patiënt overnemen van EHBO

Auteur Topic: patiënt overnemen van EHBO  (gelezen 16699 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

wicher

• Gast
Gepost op: 17 juli 2005, 19:01:34
Mijn collega's krijgen een melding van een motorcrosser die is gevallen en last heeft van zijn rug.

Aangekomen op het motorcross terrein worden ze geconfronteerd met een crosser die op de wervelplank ligt. :o
De crosser is, door de aanwezige particuliere EHBO club, helemaal geplankt en gespind. ::)
Er word door één van de aanwezige EHBO'ers een overdracht gedaan.

Daar sta je nu als ambulance team, je kan zelf geen onderzoek meer doen aan de patiënt, want je haald de boel niet meer los. Echter je moet er toch mee naar het ziekenhuis.  >:(
Je weet als team dus niet in hoeverre de aanwezige EHBO'ers kundig zijn, en is het planken ook goed gebeurd? :o

Als ambulance team heb je wel de verantwoording nu over de patiënt, maar er zijn al dingen gebeurd waar je geen invloed op hebt. ::) :P

Collega's hoe zouden jullie dit vinden en waar ik helemaal benieuwd naar ben hoe gaan jullie hier mee om? ;)
Groetjes Wicher

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2005, 22:58:49
ik heb nooit zo'n casus meegemaakt, maar wat had je verder willen controleren? inspectie van de rug? wat had je willen zien/voelen, als de patiënt last heeft van zijn rug en het ongeval is vermoedelijk van dusdanige aard dat er letsel zou kunnen zijn, dan is het belangrijkste dat de pat. geimobiliseerd wordt, is dit vakkundig gedaan, dan zou ik de immobilisatie controleren en verder de overdracht aannemen

door een goede overdracht, te krijgen cq af te dwingen (doorvragen) lijkt mij dat je voldoende info verzameld.

kortom hulde aan de ehv'ers....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2005, 07:56:29
Ik denk dat ik bij aankomst eerst eens zou gaan zuchten, jaja, eerst ff goed doorzuchten, het SOSA verantwoorde anti-stressballetje inknijpen, en de heren EHV-ers vragen of ze voortaan deze clienten zelf niet met hun pick up, tractor, of ehbo auto/busje naar de SEH kunnen brengen...  :-X :-*
Scheelt ons weer een hoop extra werk   :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2005, 07:59:35
ik heb nooit zo'n casus meegemaakt, maar wat had je verder willen controleren? inspectie van de rug? wat had je willen zien/voelen, als de patiënt last heeft van zijn rug en het ongeval is vermoedelijk van dusdanige aard dat er letsel zou kunnen zijn, dan is het belangrijkste dat de pat. geimobiliseerd wordt, is dit vakkundig gedaan, dan zou ik de immobilisatie controleren en verder de overdracht aannemen

door een goede overdracht, te krijgen cq af te dwingen (doorvragen) lijkt mij dat je voldoende info verzameld.

Gaarne had ik zelf de kans gehad om te besluiten of er al of niet noodzaak bestaat voor volledige CWK immobilisatie. Die taak zou ik namelijk niet graag aan allerlei (goedbedoelende) EHV-ers willen delegeren, dat is idd territorium afbakenen, maar het behoort tenslotte ook tot het beroepsdomein van de AVP  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

harold

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2005, 08:58:03
Ik heb een paar keer als ehv-er bij fietscross gestaan in de regio Brabant-Zuid, en toen werd er ook door ons team onder begeleiding van een arts geplankt.
Meerdere malen per dag zelfs.

Los van of ik dit goed vind of niet, komt het erop neer dat je tijdens zo'n wedstrijd niet 10x op een dag een ambulance laat komen om iemand van de baan af te halen, de wedstrijd voor zolang stilzet (hypothetisch 10x15 minuten) en vervolgens iemand naar de SEH laat brengen. Dat is nergens voor nodig.
Toch wil je iemand op een verantwoorde manier van de baan af halen en immobiel houden totdat een arts heeft onderzocht. Dus wordt er geplankt.  

