Als jij slager bent wil je je klanten toch geen bedorven vlees verkopen?
Ik niet maar sommige slagers en vlees verwerkers wel...
En het is geen kip/ei discussie omdat er gewoon regels zijn rond evenementen, vergunningen en de verantwoordelijkheden die daar bij horen.
Daarbij lijkt mij dat er ook genoeg jurisprudentie is, die duidelijk maakt wie welke (juridische) verantwoordelijkheid heeft.
Mij ontbreekt op dit moment de tijd om dit in detail toe te lichten, maar zo is er het "kelderluik arrest".
Dit beschrijft, kort door de bocht, dat hoe groter het gevaar, kans op schade en ernst van schade, hoe uitgebreider de maatregelen die de organisator dient te nemen.
Maar ook rond de verantwoordelijkheden van de uitvoerder en vergunning verlener bestaat volgens mij genoeg jurisprudentie.
Zo wordt een verlener geacht om strengere eisen te stellen, en toezicht te intensiveren bij risicovollere handelingen.
Risico is dan gedefinieerd als kans op schade en de ernst daarvan.
Maar ook bij het voldoen aan alle vergunningseisen blijft een uitvoerder en/of organisatie een eigen verantwoordelijkheid houden.
Kortom: alle 3 partijen hebben hun eigen verantwoordelijkheden op diverse gebieden, en daarom vind ik ook dat er geen sprake kan zijn van 1 verantwoordelijke.
Daarbij kan het strafrechtelijk en civielrechtelijk natuurlijk verschillen of iemand ook aangesproken kan worden op die verantwoordelijkheid...