan een scenario stond voor voertuig rijdt het publiek in, want dan moet jezelf afvragen of het evenement zo wel door kan gaan.
En stop zetten lukt wel, maar dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn en rugdekking hebben van je leiding gevende. Zelf meegemaakt met illegale party's in brand onveilige panden, knappe preventie inspecteur die het dan voor elkaar krijgt om de tent leeg te laten halen door de ME.
Zie het als op de finale van het WK, een kroeg binnen stappen en zeggen dat er tien mensen teveel binnen zijn volgens de vergunning, en dan de tent sluiten of tien personen naar buiten sturen.