De meeste lieden werden op de plank overgebracht naar een dokterspost en gingen na onderzoek weer door naar de volgende ronde.
Een paar, en die zijn op 1 hand te tellen, gingen mee met de ambulance, en die werden natuurlijk dan ook kant en klaar op de plank overgedragen, want ze lagen er al op  :D

Ik vind zelf dat je bij dit soort wedstrijden (fietscross, motorcross) je (leken)hulpverleners moet kunnen scholen in het immobiliseren van slachtoffers. Het is immers geen toverkunst, en met een arts erbij moet je je verantwoording ook rond kunnen krijgen.

Het lijkt me een kostbare onderneming om alleen voor het planken voor elke fietscross/motorcross in Nederland een peperdure ambulance ta gaan inhuren.

Doe het dan ook maar voor alle skate-events, schaatswedstrijden, boks-wedstrijden...enz enz enz...

Ik vind wel dat als je als ehv-er er niet goed op bent voorbereid, je gewoon je handjes thuis moet houden.

En ik snap ook wel de reactie van Wicher. Maar er is hier sprake van een praktische onmogelijkheid.

helm

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2005, 10:27:54
Het gebeurt vaak genoeg dat ambulances worden ingehuurt bij evenementen, wedstrijden oid. En zo hoort het ook!

Ridder Pim

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2005, 10:41:43
Ik heb een paar keer als ehv-er bij fietscross gestaan in de regio Brabant-Zuid, en toen werd er ook door ons team onder begeleiding van een arts geplankt.
Meerdere malen per dag zelfs.

...en met een arts erbij moet je je verantwoording ook rond kunnen krijgen...

Heb weleens vernomen dat er als verantwoordelijke arts bij een evenement een oogarts aanwezig was, die totaal niet wist waar hij mee bezig was.
Ik neem aan dat dat een uitzondering is en dat de betreffende EH organisatie verantwoording draagt voor de geleverde kwaliteit van zorg.

Zolang er landelijk geen uniform beleid bestaat voor dergelijke organisaties zal ik zo'n patiënt ook niet met een goed gevoel overnemen.
Je weet namelijk niet waar je aan toe bent omdat elke organisatie andere zorg levert. (De een doet alleen EHBO en de ander heeft weer vele extra cursussen naast de standaard EH verlening.)

wicher

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2005, 13:10:12

Wycher, was jij ook ter plaatse.. ???

ZUCHT  LEZEN PETER  LEZEN!!!!!!!

wicher

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2005, 13:20:54

Inderdaan PAUL , ik zou als ambulance bemanning zelf de diagnose willen stellen. Ik moet er tenslotte ook mee op transport. Misschien was er wel meer aan de hand. Deze patiënt had en fractuur " toracaal 12", is er toch redelijk veel geweld om zijn cwk geweest.

Hoe weet je dat de aanwezige ehbo'ers de juiste diagnose hebben gesteld?
Iedereen kan wel een rood met geel uniform aantrekken  daar de stol op laten drukken, maar dat wil nog niet zeggen dat ze belwaam zijn. : :-\

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2005, 14:32:34
Dag iedereen,

Ik vind dit een moeilijke item. Hoewel CWK immobilisatie geen ingewikkeld materie is, het moet telkens wel goed worden uitgevoerd door mensen die voldoende zijn opgeleid. Zolang er verschil in kwaliteit is wat betreft de EHBO verenigingen, dan moet je dit aan professionals overlaten.

Heeft iemand er nagedacht over de aansprakelijkheid bij iatrogene letsel (moeilijk te bewijzen misschien, maar niet uitgesloten)? Een EHBOér is niet opgenomen in het BIG register.

Wat betreft het stoppen van een wedsrtijd - daar zou ik echt een maling aan hebben. Wat is belangrijker. een pauze van 20 min of een dreigende dwarslaesie?

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon