Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2010, 21:31:13
Hoe is het in de huidige situatie financieel geregeld trouwens?
Is het zo dat zowel Shell, NOGEPA als de Kustwacht betalen voor de services van Bristow?


Als het zo is dat in de toekomst de SAR activiteiten alleen door de Kustwacht/DHC worden gedaan, gaan NOGEPA en Shell dan ook meebetalen aan de kustwachtorganisatie?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2010, 07:16:59
Wel een mooie kist. In ieder geval ook wat meer ruimte voor de boarding teams! (en brancard)

De (eerste) nieuwe NL Maritieme Helikopter, de NH-90

 O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2010, 09:58:55
Hoe is het in de huidige situatie financieel geregeld trouwens?
Is het zo dat zowel Shell, NOGEPA als de Kustwacht betalen voor de services van Bristow?


Als het zo is dat in de toekomst de SAR activiteiten alleen door de Kustwacht/DHC worden gedaan, gaan NOGEPA en Shell dan ook meebetalen aan de kustwachtorganisatie?

De aangesloten bedrijven bij NOGEPA moeten hun eigen "BHV" organiseren en financieren, en een aantal zaken worden uitgevoerd door NOGEPA.   De red capaciteit van de Marine, KNRM waren onvoldoende om een adequate nood evacuatie te doen.. Dus NOGEPA financieert geheel de Extra SAR capaciteit..  De Kustwacht is gevraagd om de coordinatie daarvan te blijven doen..  daar is een overeenkomst toegesloten..
In de begroting van Min van defensie staat daar een het een ander over..  http://rijksbegroting.minfin.nl/binaries/pdfs/9/7/7/kst97744.pdf
Lees hier over terug..  

Citaat
Is het waar dat op dit moment door de kustwacht regelmatig gebruik wordt gemaakt van de Bristow (Nogepa-)helikopter op Den Helder? Zijn de kosten hiervan meegenomen in de vergelijkingen?

De Bristow-helikopter (van het type Super Puma, ook aangeduid als de JSAR-helikopter en geëxploiteerd door Bristow Helicopters ltd.) is geen eigendom van Defensie, wordt niet door Defensie ingezet en maakt dus geen onderdeel uit van de afwegingen.

Ter verduidelijking: de Directeur Kustwacht (DKW) is in Nederland verantwoordelijk voor de SAR. In dit kader kan de kustwacht hulp vragen aan onder andere de vliegende reddingsdiensten van de Koninklijke Marine. Voorts kan de kustwacht in noodgevallen een beroep doen op de Bristow-helikopter die ter beschikking is gesteld door de NOGEPA (de op het Nederlandse deel van de Noordzee werkzame leden van de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Produktie Associatie). Met de Super Puma is de kustwacht in staat ook de verder weg gelegen booreilanden te bereiken ingeval van een reddingsoperatie.

Door middel van een gezamenlijk besluit van de ministeries van Defensie en van Verkeer en Waterstaat is toestemming gegeven om met de Bristow-helikopter vanaf het vliegkamp De Kooy te opereren. Hoewel de helikopter op het civiele deel van het luchtvaartterrein De Kooy is gestationeerd, heeft Defensie zich vanwege het algemeen maatschappelijk belang bereid verklaard voor de inzet van de Bristow-helikopter voor o.a. SAR-activiteiten ruimte ter beschikking te stellen binnen de militaire geluidscontouren van het vliegkamp. Daarbij geldt een maximum van 830 vliegtuigbewegingen. Uiteindelijk dienen alle militaire en burger vliegtuigbewegingen binnen de vastgelegde geluidszone plaats te vinden.

33 en 34
Is het in de toekomst te verwachten dat ook dan regelmatig van in te huren burgerhelikopters gebruik zal moeten worden gemaakt? Zo ja, zijn de kosten daarvan doorberekend in de vergelijking tussen de huidige situatie en de toekomstige situatie?

