Als ik bij een slachtoffer kom wil ik die zelf onderzoeken. Indien het s.o. op een plank wordt aangeleverd, ben ik afhankelijk van de informatie, gegeven door de eerste hulp verlener. Wie garandeerd mij zijn kennis? Wie garandeerd mij dat deze persoon alles op de juiste wijze gecontroleerd heeft? Het feit dat een ingehuurde verpleegkundige de overdracht doet zegt mij totaal niets.
Hr. Adema, ik neem aan dat je de wet en regelgeving goed bestudeerd hebt, je schermt nogal eens dat de BIG wet niet geld en dat het BW zegt dat je hulp moet verlenen.
In 2001 zijn er vragen aan de minister gesteld (
http://www.minbzk.nl/veiligheid/veiligheid_en_ict/parlementaire/antwoorden_op) i.v.m. first respond (door politie en brandweer). Uit zijn antwoord blijkt dat een ieder verplicht hulp moet verlenen in een noodsituatie. Men mag zelfs voorbehouden en risicovolle handelingen verrichten, mits bevoegd en bekwaam. Men spreekt van een noodsituatie indien vanwege de toestand van de patient handelingen verricht moeten worden en ambulancepersoneel of arts nog niet ter plaatse zijn. (Lees: stoornissen in de vitale functies, gevaarlijke omstandigheden).
Terugkijkend naar b.v. het planken bij motorcrossevenementen: er is geen spraken van een noodsituatie, nog van een levensbedreigende situatie.
In de wet BIG staan uitzonderingen op het verbod op het onbevoegd verrichten van voorbehouden handelingen vermeld. “Het verbod is niet van toepassing als iemand voorbehouden handelingen verricht en hij dat niet doet in het kader van het uitoefenen van zijn beroep of als er in noodsituaties direct gehandeld dient te worden, terwijl er geen hulp ingeroepen kan worden van een bevoegde beroepsbeoefenaar” (
www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf). Voorbehouden handelingen omvatten meer dan wat in de wet staat. Vrijwel iedere zorginstelling heeft aan deze lijst toevoegingen gedaan. Het is dan niet één persoon die beslist of een handeling risicovol dan wel voorbehouden is, maar een heel panel van wijze personen. Zo valt wervelimmobilisatie ook onder voorbehouden handelingen (indicatiestelling: AVP en MMT arts). Daarnaast ben ik van mening dat jij beroepsmatig met hulpverlenen bezig bent, althans: zo doe je dat voorkomen. Wordt het niet eens tijd dat je je aanmeld bij de SOSA?
Je zegt geen bekwaamheidsverklaring nodig te hebben. Maar een handeling als wervel immobilisatie is en ingewikkelde techniek. Waaraan moet de rechter toetsen als er iets fout gaat?
Betrefende letselschade: De Wet BIG stelt het veroorzaken van schade bij het verlenen van zorg door een niet- gekwalificeerde beroepsbeoefenaar strafbaar. Deze schadebepaling moet worden gezien als een beperking op de vrijheid van beroepsuitoefening in de individuele gezondheidszorg. De bepaling stelt niet alleen straf op het veroorzaken van schade, maar ook op het veroorzaken van een ‘aanmerkelijke kans’ op schade. Het is niet alleen van toepassing op degenen die zich beroepsmatig bezig houden met het verlenen van individuele gezondheidszorg, maar geldt ook voor degenen die zo nu en dan op dat terrein werkzaam zijn. Verder is de bepaling van toepassing op het gehele doen en laten van de zorgverlener ten opzichte van de zorgvrager. De schade hoeft niet te zijn ontstaan ten gevolge van een behandeling door een ondeskundige. Dit is ook niet van toepassing als een niet- gekwalificeerde EHBO verleent in een noodsituatie en daarbij schade toebrengt aan de zorgvrager. Schade als gevolg van onjuiste advisering valt wel onder deze bepaling.
Voor diegene die weer denken dat ik aan domeindenken en afschermen eigen werkveld doe: het belang van de patient staat voorop. Wij moeten ons verantwoorden, worden regelmatig getoetst en zijn verplicht onze kennis up to date te houden. Er is een medicus aan de ambulancedienst verbonden die ons controleerd op voorbehouden handelingen. Aan wie legt hr. Adema verantwoording af. Wie is bij hem eindverantwoordelijk? Wie toets zijn toko?
Nee hoor. Hoe gek het ook klinkt, de BIG-wet is er gekomen zodat iedereen de geneeskunst kan uitoefenen. Dus ook de alternatieve geneeswijzen en ja,... dus ook de Jomanda's en Adema's
De wet BIG is er juist gekomen om de patient te beschermen! Er zijn strikte regels voor het uitoefenen van de geneeskunst.
Als het ambulanceteam wil evalueren, weten ze me toch te vinden ?
Ik was de incidentmanager daar en als zodanig bij de overdracht, en de initiele overdracht is gedaan door een van onze first responders, (toevallig ook een BIG-registreerde verpleegkundige.)
Dat een EHBO-er tevens een verpleegkundige is die geregistreerd staat zegt verder niets over het nivo. Misschien is het wel een nivo-4 pleeg van een afdeling geriatrie.