GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014  (gelezen 120152 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1299058 date=1411968226
Wat ik mijn nu afvraag is:
Als je hier in Nederland bij een evenement komt als politieagent. Je als politieagent de situatie bij het evenement niet veilig vindt. Heb je dan als politieagent nog mogelijkheden het evenement tijdelijk stil te leggen of helemaal stil te leggen?
Dan moet je behoorlijk sterk in je schoenen staan.... zeker omdat de politie ongetwijfeld door de gemeente om advies is gevraagd bij de aanvraag om vergunning (ervan uitgaande dat de feitelijke situatie overeenkomt met de vergunde/aangevraagde situatie). Ze zien je aankomen...
greetz,  Enrique


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1299058 date=1411968226
Wat ik mijn nu afvraag is:
Als je hier in Nederland bij een evenement komt als politieagent. Je als politieagent de situatie bij het evenement niet veilig vindt. Heb je dan als politieagent nog mogelijkheden het evenement tijdelijk stil te leggen of helemaal stil te leggen?
Citaat
ARTIKEL 5 WEGENVERKEERSWET

Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dit artikel zal waarschijnlijk op een tijdelijk van verkeer afgesloten gebied niet gelden???
Maar los van welk artikel dan ook, ik denk dat zowel burgers als politie en andere deskundigen een  potentieel gevaarlijke situatie kunnen melden aan ..... (112, gemeente, organisator etc.)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Van de site van MTRA.us
MTRA Recommended Car Crushing Perimeter

1 foot = 30,5 cm


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Citaat van: gignnl link=msg=1299043 date=1411945035
Een hele discussie.Wil beginnen de ingezette hulpverleners sterkte te wensen.
Verder de vraag aangezien dit een Hulpverleningsforum is of iemand de ingezette voertuigen gele tak op zou kunnen sommen.
Ben tot zover gekomen, aanvullingen zijn welkom.
Citaat
04-170
04-172

05-103
05-104
05-106
05-111
05-116
05-118
05-151
05-152
05-155
05-157

05-381      Rapid Responder/OvD-G
05-828      AMBU-team (wel tp, niet ingezet)
05-838      SIGMA-team (wel tp, niet ingezet)
05-985      MMT (wel tp, niet ingezet)

06-106
06-154
06-156
06-157
06-159

06-811      OvD-G

2X EHBO-ambu   (wel tp, niet ingezet)

LL3
LL4
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Vreselijk incident. Zal veel van geleerd worden.

Zelf baancommissaris bij een autorodeo (botsautootjes met echte auto's) Daar hebben we een geul met daarachter een grondwal en staat het publiek op 15 meter afstand van de wal achter dranghekken. Als je dit gewend bent is de bescherming in Haaksbergen wel heel erg mager. Publiek wat zonder enige vrije zone direct tegen de baan en draaicirkel van de monstertruck aan staat.

Ik vind de opschaling trouwens heel goed snel opgepakt is. (Mag ik ook wel eens zeggen)


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Robinh link=msg=1299072 date=1411977320
Ben tot zover gekomen, aanvullingen zijn welkom.

Kwam op internet luchtfotos en opnamen vanuit een drone tegen van dit ongevsl. kon helaas geen voertuignummers zien van ambulances zoals politie dat ook heeft


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Wat ik mijn nu afvraag is:
Als je hier in Nederland bij een evenement komt als politieagent. Je als politieagent de situatie bij het evenement niet veilig vindt. Heb je dan als politieagent nog mogelijkheden het evenement tijdelijk stil te leggen of helemaal stil te leggen?
Kan wel, maar politie is openbare orde en veiligheid. Eerste was hier geen probleem, en tweede aspect, als de vergunning is verleend door de gemeente en men voldoet aan de eisen die daarin ingesteld zijn kun je moeilijk op je gevoel de monster truck actie tegenhouden.
Ook de brandweer wordt hier in vaak betrokken, maar ook daar zal men terugvallen op standaard regels voor evenementen, (brandkranen vrijhouden, geen doorgaande wegen permanent blokkeren, gebruik van open vuur etc. Noodplan voor het geval dat er een standaard (voorspelbaar )incident plaats vindt onwel wording, voertuig brand, voldoende vluchtwegen etc.
Denk niet dat er in dit noodplan een scenario stond voor voertuig rijdt het publiek in, want dan moet jezelf afvragen of het evenement zo wel door kan gaan.
En stop zetten lukt wel, maar dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn en rugdekking hebben van je leiding gevende. Zelf meegemaakt met illegale party's in brand onveilige panden, knappe preventie inspecteur die het dan voor elkaar krijgt om de tent leeg te laten halen door de ME.
Zie het als op de finale van het WK, een kroeg binnen stappen en zeggen dat er tien mensen teveel binnen zijn volgens de vergunning, en dan de tent sluiten of tien personen naar buiten sturen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Fletwed link=msg=1299091 date=1411983473
Kwam op internet luchtfotos en opnamen vanuit een drone tegen van dit ongeval.
Kun je daar een linkje van plaatsen?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Citaat van: tower-ladder link=msg=1299095 date=1411985402
Kan wel, maar (...)
Op basis waarvan zou een agent dit kunnen doen dan? De vergunning (zie paar posts terug) spreekt over 10 meter afstand tot de toeschouwers door middel van dranghekken. Als je dat interpreteert als 10 meter afstand van de te crushen auto's dan werd hier, op het oog, aan voldaan. Even los van het feit of deze regels wel of niet voldoende waren geweest....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Koekerdt link=msg=1299106 date=1411989724
Op basis waarvan zou een agent dit kunnen doen dan? De vergunning (zie paar posts terug) spreekt over 10 meter afstand tot de toeschouwers door middel van dranghekken. Als je dat interpreteert als 10 meter afstand van de te crushen auto's dan werd hier, op het oog, aan voldaan. Even los van het feit of deze regels wel of niet voldoende waren geweest....
Als je twijfels over de veiligheid hebt kunt je toch altijd de verantwoordelijken op aanspreken? Organisatie, vergunningverlener, stuntteam?