en daar sluit ik mij volledig bij aan.
Inderdaan PAUL , ik zou als ambulance bemanning zelf de diagnose willen stellen. Ik moet er tenslotte ook mee op transport. Misschien was er wel meer aan de hand. Deze patiënt had en fractuur " toracaal 12", is er toch redelijk veel geweld om zijn cwk geweest.
Wat wil je nu bereiken, voelen? 99 % van de gevallen is er extern niets voelbaar terwijl de wervels kapot zijn, dus we baseren oonze keuze tot immobiliseren op basis vna de klachten (pijn, radiatie, sensorische en motorisch problemen) en het ongevalsmechanisme. Iemand die qua ongevals mechanisme voldoet aan een Hoog energetisch ongeval en hij heeft klachten van nek/rug eventueel met tintelingen etc. mag wat mij betreft gefixeerd worden, die ruginspectie zal mij een zorg zijn, of het nou T10 of T12 is of zelfs C2 het maakt me niet uit, ik wil verder schade voorkomen, hoe? door te immobiliseren....hoe eerder hoe beter, uiteraard ben ik ook van mening dat, dat dan wel "professioneel" moet gebeuren hetgeen peter volgens mij ook onderschrijft ( en natuurlijk is het C2 dan kom ik daar in de breathing wel achter) Het extra onderzoek aan de wervelkolom biedt geen extra info mijn inziens, de hoogte van de klachten kunnen ook prima vanaf de voorkant worden bepaald en daarnaast veranderd het mijn behandeling niet, so why should I worry.
Het blijft zaak om de fixatie te controleren en meen je na het verhaal aangehoord te hebben en de patient beoordeelt te hebben dat fixatie niet nodig is dan maak je hem toch los en haal je hem van de plank.......