GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014  (gelezen 119770 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dikke kans dat die publicatie er nooit is geweest. 24 september was afgelopen woensdag. Ik weet niet wanneer en waar dat plaatselijke sufferdje wordt uitgebracht maar meestal dient daarvoor de copy toch wel een week van tevoren worden ingediend.

Het lijkt misschien niks, maar uiteindelijk is het een fout binnen de vergunningverlening, waardoor de niet-aansprakelijkheid van de gemeente inderdaad ter discussie zou kunnen komen te staan.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Alle publicaties van 2014, laatste was van 25 september: https://www.haaksbergen.nl/27690/GemeenteNieuws-2014
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat van: GLZ link=msg=1299407 date=1412100757
Dit is gewoon een hondenstreek. Die advocaat wil er een slaatje uit slaan. Hij wil anderen nu dus voor zijn karretje spannen om maximaal geld te vangen. Als iemand uit de buurt daaraan meewerkt werkt hij ook meteen mee aan de verhoging van de OZB.
Ik vraag me overigens af of een rechter hier in zou trappen, maar dat hangt af van de juridische kant van het bezwaar.

Dat is wel een hele stellige reactie. Die ik ook wel kan begrijpen. Aan de andere kant komt de advocaat wel op voor de slachtoffers die de rest van hun leven te maken hebben met (gedeeltelijke) invaliditeit. Dan is schadeloosstelling wel prettig. Chauffeur en organisatie festival zullen dat niet kunnen betalen. Of de gemeente die uitkering spontaan gaat doen waag ik ook te betwijfelen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1299418 date=1412102238
Edele Peter71:

In de verleende vergunning staat expliciet dat de gemeente niet aansprakelijk kan worden gesteld voor welke schade dan ook.
Dat vind ik nog al wat voor een verleende vergunning waarvoor de bezwaarmakingstermijn nog niet eens is verstreken.

De discussie over wat er gebeurt zou zijn zonder ongeluk doet niet ter zake. Er zijn 3 doden te betreuren en nog 13 gewonden. Dat wordt naast het pijnlijke en emotionele leed gewoon een duur verhaal.

Vraag mijnerzijds: Peter71 voert aan dat dit evenement eerder is gehouden. Was dat toen ook met een stuntende monstertruck?
Meneer DB, als je nu eens wat moeite zou nemen zou je via hetzelfde WWW kunnen vernemen dat er al eerdere edities zijn geweest van dit evenement. De discussie over wat er gebeurd zou zijn als er geen ongeval zou zijn gebeurd doet er wel degelijk toe. Was er niets gebeurd, was iedereen blij en tevreden naar huis gegaan. Dan had niemand het in zijn kop gehaald om eens achteraf moeilijk te gaan lopen doen. Of hadden we deze discussie dan ook gevoerd? Hadden we dan ook de gemeente, organisatie en de bestuurder aan de paal genageld? Nee, want dan hebben we ons lolletje gehad!! Nu is er een heel vervelend ongeval gebeurd, en  hebben diverse personen hier op het forum de verantwoorde instanties al aan de schandpaal genageld voor er uberhaupt exact bekend is wat er nu is gebeurd. Wat! De doden moeten nog worden begraven en de gewonden moeten nog terug uit het ziekenhuis komen. Maar hier heeft men de mening al klaar.  Ik heb het al eerder gezegt. Wacht eerst de officiele verklaringen van OM, politie en onderzoeksraad af. Dan kunnen er altijd nog conclusies worden getrokken, conclusies op basis van zuivere gegevens


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: KSpin link=msg=1299237 date=1412027142
Hallo Allemaal.

Ik zag op twitter dit topic voorbij komen en d8, dit is wel een forum voor mij.

Op het moment van dit vreselijke ongeluk stond ik net bij de Kassa van een winkel aan de Spoorstraat in Haaksbergen. Ik ben in het bezit van een pager. Op een bepaald moment hoorde ik vele mensen schreeuwen en bedacht me geen moment en sprinte naar buiten. Eenmaal buiten zag ik mensen huilen en in elkaar zakken. Toen besefte ik dat er iets ergs gebeurt was en op dat moment ging de Pager. Ik ben meteen hulp gaan verlenen en wat ik toen zag was vreselijk. Na aankomst van de hulpdiensten heb ik plaats gemaakt en ben ik gegaan naar een druk verkeerspunt, wel te weten: Enschesestraat - Blankenburgstraat. Dit was de aanrij route voor hulpdiensten uit Enschede. Ook ging via deze route de ambulance's naar het MST in Enschede. Hier heb ik samen met een oudere man het verkeer omgeleid zodat bovengenoemde wegen vrij bleven voor hulpdiensten. Gelukkig kregen we na enige tijd bijval van een politieagent. Voor mij persoonlijk heeft dit veel indruk gemaakt. Maar ook had ik een aantal ergernissen. Zo waren er automobilisten die uit eten belangrijker vonden dan wegen vrij houden. Dit omdat ze dan iets verder moesten lopen. Ook heb ik me geërgerd aan een aantal fotografen die foto's maakten van slachtoffers in plaats van hulp bieden.

Ik heb besloten om samen met een aantal mensen een stille tocht te gaan organiseren met behulp van de Gemeente. Op facebook hebben wij een pagina gemaakt: R.I.P Haaksbergen. Hier houden wij de mensen op de hoogte van de vorderingen.

https://www.facebook.com/pages/RIP-Haaksbergen/342747555884622?ref=hl

Zag jou inderdaad staan in de aanrijdroute, in ieder geval goed om te zien dat burgers helpen. Zag op de aanrijdroute veel automobilisten die ondanks aanwijzingen van verkeersregelaars toch nog wouden proberen de weg naar Haaksbergen op te mogen, helaas  :'(


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Voor omgevingsvergunningen is dat zo, bij evenementen al een heel stuk minder gebruikelijk.  Hier lijkt niets eens genoeg tijd voor bekendmaking in het plaatselijk weekblad voordat het evenement plaats vindt. Dat is zeker niet gebruikelijk.
(Ik kon in ieder geval nog geen bekendmaking vinden op de website van gemeente Haaksbergen.)
Dat gebeurt echt wel vaker.
Zo werd toch ook bezwaar gemaakt tegen Zwarte Piet bij de intocht van St. Nicolaas terwijl de intocht al was geweest?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Het kan ook zijn dat er een evenementenbeleid is vastgesteld waarin allerlei zaken zijn vastgelegd over hinder etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hebben de gemeente, de organisatie, de exploitanten, de chauffeur etc. ondertussen ook geen juridische adviezen ingewonnen c.q. een advocatenkantoor in de arm genomen en waarom zouden de slachtoffers en overige mogelijk betrokken burgers dit niet moeten doen om zich zo goed mogelijk te kunnen stellen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Chauffeur monstertruck betuigt medeleven
De chauffeur van de monstertruck die zondag een ernstig ongeluk in Haaksbergen veroorzaakte, heeft zijn stilzwijgen doorbroken.
In een ingezonden brief woensdag in De Telegraaf betuigen de chauffeur, zijn vrouw en kinderen hun medeleven aan de slachtoffers.


KSpin

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Citaat van: Fletwed link=msg=1299444 date=1412111501
Zag jou inderdaad staan in de aanrijdroute, in ieder geval goed om te zien dat burgers helpen. Zag op de aanrijdroute veel automobilisten die ondanks aanwijzingen van verkeersregelaars toch nog wouden proberen de weg naar Haaksbergen op te mogen, helaas  :'(

Dat klopt helaas. Mensen deden er alles aan om er zo dicht mogelijk bij te komen.