patiënt overnemen van EHBO

Auteur Topic: patiënt overnemen van EHBO  (gelezen 16707 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 23 juli 2005, 19:42:29
Maar ik houd me verder met de discussie neit bezig hoor...mar het is wel een feit dat elke ambulancebemanning (waar dan ook in Nederland) zonder tegenspartelen een patient overneemt van organisaties zoals Medical Team Nederland; Icarus; Medical Rescue; Reddingsbrigades en nog meer van dit soort organisaties.

Dus kan iemand mij uitleggen wat de essentie van deze topic is?? (graag in een paar regels...)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 23 juli 2005, 20:02:47
Jawel, Tin tin zegt dat ik er niks van begrijp. Dat wijst op domheid.

Henk 
Dus als iemand iets niet direct begrijpt is hij maar een domme ezel,het spijt me zo kortzichtig heb ik het nog nooit meegemaakt. :-X :-X

Dan deze hele discussie,het verbaast me dat er zo gezeurt en gemekkert wordt.Terwijl het zeer duidelijk is,ambulancediensten willen zelf hun diagnoses kunnen stellen en niet een geplankte slachtoffer en al aantreffen,nou einde discussie lijkt mij.

Nu eens wat anders,stel zo,n stichting verleent de eerste hulp zoals henk en Peter Adema dat willen.En het gaat gigantisch mis,slachtoffer loopt een dwarsleassie op.Wie is er dan aansprakelijk?
kan dan een slachtoffer ook aankloppen met een schadevergoeding bij diezelfde stichting,of is het garantie tot aan de voordeur en niet zeuren verder.In het geval er iets misgaat tijdens de hulpverlening waar een ambuteam bij is,dan zal een verzekeringsmaatschapij de schade wel vergoeden.

Ik kan me toch voorstellen dat verzekeringsmaatschapijen gaan stuiteren,als deze erachter komen dat hun client levenslang in een rolstoel is gekomen dankzij het werk van de een of andere stichting.Kortom hoe hebben die stichtingen het juridisch de zaken geregeld

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 23 juli 2005, 20:12:21

Dan deze hele discussie,het verbaast me dat er zo gezeurt en gemekkert wordt.Terwijl het zeer duidelijk is,ambulancediensten willen zelf hun diagnoses kunnen stellen en niet een geplankte slachtoffer en al aantreffen,nou einde discussie lijkt mij.

Ben ik helemaal met je eens.

Ik kan me toch voorstellen dat verzekeringsmaatschapijen gaan stuiteren,als deze erachter komen dat hun client levenslang in een rolstoel is gekomen dankzij het werk van de een of andere stichting.Kortom hoe hebben die stichtingen het juridisch de zaken geregeld

Ja...dat zou ikook doen. Maar denk wel dat deze stichtingen het (redelijk) goed geregeld hebben. Want anders zouden ze ook geen sponseringkrijgen vanuit het bedrijfsleven..toch?? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? :-X :-X

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 23 juli 2005, 20:32:37

Ja...dat zou ikook doen. Maar denk wel dat deze stichtingen het (redelijk) goed geregeld hebben. Want anders zouden ze ook geen sponseringkrijgen vanuit het bedrijfsleven..toch?? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? :-X :-X
Nou lijkt me spannend om dat te weten,dan weten we meteen nog een reden om te wachten totdat er een ambulance met goed opgeleidt personeel ten tonele verschenen is

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 23 juli 2005, 20:40:22
Nou lijkt me spannend om dat te weten,dan weten we meteen nog een reden om te wachten totdat er een ambulance met goed opgeleidt personeel ten tonele verschenen is

Peter....ik bedoel dus dat het WEL goed is geregeld want al deze organisaties krijgen sponsering.
Daarnaast is het zo dat elke verpleegkundige of arts die aan deze stichtingen verbonden is, een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten.

En verder is het zo dat bijna elke ambulancedienst tevreden is over deze organisaties want sommigen bestaan al sinds de jaren 80.

Maar vraagje Peter...weetjij welke opleidingen het personeel van deze organisaties krijgen??

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 23 juli 2005, 20:43:14

Maar vraagje Peter...weetjij welke opleidingen het personeel van deze organisaties krijgen??
Ach,ik hoefde maar een enkele website na te pluizen.Zet ik dat tegen een opleiding voor een ambulanceverpleegkundige,weet ik wel door wie ik behandeld wil worden ;)

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 23 juli 2005, 20:49:58
Ach,ik hoefde maar een enkele website na te pluizen.Zet ik dat tegen een opleiding voor een ambulanceverpleegkundige,weet ik wel door wie ik behandeld wil worden ;)

Je weet dat er een verschil is tussen datgene wat op papier staat (dus de theorie) en de praktijk?? Ook bij de ambulancediensten (want heb "ergens" gehoord dat de wachttijd voor de SOSA en/of PHTLS ook niet meer zo klein is ;) Maar het fijne weet ik hier van niet.)

Maar goed...de essentie is dus gewoon dat er mensen zijn in Nederland die liever niet zien dat dit soort organisaties (ook al hebben zij bestaansrecht "opgebouwd") bestaan. Dat mag van mij.

Voor mij eindigd hier nu de discussie. Dit omdat ik in mijn dagelijkse werk ook op mijn collega's moet vertrouwen dat zij iets goed inschatten en hierna handelen.
Succes iedereen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 23 juli 2005, 21:40:08

Persoonlijk had ik ervoor gezorgd dat je terug kon gaan naar pleistertjes plakken, iets waar EHV’ers voor zijn....... ze zijn NIET voor het trauma werk, simpel!

Mooi betoog, weer jammer van dat zinnetje. Hoe verwacht je nou dat ik ga reageren, Dat bedoel ik nou met de deur dicht gooien, je leest je argumenten en denkt ja, daar zit wat in en daar komt ineens als een poppetje uit een doosje zo'n zinnetje...

Hoe kan je nou verwachten, dat iemand dan zegt, ja daar doen we het nou voor, al die trainingsavonden, alleen nog maar pleisters plakken! Ja, hij heeft gelijk. Daar ga ik me alleen nog maar op toe leggen.  AED weer terug, zuurstof koffer ingeleverd jahoor!  Gelukkig, daar komt de reddingsboot aan bij de hartstilstand op het eiland: "moet iemand nog pleisters??"

Henk

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 23 juli 2005, 22:19:08
Henk,

Je opmerking is pure onzin. Natuurlijk zijn wij, als professionals blij met de komst van de AED en mensen die op en behoorlijke manier BLS kunnen uitvoeren, Waarom? - het zijn levensreddende handelingen die DIRECT dienen te worden uitgevoerd. CWK immobilisatie en al die andere ALS cq ILS handelingen daarentegen niet. Je kunt beter op hulp wachten, niet vanwege aansprakelijkheid maar omdat wij in staat zijn een patient te immobiliseren met gebruik van een hele apotheek aan pijnstilling. En daar heeft de patient erg veel gebaat bij. Punt....uit.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Peter_s

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #69 Gepost op: 23 juli 2005, 22:24:17
Nou Henk, weet je wat dat was?
Ik ging even van het ene uiterste (planken) in het andere uiterste (de pleistertjes)....... maar gezien je reactie daarop hoop ik dat je nu snapt IN DE BUURT van welk uiterste je het moet zoeken.
Tuurlijk bedoel ik daarmee niet dat je alleen maar pleistertjes mag plakken maar je moet ook je grenzen kennen.