N.a.v. een discussie over SAR heli's hier een nieuw topic over dat onderwerp.
De berichten komen oorspronkelijk uit 'IJspret en de Reddingsbrigade / KNRM'Absoluut mee eens.. Als je Heli met Hoist capaciteit beschikbaar hebt en die kan met mist ingezet worden.. Is dat een zeer goede en relatief snelle methode..
Op dit moment zijn alleen de NOGEPA, Marine Lynx en de SAR heli en heel soms een heli van het Loodswezen daarvoor beschikbaar.. Echter die zijn zeker niet altijd beschikbaar, en inzetbaar.. Ook word een Heli Hoist inzet nog steeds als een hoog riscio inzet beschouwt, en keuze van een Heli inzet is dus zeker niet altijd vanzelf sprekend..
Als de nieuwe EUROCOPTER NH-90 word inzetbaar is, is de verwachting dat de inzetcriterea wel worden verruimd.
De EUROCOPTER NH-90 is de vervanger van de volgende reddings helicopters
Ik ken de exacte specificaties van de G-BD0C Seaking S61N (Bristow NOGEPA) helikopter niet.., maar ik kan me voorstellen dat die vergelijkbaar zijn met NH-90 defensie de inzet criterea mogelijk zal verruimen.. Echter ik daar nog geen uitspraken van gelezen..
Maarten.
Als de nieuwe NH-90 word inzetbaar is, is de verwachting dat de inzetcriterea wel worden verruimd.
Ik ken de exacte specificaties van de G-BD0C Seaking S61N (Bristow NOGEPA) helikopter niet.., maar ik kan me voorstellen dat die vergelijkbaar zijn met NH-90 defensie de inzet criterea mogelijk zal verruimen.. Echter ik daar nog geen uitspraken van gelezen..
Ik ben er nog niet zo zeker van dat de SAR inzetcriteria verruimd zal worden met de nieuwe NH-90 heli:
Nu hebben we de beschikking over de SAR LYNX, de Offsar en in beperkte zin de 'luchtmacht'SAR heli op Leeuwarden/Vlieland.
De SAR lynx op de Kooy en de KLU heli worden vervangen door 1 SAR NH90 die gestationeerd wordt in Den Helder(vliegveld de Kooy).
Het is ook niet zeker wat de NOGEPA straks met de Offsar heli van Bristow gaat doen als de NH90 SAR heli operationeel wordt.
Aangezien er dan meer personen met die kist mee kunnen dan met de Lynx heeft de NOGEPA er geen belang meer bij om nog Bristow in te huren.
Op dit moment heeft de Kustwacht dus meerdere heli's beschikbaar voor SAR en straks dus mogelijk maar 1.
Netto gaan we qua SAR er dus mogelijk niet op vooruit...
Het zou erg jammer zijn als de jongens van Bristow Nederland zouden verlaten!
30 personen in 1x evacueren lukt straks ook de NH90 niet...