patiënt overnemen van EHBO

Auteur Topic: patiënt overnemen van EHBO  (gelezen 16702 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 24 juli 2005, 00:01:12
Goh, wat een discussie. Ik heb als EHV'er helemaal geen behoefte om mensen te planken, waarom zou ik? Er een leven mee redden? Ik kan best even op de ambu wachten hoor.

De opmerking 'Bekwaam maakt niet bevoegd' vind ik in deze discussie essentieel en is eigenlijk al een sluitende conclusie.

Ik begrijp best waarom EHV'ers meer willen doen dan in het boekje staat, je wilt graag meer doen voor je SO. Maar meer is niet altijd beter. En je moet ook wel meer kunnen én mogen.

Uit deze discussie blijkt ook dat de positie van de ehbo'er in Nederland niet goed bij wet geregeld is. In de wet BIG komen EHBO'ers/EHV'ers helemaal niet voor en daar komen deze discussies uit voort.

Als je meer wilt, ga dan gewoon een studie doen die je die bevoegdheden geeft. Jammer, maar zo is het nou eenmaal. Autorijden is ook heel makkelijk, maar dat ga ik toch ook niet doen zonder rijbewijs?!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 24 juli 2005, 01:00:29
Maar ik houd me verder met de discussie neit bezig hoor...mar het is wel een feit dat elke ambulancebemanning (waar dan ook in Nederland) zonder tegenspartelen een patient overneemt van organisaties zoals Medical Team Nederland; Icarus; Medical Rescue; Reddingsbrigades en nog meer van dit soort organisaties.

Nou dan ben je mij zeker nog nooit tegengekomen als ambulanceverpleegkundige  ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 24 juli 2005, 01:06:55
Peter....ik bedoel dus dat het WEL goed is geregeld want al deze organisaties krijgen sponsering.
Daarnaast is het zo dat elke verpleegkundige of arts die aan deze stichtingen verbonden is, een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten.

En verder is het zo dat bijna elke ambulancedienst tevreden is over deze organisaties want sommigen bestaan al sinds de jaren 80.

Maar vraagje Peter...weetjij welke opleidingen het personeel van deze organisaties krijgen??

Het krijgen van sponsoring is dus geen enkele garantie voor het goed geregeld zijn van aansprakelijkheid van een stichting of vereniging. Dat een sponsor misschien enigzins nadenkt over betrouwbaarheid van d egesponsorde, dat ben ik wel van mening.  En het bestaan sinds de jaren 80 van bedoelde stichtingen is ook op zich geen logische reden voor dankbaarheid of tevredenheid van ambulancediensten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 24 juli 2005, 01:15:26
Goh, wat een discussie. Ik heb als EHV'er helemaal geen behoefte om mensen te planken, waarom zou ik? Er een leven mee redden? Ik kan best even op de ambu wachten hoor.

De opmerking 'Bekwaam maakt niet bevoegd' vind ik in deze discussie essentieel en is eigenlijk al een sluitende conclusie.

Ik begrijp best waarom EHV'ers meer willen doen dan in het boekje staat, je wilt graag meer doen voor je SO. Maar meer is niet altijd beter. En je moet ook wel meer kunnen én mogen.

Uit deze discussie blijkt ook dat de positie van de ehbo'er in Nederland niet goed bij wet geregeld is. In de wet BIG komen EHBO'ers/EHV'ers helemaal niet voor en daar komen deze discussies uit voort.

Als je meer wilt, ga dan gewoon een studie doen die je die bevoegdheden geeft. Jammer, maar zo is het nou eenmaal. Autorijden is ook heel makkelijk, maar dat ga ik toch ook niet doen zonder rijbewijs?!

Ho ho, we zijn volledig internationaal bevoegd deze handelingen uit te voeren en zijn er in getraind, drie jaar en zeven certificaten* kost het eer je DAN first responder bent.  In italie kon ik zo met mijn pasje naar de politie zwaaien bij een ongeval, ze wisten wat ik was. Moet je eens proberen met je EHBO diploma. Dat is de discussie niet, (althans daar ga ik niet over discusieren) het gaat er over dat sommige ambuplegen en wat aanhang het niet zien zitten. Zuurstof wordt bij veel grote reddingsbrigades al standaard toegepast en bij duikscholen hoort het al tijden bij de verplichte uitrusting. Eigelijk is die discussie hier al door de werkelijkheid achterhaald, maar ik discussieer voor begrip...Bij deze mensen die ook zo tegen de AED waren, die inmiddels op elke hoek van Schiphol hangt.

