Ik heb een paar keer als ehv-er bij fietscross gestaan in de regio Brabant-Zuid, en toen werd er ook door ons team onder begeleiding van een arts geplankt.
Meerdere malen per dag zelfs.
Los van of ik dit goed vind of niet, komt het erop neer dat je tijdens zo'n wedstrijd niet 10x op een dag een ambulance laat komen om iemand van de baan af te halen, de wedstrijd voor zolang stilzet (hypothetisch 10x15 minuten) en vervolgens iemand naar de SEH laat brengen. Dat is nergens voor nodig.
Toch wil je iemand op een verantwoorde manier van de baan af halen en immobiel houden totdat een arts heeft onderzocht. Dus wordt er geplankt.
De meeste lieden werden op de plank overgebracht naar een dokterspost en gingen na onderzoek weer door naar de volgende ronde.
Een paar, en die zijn op 1 hand te tellen, gingen mee met de ambulance, en die werden natuurlijk dan ook kant en klaar op de plank overgedragen, want ze lagen er al op
Ik vind zelf dat je bij dit soort wedstrijden (fietscross, motorcross) je (leken)hulpverleners moet kunnen scholen in het immobiliseren van slachtoffers. Het is immers geen toverkunst, en met een arts erbij moet je je verantwoording ook rond kunnen krijgen.
Het lijkt me een kostbare onderneming om alleen voor het planken voor elke fietscross/motorcross in Nederland een peperdure ambulance ta gaan inhuren.
Doe het dan ook maar voor alle skate-events, schaatswedstrijden, boks-wedstrijden...enz enz enz...
Ik vind wel dat als je als ehv-er er niet goed op bent voorbereid, je gewoon je handjes thuis moet houden.
En ik snap ook wel de reactie van Wicher. Maar er is hier sprake van een praktische onmogelijkheid.