Een aantal landen gebruikt ook ’s nachts AB-412 helikopters om mensen te redden met een hoist operatie. Is er in Nederland wel eens geëxperimenteerd of getraind op deze operatie? Kan dit wenselijk zijn om zodoende de huidige (overbelaste) Lynx te ontzien, zodat minder gebruik hoeft te worden gemaakt van de commercieel in te huren Bristow helikopter op Den Helder? Overweegt het ministerie deze mogelijkheid van de AB-412 te gaan benutten?

De Bristow-helikopter is tijdelijk door NOGEPA ingehuurd omdat de capaciteiten van zowel de Lynx als de AB-412, naar de mening van NOGEPA, onvoldoende zijn. Met de komst van de NH-90 komt de benodigde capaciteit die nu niet geleverd kan worden beschikbaar. In de toekomst is inhuur voor SAR-taken door NOGEPA niet meer nodig. De AB-412 voldoet niet aan de eis om ’s nachts lading of personen aan boord te kunnen hijsen en evenmin aan andere eisen die NOGEPA heeft gesteld. Experimenteren met de AB-412 verandert dat niet en is derhalve niet aan de orde.
..
In dit document Hier vind je ook terug dat er minimaal 2 NH90 als operationeel zullen zijn als SAR Heli..

Een paar andere documenten.. (Trouwens gewoon via google te vinden)
NOGEPA/KWC/Bristow Industrie standards
Pers bericht 2003 over het contract tussen Bristow, NOGEPA en de Kustwacht

Er sinds 2006, wel wat veranderd.. In de begroting stukken gaat de Minister er van uit, dat NOGEPA geen extra SAR heli , na de komst van de NH90 meer zal huren.  De NH90 zal pas echt per 2012 worden ingevoerd. en het Bristow J-SAR programma loopt nog 2012..
Echter er zijn geluiden dat NOGEPA toch ook zijn eigen "BHV" voorzieningen moet blijven organiseren. En dat ook de wens van Shell en ander NOGEPA leden zal zijn..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2010, 10:21:18
Ook het document van het jaarverslag 2007 van de staatstoezicht op de mijnen  http://www.sodm.nl/
. (Onderdeel van MIN. economische zaken).. Roept een en ander over de wenselijkheid van de extra NOGEPA heli in het kader van veiligheid..  (Zeg maar de zelfredzaamheid van de bedrijven en evacuatie,  vrij vertaald de BHV capaciteit)
o.a. P.11

http://ikregeer.nl/document/BLG16657  
http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG16657.pdf

http://www.sodm.nl/ vind je ook diverse wetgevingen op dit gebied ..  Hier leidt ik uit af dat de aangesloten bedrijven bij NOGEPA zijn zelf wettelijk verplicht (door EZ) een adequate evacuatie methode te hebben.  En Bristow is daar dus voor ingehuurd. En de coordinatie belegd bij de KWC..

Ik schat in de de invoering van NH90, niet zal betekenen dat NOGEPA het ook niet zelfstandig moet regelen..  

Het NOGEPA contract loopt nog tot 2012, en ik verwacht dat dat zeker nog wel word verlengt. Daar NH de NH90 niet op tijd kan leveren en de betalingen die daarbij horen zijn opgeschort..




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2010, 11:13:39
In mijn vorige berichten, even de links aangepast..

De eerste was een  Super Puma Mk2 helicopter, Daarna werdt het een Eurocopter AS 332L2 (De neergestorte G-JSAR), en nu dus een Sikorsky SEAKING S61N

Citaat
Onderzoek noodlanding reddingshelikopter
In de avond van 21 november 2006 moest de NOGEPA reddingshelikopter G-JSAR, ingezet om personeel van een mijnbouwinstallatie van de
Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) te evacueren, door technische problemen een noodlanding maken op zee. De Kustwacht heeft
direct een reddingsoperatie gestart, waarbij alle passagiers en bemanningsleden zijn gered. Direct na het ongeval zijn een aantal onderzoeken
gestart, o.a. door de NAM waaraan een inspecteur van SodM heeft deelgenomen. Dit onderzoek is begin 2007 afgerond.

Het onderhoud van reddingsvlotten van helikopters, alsmede het doelmatig gebruik van de persoonlijke beschermingsmiddelen van
passagiers moet worden geëvalueerd en zo nodig verbeterd. Dit zijn enkele aanbevelingen die SodM aan de industrie heeft gedaan naar
aanleiding van het onderzoek. De belangrijkste conclusies, aanbevelingen en aandachtspunten uit  het onderzoek heeft SodM opgenomen in een
Veiligheids- en Gezondheids informatiebulletin.

Dit bulletin is begin februari 2007 gepubliceerd.SodM heeft daarin ook benadrukt, om de huidige praktijk voor het inzetten van ‘Search and Rescue’
(SAR) middelen te bekijken en hierover afspraken te maken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is nog bezig met een onderzoek naar de technische problemen van de reddingshelikopter. De raad heeft naar
aanleiding van dit onderzoek eind maart 2007 een tussenbericht gepubliceerd. Daaruit blijkt, dat er tekortkomingen zijn vastgesteld in het ontwerp en de onderhoudsprocedures van het activeringsmechanisme voor de reddingsvlotten voor helikopters van het type zoals de G-JSAR
(Eurocopter AS 332L2). De raad heeft aanbevelingen gedaan aan helikopter operators om het correct functioneren van het activeringsmechanisme te controleren en aan de helikopter fabrikant om het ontwerp van en de onderhoudsprocedures voor het
activeringsmechanisme te verbeteren. Het totale rapport zal in 2008 worden gepubliceerd.

Nieuwe NOGEPA reddingshelikopter

Als gevolg van de noodlanding kon de G-JSAR niet meer worden ingezet. Na een periode van tijdelijke vervanging van deze reddingshelikopter
door de ‘Lima Charley’ (LC), is er sinds oktober 2007 een nieuwe reddingshelikopter op vliegveld Den Helder gestationeerd: de G-DBOC ofwel
‘Oscar Charley’. Ook deze reddingshelikopter is eigendom van Bristow en staat onder contract bij NOGEPA. De Kustwacht coördineert de inzet van
deze helikopter, waarover afspraken zijn gemaakt met NOGEPA.

De ‘Oscar Charley’ is een Sikorsky S61N met twee motoren, geschikt om ingezet te worden in alle weersomstandigheden, bemand door twee piloten en twee bemanningsleden in de cabine. De helikopter beschikt over een breed scala aan 14 radio-, navigatie- en radarsystemen, alsmede twee winches en een automatisch piloot en ‘auto hover’mogelijkheid.

De helikopter is uitgerust met tien zitplaatsen, maar kan plaats bieden aan dertig drenkelingen indien noodzakelijk. De beschikbaarheid van deze
helikopter levert een zeer grote bijdrage aan de verbeterde kansen op tijdige redding van werknemers in de offshore industrie.

Inspectieproject ‘Redding & Calamiteiten’
In het verslagjaar is ook het inspectieproject ‘Redding & Calamiteiten’ gestart. Dit project is een vervolg op het overeenkomstige project dat in
2003/2004 is uitgevoerd, waarmee de dienst invulling geeft om inspectieprojecten met een bepaalde frequentie te herhalen.

Het inspectieproject richt zich met name op de voorzieningen en maatregelen die op de mijnbouwinstallaties aanwezig dienen te zijn, voor evacuatie en redding van de op de installatie aanwezige personen. Er zal worden vastgesteld in hoeverre de hiervoor relevante regelgeving wordt nageleefd. Belangrijk aandachtspunt is onder andere de maatregelen die ondernemingen hebben getroffen bij de verschillende reddingscenario’s,waaronder ‘man overboord’, ‘helikopterditch/crash’, ‘brand/explosie’ en ‘aanvaring dooreen schip’. Er zal geverifieerd worden of de met de industrie overeengekomen criteria voor het redden van personen uit het water voor deze scenario’s worden gehaald. Het project zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2008 worden afgerond. Tijdens een inspectie in het kader van dit project is een ernstige tekortkoming geïdentificeerd, ten aanzien van de geschiktheid en beschikbaarheid van de reddingsvlotten op een mobiele boorinstallatie. Aan het eind van het verslagjaar was het onderzoek naar deze tekortkoming nog gaande.