Henk

* Hazardous Marine Life Injuries, medic first aid, oxygen provider, advanced oxygen provider, medic first aid, spinal care, reanimatie en AED

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 24 juli 2005, 01:17:17
Nou dan ben je mij zeker nog nooit tegengekomen als ambulanceverpleegkundige  ;D ;)

en wat doe je dan, je neemt 'm niet aan? Je belt de politie... ;D

Henk

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 24 juli 2005, 01:44:20
Het krijgen van sponsoring is dus geen enkele garantie voor het goed geregeld zijn van aansprakelijkheid van een stichting of vereniging. Dat een sponsor misschien enigzins nadenkt over betrouwbaarheid van d egesponsorde, dat ben ik wel van mening. 
De meeste bedrijven vragen toch minimaal een beleidsplan oid waarin deze zaken vermeld staan ;-)

En het bestaan sinds de jaren 80 van bedoelde stichtingen is ook op zich geen logische reden voor dankbaarheid of tevredenheid van ambulancediensten.
Is niet logisch maar geeft wel aan dat er behoefte aan is en dat het goed functioneerd bninnen hulpverlend Nederland

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 24 juli 2005, 10:39:48
Trouwens, komen hier alleen maar tegenstanders van ILS door EHV, of komen die alleen in het wild voor... (Ik spreek ze wel nl.).

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 24 juli 2005, 10:53:08
Het krijgen van sponsoring is dus geen enkele garantie voor het goed geregeld zijn van aansprakelijkheid van een stichting of vereniging. Dat een sponsor misschien enigzins nadenkt over betrouwbaarheid van d egesponsorde, dat ben ik wel van mening.  En het bestaan sinds de jaren 80 van bedoelde stichtingen is ook op zich geen logische reden voor dankbaarheid of tevredenheid van ambulancediensten.
Kortom,kan ik daaruit concluderen dat er op het gebied van aansprakelijkheid nog heel veel haken en ogen zitten?Dus als het misgaat dankzij het handelen van zo,n stichting,dat je ze dan aan de hoogste boom kunt opknopen.
MM,interesant voer voor de medische tuchtraad of de rechter  ::)

Ridder Pim

• Gast
Reactie #78 Gepost op: 24 juli 2005, 12:38:08
Maar ik houd me verder met de discussie neit bezig hoor...mar het is wel een feit dat elke ambulancebemanning (waar dan ook in Nederland) zonder tegenspartelen een patient overneemt van organisaties zoals Medical Team Nederland; Icarus; Medical Rescue; Reddingsbrigades en nog meer van dit soort organisaties.

Nou daar wil ik even het tegendeel beweren.
Dat het een feit is dat elke ambulancebemanning in Nederland zonder problemen een patiënt kant-en-klaar overneemt van een bovengenoemde stichting.

Misschien dat dat in het oosten van het land veel gebeurd, maar als ik zelf geconfronteerd wordt met zo'n situatie zou ik dat NIET klakkeloos accepteren.
En dat geldt waarschijnlijk ook voor een hoop andere collega's van mij die hier lezen/ reageren.

Ridder Pim

• Gast
Reactie #79 Gepost op: 24 juli 2005, 12:41:04
Peter....ik bedoel dus dat het WEL goed is geregeld want al deze organisaties krijgen sponsering.
Daarnaast is het zo dat elke verpleegkundige of arts die aan deze stichtingen verbonden is, een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering dient af te sluiten.

En verder is het zo dat bijna elke ambulancedienst tevreden is over deze organisaties want sommigen bestaan al sinds de jaren 80.

Maar vraagje Peter...weetjij welke opleidingen het personeel van deze organisaties krijgen??

Mensen die basejumps maken of andere extreme sproten beoefenen, worden ook gesponsord.
Dat zegt dus helemaal niets.

En je wilt dus zeggen dat alleen de arts aansprakelijk kan worden gesteld?
Dan moet hij wel héél veel vertrouwen hebben in de aanwezige EHV'ers óf iedereen persoonlijk kennen.