Ik quote de opmerking van Peen nu even maar ik hoor deze opmerking van veel mensen en in veel Media.
Het laten voldoen van dit evenement aan alle MTRA-richtlijnen zou hetzelfde zijn als zeggen dat een wedstrijd zomeravondvoetbal tussen FC dederdehelft en VV balophetdak aan de zelfde veiligheids-richtlijnen moet voldoen als een beker wedstrijd tussen ajax en feyenoord. Het is nu wel lekker populair om dat te roepen omdat dat het ongeluk voorkomen had, maar als je realistisch naar de situatie kijkt slaat het helemaal nergens op.
Er wordt gerefereerd aan één regel van de MTRA, die dat er geen publiek in de rijrichting mag staan, en daarom moeten maar alle MTRA richtlijnen gevolgd worden. Voor jullie informatie, dat zijn honderden pagina's met misschien wel meer dan duizend regels. (http://mtra.us/rule-book/ vergeet onder aan de pagina de "Related Documents" niet.)
Wat wel geholpen had was als één van alle partijen (organisator, gemeente, showcrew en chauffeur) realistisch naar de gevaren had gekeken. Daarbij kunnen de richtlijnen van de MTRA natuurlijk een goede houdvast zijn, maar zeker niet in alle gevallen doorslaggevend. Ik hoop dat de onderzoeksraad antwoord gaat geven op de vraag waarom niemand dat gedaan heeft.
Die MRTA richtlijnen beschrijven inderdaad ook allerhande technische inrichtingseisen t.a.v. plaatsing van brandstoftanks; de wielophanging etc. M.i is een deel daarvan gericht op het verbeteren van de kans dat de bestuurder een calamiteit overleeft.
Sorry, maar als de chauffeur ernstig letsel oploopt tijdens een stunt zit ik in de modus 'risico aanvaarding': je bent een volwassen vent en doet dit bewust, je weet wat voor machine je onder de kont hebt en je weet dat het fout kan gaan. Maar het gaat mij nu om het 'argeloze' publiek waarvan je juist niet kan verwachten dat ze kunnen weten waar zo'n apparaat toe in staat is. Er zullen velen op dat plein gestaan hebben die nog nooit een monstertruck in het echt gezien hadden.
Waar ik dus op doel zijn de MRTA regels t.a.v. publiek in de zin van rijrichting, afstand tot het publiek, bufferzones etc (dus: niet alleen maar dat stukje over 'niet in de rijrichting'). Overigens maken die regels maar een relatief klein deel uit van de MRTA guidelines (maar goed: zo moeilijk is het ook weer niet)
Het laten voldoen van dit evenement aan alle MTRA-richtlijnen zou hetzelfde zijn als zeggen dat een wedstrijd zomeravondvoetbal tussen FC dederdehelft en VV balophetdak aan de zelfde veiligheids-richtlijnen moet voldoen als een beker wedstrijd tussen ajax en feyenoord. Het is nu wel lekker populair om dat te roepen omdat dat het ongeluk voorkomen had, maar als je realistisch naar de situatie kijkt slaat het helemaal nergens op.
Ja inderdaad; dan loop je een grote kans dat er geconcludeerd gaat worden dat de ruimte om dit netjes te doen, er gewoonweg niet was op dit kleine pleintje voor de Jumbo. Maar dan had de vergunning dus niet verleend moeten worden.
Koekerdt, om jouw vergelijking door te trekken: hier werd wel een eredivisie monstertruck op dat prutspleintje gezet. Dus ja; dan worden de risico's net zo groot als wanneer je Ajax en Feyenoord op het veld van FC Brugleuningerveen een wedstrijd laat spelen. De ME zal in zo'n geval echt wel achter de hand gehouden worden, want de kans dat het fout gaat is groot. Datzelfde geldt in dit geval ook: het is één van de grootste en meest krachtige monstertrucks in Europa; dus de risico's worden ook navenant groter. Moet je veiligheid ook op eredivisie niveau zijn.
En logischerwijs staan de kinderen bij dit soort evenementen vooraan, want anders zien ze niets. Als klein jongetje kan ik me heel goed voorstellen dat je dit 'keigaaf' vindt. Juist die kinderen zijn het meest onwetend en kunnen de risico's niet overzien; juist zij werden in dit geval als eerste geraakt. Door het toepassen van het 'veiligheid voor toeschouwers' deel van de guidelines (die nogmaals opgesteld zijn door een club die juist
wel weet waar die dingen toe in staat zijn) had een hoop leed voorkomen kunnen worden.
Tuurlijk: makkelijk gezegd achteraf, dat weet ik ook.
Peen