Als je echter kijkt naar het gros van de inzetten die dit jaar zijn geweest, dan zijn het geen "echte" SIGMA Inzetten, maar vooruitgeschoven Bevolkingszorg/ toekomstige noodhulpteam inzetten geweest.
Haaksbergen: hebben ze volgens mij weinig meer kunnen doen voor T1/T2 slachtoffers
A58 was ook meer een opvang inzet
Rotterdam Hotel Art: geen gewonden gezien of behandeld
Diemen: alleen maar T3's en niet gewonden opgevangen
SOLAR geen slo gezien
Ontruiming Passagierschip Brittannia, geen gewonden, opvang van evacuees
Pinkpop: opgeroepen, niet ingezet
Marathon Leiden: wel slachoffers behandeld, waaronder enkele T1/T2's
Zwembad Spijkenisse: grotendeels T3 slachtoffertjes en bezorgde ouders, veel ambu capaciteit voor T1/T2
Gaslek Barneveld: geen gewonden
Verzorgingstehuis Rotterdam: opvang en assistentie bij evacuatie, geen gewonden behandeld
Trambotsing Rotterdam, alleen TP niet ingezet
Ik denk dat we helaas moeten constateren dat de taak die het SIGMA heeft, gewondennest inrichten en medisch assisterend handelen, niet langer noodzakelijk is, en als het ingezet wordt dit preventief of voor een andere taak ( snelle opvang of verzorgen lichtgewonden) is. Er zijn in de meeste delen van NL redelijk snel (binnen 1 uur) veel ambulances op de been te krijgen, die betere 1 op 1 zorg kunnen bieden aan het individuele slachtoffer en er dus sneller zijn dan dat SIGMA team. Jammer, ook ik vind het een mooie opdracht en taak, maar als er dan naar het kostenplaatje gekeken wordt van een nieuwe uitrusting ( materiaal wordt 15 jaar oud) dan is de keuze (politiek) snel gemaakt.