GRIP 1 hulpverlening (persoon te water) Hogestraat - Heerewaarden 01-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 hulpverlening (persoon te water) Hogestraat - Heerewaarden 01-10-2014  (gelezen 5422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Wat had eerder alarmeren van een duikteam nog kunnen veranderen aan de afloop met deze watertemperaturen als een zwemmer onder water verdwijnt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1299686 date=1412192254
Wat had eerder alarmeren van een duikteam nog kunnen veranderen aan de afloop met deze watertemperaturen als een zwemmer onder water verdwijnt?
Dat er ontzettend veel tijd is verloren, in dit geval cruciale tijd. Tijd die ook nog eens extra verloren is door eerst oppervlakteredders te alarmeren 5 minuten na de eerste alarmering, en vervolgens is nog eens 6 minuten later pas een duikteam geallarmeerd. Dus is er in totaal 11 minuten aan tijd weggegooid. De duikers hadden meteen in de eerste alarmering mee moeten gaan. Maar goed, dit is de situatie waar voor gekozen is met het opheffen van duikteams. Men mag dood gaan in het water, zelfs een kind van 11 jaar.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
In de eerste melding zat reeds een OWR team, namelijk brandweer Maasbommel.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1299688 date=1412192668
Dat er ontzettend veel tijd is verloren, in dit geval cruciale tijd. Tijd die ook nog eens extra verloren is door eerst oppervlakteredders te alarmeren 5 minuten na de eerste alarmering, en vervolgens is nog eens 6 minuten later pas een duikteam geallarmeerd. Dus is er in totaal 11 minuten aan tijd weggegooid. De duikers hadden meteen in de eerste alarmering mee moeten gaan. Maar goed, dit is de situatie waar voor gekozen is met het opheffen van duikteams. Men mag dood gaan in het water, zelfs een kind van 11 jaar.
Hoe lang leeft een slachtoffer nog als tie onder water verdwenen is onder deze omstandigheden?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1299686 date=1412192254
Wat had eerder alarmeren van een duikteam nog kunnen veranderen aan de afloop met deze watertemperaturen als een zwemmer onder water verdwijnt?

Over de relatie tussen de watertemperatuur en de overlevingskansen zijn er uiteenlopende opvattingen/ervaringen.
Blijft natuurlijk onverkort dat als je eerder ter plaatse bent(en ook redelijk gericht kunt gaan zoeken), dus een kortere afstand hebt te overbruggen en ook zo snel mogelijk kunt uitrukken dat dat alleen maar positief kan werken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1299702 date=1412194452
Hoe lang leeft een slachtoffer nog als tie onder water verdwenen is onder deze omstandigheden?
Dat is wisselend, mede afhankelijk van conditie slachtoffer en temperatuur van het water.
Globaal is er een opzetje gemaakt
Overlevingstijden
Hoe lang kun je in koud water overleven? Dat is altijd de grote vraag wanneer er een nieuwsbericht door de media verspreid wordt dat er iemand overboord gevallen is.
De temperatuur van het water en de kleding van het slachtoffer spelen daarbij een rol.

    Bij 0° C van het water is de overlevingstijd ongeveer 9 minuten
    Bij 5° C is de overlevingstijd ongeveer 1 uur
    Bij 10° C is de overlevingstijd ongeveer 1 uur en 45 minuten
    Bij 15° C is de overlevingstijd ongeveer 6 uur en 30 minuten
    Bij 20° C is de overlevingstijd ongeveer 30 uur
    Bij 25° C is de overlevingstijd ongeveer 4 dagen of langer


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1299709 date=1412194978
Dat is wisselend, mede afhankelijk van conditie slachtoffer en temperatuur van het water.
Globaal is er een opzetje gemaakt
Ik ga er een beetje van uit dat dit 'drijvende so' tijden zijn. Mijn vraag is onder water. Ik weet dat je kansen bij erg koud water toch groot zijn juist door de afkoeling.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1299712 date=1412195146
Ik ga er een beetje van uit dat dit 'drijvende so' tijden zijn. Mijn vraag is onder water. Ik weet dat je kansen bij erg koud water toch groot zijn juist door de afkoeling.
Klopt, hoe kouder hoe beter. Daarom heeft iemand die onder water ligt inderdaad  best nog een kans. En is de snelle inzet van een duikteam dus cruciaal. Als een duikteam pas na 11 minuten wordt geallarmeerd, en dan nog eens bijvoorbeeld 30 tot 40 minuten moet gaan rijden gaat de tijd erg snel en is je gouden uur erg snel voorbij. Zeker als er eerst nog zoekslagen moeten worden gemaakt.
Als je weet dat een duikteam van verder moet gaan komen laat je ze meteen mee rijden bij de eerste alarmering, en laat je ze net zolang doorrijden tot je een nader bericht hebt dat het slachtoffer gered is door of omstanders of door hulpdiensten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Als ik Google erop los laat, zie ik dat je er vanaf Den Bosch naar Heerewaarden er 23 minuten over doet, plus de 11 minuten vertraging met alarmeren dat zijn 34 minuten. Schiet het uur al weer snel op, ook omdat het slachtoffer dan nog niet boven water is.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Kevin link=msg=1299682 date=1412191759
Waarom er dan 11 minuten tussen eerste en melding voor de duikers zit.... Elke sec telt..
Melding was volgens mij vrij onduidelijk. Gelderland-Zuid heeft geen duikers meer en het beleid is dat er in principe ook geen duikers gealarmeerd worden uit andere regio's. Dat is nu gelukkig wel gedaan. Aanrijtijd in eigen regio was vaak al vrij lang, laat staan vanuit een buurregio. Voorheen zaten de duikers in Maasbommel, die waren in dit geval wel heel snel in Heerewaarden geweest.

Citaat van: JJ75 link=msg=1299686 date=1412192254
Wat had eerder alarmeren van een duikteam nog kunnen veranderen aan de afloop met deze watertemperaturen als een zwemmer onder water verdwijnt?
Waarschijnlijk weinig. Slachtoffer is na 1,5 uur gevonden. 11 minuten had niets uitgemaakt.

Citaat van: JJ75 link=msg=1299702 date=1412194452
Hoe lang leeft een slachtoffer nog als tie onder water verdwenen is onder deze omstandigheden?
Leven hooguit 3 minuten. Voor reanimatie is de stelregel een uur. De echte kansen zijn afhankelijk van allerlei factoren.