Bestaat er geen kans dat de artsen op de overige heli's(bv. sar bristow) ook verdere scholing krijgen?Het zal goed zijn wanneer de sar helikopters ondersteuning aan het mmt en ambu's kunnen bieden.Bij een medevac kan je toch soms ongeveer hetzelfde uitvoeren als bij het mmt?Bv op de waddeneilanden?Dit wordt toch al gedaan?
Medevac wordt alleen per helikopter gedaan als de tijdswinst dusdanig is dat de patiënt hier voordeel bij heeft. Als het opeens achteruit gaat met de patiënt zijn de mogelijkheden tot interventie vrij beperkt, een ambulance kan je even aan de kant zetten om werkomstandigheden te optimaliseren om een interventie mogelijk te maken. In een helikopter kan dat niet tot nauwelijks en dat is de grote beperking ervan. Op zee is er vaak geen andere mogelijkheid. Maar als de keuze er is, wordt meestal voor vervoer over land gekozen.
Verder is de opkomsttijd van de SAR heli langer. Waar de Traumahelikopter met 2-3 minuten in de lucht is, heeft de SAR heli van het Defensie Helikopter Commando 15 minuten de tijd en 's nachts zelfs nog langer. MMT werk valt gewoon buiten het takenpakket van de SAR helikopter en ik zie geen meerwaarde om dit te veranderen. Wil je MMT-verpleegkundige worden, zul je toch de weg HBO-V->IC/CCU/SEH/Anesthesie/Ambulance->MMT moeten bewandelen.
Ook met extra scholing zie ik een AMA (Algemeen Militair Arts) nog geen veilige RSI uitvoeren bij een neurotrauma met een GCS van 8. Sorry voor het jargon, maar even ter illustratie. Moet je niet willen, niet voor de patiënten en niet voor de Arts.