Vorige tekst komt uit het jaarverslag van de jaarverslag 2007 van de staatstoezicht op de mijnen  http://www.sodm.nl/,  
http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG16657.pdf

Kijk ook eens op de http://www.nogepa.nl/


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2010, 12:38:16
Huh,veel praten en schrijven zonder kennis van zaken??( waar de meeste mensen hier patent op hebben) De G-JSAR was een Super Poema ( is ondertussen in de scrapbak gegaan)en zeker geen Eurocopter.
Hoe ik dat zo goed weet???

Heb er in de bewuste nacht naastgelegen.

Res ( die vind dat super poema's met floaters goed drijven) 8)

Dacht ik even dat ik me huiswerk niet goed gedaan had.. >:D   Ik ben namelijk geen expert in Heilicopters, en ik heb er in donker niet naastgelegen..
Ik heb er natuurlijk niet naast gelegen, en ik vind het lastig in het donker het verschil te zien tussen een Eurocopter AS332L Super Puma en Eurocopter EC225 Super Puma MKII+, en ik zie die dingen niet dagelijks..  Maar hebben ze dan ook een andere type SUPER POEMA ingezet ?

Zou de schrijvers van het jaarverslag 2007 van de toezicht op de staatsmijnen dan de verkeerde type helicopter in hun stukken hebben gezet ?

Volgens http://www.bristowgroup.com/about/fleet.php  hebben ze de volgende typen grote heli hier voor ingezet..
Eurocopter AS332L Super Puma  (Zie Wikipagina over de Eurocopter AS332L)

Eurocopter EC225 Super Puma Mk II+  Deze zou neergestort zijn.. (Zie Wikipagina over de Eurocopter EC225)

Sikorsky Seaking S-61 (Wikipagina over de Seaking S-61


Nog even wat info van de fabrikant..
Eurocopter as332L Super Puma  
Eurocopter ec225 Super Puma
Super Puma is een type aanduiding voor de civiele markt en die type aanduiding word gebruikt op meerdere modellen..

ter aanvulling de defensie uitvoeringen
Eurocopter AS532 Cougar deze zijn al ingebruik bij defensie, en kunnen ook uitgevoerd worden in SAR uitvoeringen.
Eurocopter NH90,  dit worden o.a. de Nieuw SAR heli


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2010, 13:24:39
Rescueboy schreef:
"Huh,veel praten en schrijven zonder kennis van zaken??( waar de meeste mensen hier patent op hebben) De G-JSAR was een Super Poema ( is ondertussen in de scrapbak gegaan)en zeker geen Eurocopter.
Hoe ik dat zo goed weet???
Heb er in de bewuste nacht naastgelegen.
Res ( die vind dat super poema's met floaters goed drijven)"

Rescueboy er zijn nu eenmaal veel zoetwater theorie/internet redders ;)
Als je onwaarheden constateerd op dit forum gewoon reageren met de juiste info.
Kunnen we er allemaal van leren en voorkomt een scheef beeld over SAR.
Was wel een mooie aktie toen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2010, 13:37:12
de Heli van het loodswezen is bij gelegenheid ook beschikbaar, Deze heeft ook Hoist/Winch capaciteit

Eurocopter AS365N3 Dauphin  Wikip over de EC Dauphin


Deze dienst word door het loodswezen Rotterdam ingehuurd via Noordzee Helicopters Vlaanderen

Tis Formeel geen onderdeel van OPLAN SAR


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2010, 14:26:46
Ik had me het trouwens nooit gerealiseerd, maar de nieuwe AgustaWestland AW139 van KLPD PLD (DSI) is trouwens technisch ook geschikt voor SAR..  


En uit de aanbestedingsfeiten zullen deze heli ook de volgende taak krijgen..

Citaat
Daarnaast zullen de nieuwe helikopters een nieuwe taak krijgen: assistentie verlenen bij calamiteiten op booreilanden op de Noordzee. De heli's moeten daartoe beschikken over een systeem dat ervoor zorgt dat de het toestel blijft drijven na een ongeval

Volgens de informatie van de fabrikant is de hoist/winch capaciteit meegeleverd..