Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110818 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #100 Gepost op: 22 februari 2011, 19:31:56
Bestaat er geen kans dat de artsen op de overige heli's(bv. sar bristow) ook verdere scholing krijgen?Het zal goed zijn wanneer de sar helikopters ondersteuning aan het mmt en ambu's kunnen bieden.Bij een medevac kan je toch soms ongeveer hetzelfde uitvoeren als bij het mmt?Bv op de waddeneilanden?Dit wordt toch al gedaan?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #101 Gepost op: 22 februari 2011, 21:51:07
Bestaat er geen kans dat de artsen op de overige heli's(bv. sar bristow) ook verdere scholing krijgen?Het zal goed zijn wanneer de sar helikopters ondersteuning aan het mmt en ambu's kunnen bieden.Bij een medevac kan je toch soms ongeveer hetzelfde uitvoeren als bij het mmt?Bv op de waddeneilanden?Dit wordt toch al gedaan?

Medevac wordt alleen per helikopter gedaan als de tijdswinst dusdanig is dat de patiënt hier voordeel bij heeft. Als het opeens achteruit gaat met de patiënt zijn de mogelijkheden tot interventie vrij beperkt, een ambulance kan je even aan de kant zetten om werkomstandigheden te optimaliseren om een interventie mogelijk te maken. In een helikopter kan dat niet tot nauwelijks en dat is de grote beperking ervan. Op zee is er vaak geen andere mogelijkheid. Maar als de keuze er is, wordt meestal voor vervoer over land gekozen.

Verder is de opkomsttijd van de SAR heli langer. Waar de Traumahelikopter met 2-3 minuten in de lucht is, heeft de SAR heli van het Defensie Helikopter Commando 15 minuten de tijd en 's nachts zelfs nog langer. MMT werk valt gewoon buiten het takenpakket van de SAR helikopter en ik zie geen meerwaarde om dit te veranderen. Wil je MMT-verpleegkundige worden, zul je toch de weg HBO-V->IC/CCU/SEH/Anesthesie/Ambulance->MMT moeten bewandelen.

Ook met extra scholing zie ik een AMA (Algemeen Militair Arts) nog geen veilige RSI uitvoeren bij een neurotrauma met een GCS van 8. Sorry voor het jargon, maar even ter illustratie. Moet je niet willen, niet voor de patiënten en niet voor de Arts.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #102 Gepost op: 22 februari 2011, 22:02:47
Hebben we het dan alleen over de Bristow mensen, of moeten de winch(wo)men van defensie dat ook gaan doen? :)

Wij hebben alleen Bristow gehad. 8)


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #103 Gepost op: 23 februari 2011, 23:22:15
Ik heb het ook alleen nog maar van bristow gehoord, dus waarschijnlijk geldt dit allemaal alleen maar voor bristow tot op heden.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #104 Gepost op: 10 maart 2011, 17:40:03
De NH-90 als SAR heli is weer een stapje dichterbij :)


NH90 vliegt voor het eerst ’s nachts
10 maart 2011, 16.18 uur

De nieuwste Defensiehelikopter, de NH90, heeft zijn eerste nachtvluchten succesvol uitgevoerd. De vluchten vonden dinsdagavond plaats vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder.

Tijdens de vluchten werden de mogelijkheden en beperkingen van nachtzichtapparatuur geëvalueerd. Ook werden patiënten- en Search and Rescue-vluchten getest. De komende weken vinden er meerdere testvluchten plaats.

Taken
Tot 2012 worden er in totaal 20 NH90's geleverd. De eerste 12 toestellen NH90 NFH’s (Nato Frigate Helicopter) worden gestationeerd bij 860 Squadron op Maritiem Vliegkamp De Kooy (MVKK). Ze worden ingezet voor maritieme gevechts- en amfibische taken vanaf marineschepen en voor tactische transporttaken. Daarnaast staan ze ook stand-by voor Search and Rescue-operaties.

De overige 8 helikopters zijn de zogenoemde NH90 Transport NFH’s (TNFH). Deze helikopters worden gestationeerd op Vliegbasis Gilze-Rijen bij het 300 Squadron van de Koninklijke Luchtmacht en worden ingezet voor transporttaken.

De multi-inzetbare NH90 vervangt op termijn zowel de Lynx maritieme helikopters als de AB-412 reddingshelikopters.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/03/10/46179777/NH90_vliegt_voor_het_eerst_s_nachts
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #105 Gepost op: 10 maart 2011, 20:40:46
Ik zat het net toevallig te lezen.Ik ben benieuwd hoe dit allemaal in z'n werk zal gaan en of bristow ook nog wel werk zal hebben.Las ook dat ''tweety'' en de lynx uiteindelijk vervangen zullen worden door de NH-90.We houden het nieuws in de gaten O0
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 10 maart 2011, 22:02:43
Las ook dat ''tweety'' en de lynx uiteindelijk vervangen zullen worden door de NH-90.

Maar dat was al langer bekend hoor. Daar gaat dit hele topic eigenlijk over ;)

En de noodzaak om de NH-90 operationeel te krijgen is nu nog iets dichterbij, aangezien meneer Gadaffi de buitgemaakte Lynx wil houden ::) (weer één uit de sterkte). Gelukkig komt de bemanning - zoals het er nu uitziet - weer veilig naar huis :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #107 Gepost op: 11 maart 2011, 12:46:40
Bemanning is weer terug in nederland.Zullen vanavond wel bij pauw en witteman zitten.Weet iemand toevallig hoeveel inzetten bristow doet per jaar en wat het verschil is hoeveelheden inzetten vergeleken met de marine etc?Wat voor inzetten zijn dit voornamelijk(search and rescue,medevac, of ook andere soorten inzetten)?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #108 Gepost op: 11 maart 2011, 13:18:18
Weet iemand toevallig hoeveel inzetten bristow doet per jaar en wat het verschil is hoeveelheden inzetten vergeleken met de marine etc? Wat voor inzetten zijn dit voornamelijk(search and rescue,medevac, of ook andere soorten inzetten)?

Het zijn niet direct antwoorden op je vragen, maar ik denk dat je het wel interessant vindt: http://www.nogepa.nl/LinkClick.aspx?fileticket=PPuUl-bgj1o%3D&tabid=590&language=nl-NL

Op pagina 7 onder andere een beslisboom, waaruit blijkt dat wanneer een arts nodig is, een helikopter van defensie wordt ingezet. In andere gevallen kan de evacuatie door de NOGEPA, KNRM of andere partijen worden gedaan.

Als je op de site van NOGEPA zoekt op 'SAR' levert dat wel meer interessante resultaten op :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #109 Gepost op: 11 maart 2011, 18:49:00
he maarten, bedankt! O0, Ik vind zelf dat er helaas(wat mij betreft) weinig te vinden is als je het hebt over sar(met name NOGEPA).Ik neem aan dat de mensen van bristow wel gewoon betaald krijgen en niet op vrijwillige basis is..klopt dit?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [