Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 11 maart 2011, 19:01:24
Ik neem aan dat de mensen van bristow wel gewoon betaald krijgen en niet op vrijwillige basis is..klopt dit?

Ze zijn letterlijk en figuurlijk professioneel ;)
In onderstaand document lees je meer over de bemanning.

http://www.noordzeeloket.nl/Images/Kustwacht%20op%20Koers%2002-2008_tcm14-3789.pdf

(lees voor OC inmiddels MU of WB)

 O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #111 Gepost op: 11 maart 2011, 19:02:52
he maarten, bedankt! O0, Ik vind zelf dat er helaas(wat mij betreft) weinig te vinden is als je het hebt over sar(met name NOGEPA).Ik neem aan dat de mensen van bristow wel gewoon betaald krijgen en niet op vrijwillige basis is..klopt dit?

Klopt, dit is geen vrijwilligers werk.
Maar waarom ga je niet gewoon langs of bel op als je zoveel vragen hebt?
Ik heb begrepen uit een vorig bericht dat je belangstelling hebt om er eventueel te gaan werken.
 ::)


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #112 Gepost op: 11 maart 2011, 19:11:54
Afspraak had ik al gemaakt.De reden ligt geheel anders, maar moest mijn cv sturen en zal binnenkort gebeld worden om een afspraak te maken.

Groet
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #113 Gepost op: 14 maart 2011, 11:26:16
Ik heb links en rechts het e.e.a. gelezen, maar zat eigenlijk met een vraag.

De mensen van Bristow vullen de reddingsdiensten van defensie cq. kustwacht aan indien het noodzakelijk is om grootschalige evacuaties uit te voeren op de verschillende booreilanden.
De reden dat een particulier bedrijf defensie cq. kustwacht ondersteund is een onvoldoende capaciteit van de reddingsdiensten van de overheid.

Maar wat ik dan niet volledig begrijp is dat er bij de Klu een flink aantal Cougar's in gebruik zijn, deze helikopters zijn multifunctioneel inzetbaar. Er zijn piloten die al maritiem vliegen (er zijn trials waarbij er gevlogen wordt van en naar verschillende marine schepen, zij het op amfibische basis), de capaciteit bedraagt 20 personen, een vliegbereik van 800km, zonder brandstofreserve en de helikopters worden ook gebruikt voor medevac's. Dit maakt, in mijn ogen, de Cougar ook een prima kandidaat voor het uitvoeren van SAR van dien aard (evacuaties). Aangezien er een deel vervangen gaat worden voor de nieuwe NH90, lijkt mij dat deze helikopters toch bruikbaar kunnen zijn voor SAR doeleinden??

Persoonlijk vind ik het een beetje knullig dat de overheid niet in staat is een evacuatie van dien aard uit te kunnen voeren zonder hulp van particulieren.
Wat ik altijd namelijk begrepen heb is dat defensie (kustwacht) de burgers beschermd tegen ieder soort geweld, maar bovenal ze helpt en kan helpen in ieder soort situatie. In mijn ogen schieten ze hier dan eigenlijk tekort...
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #114 Gepost op: 14 maart 2011, 11:46:56

 1.Dit maakt, in mijn ogen, de Cougar ook een prima kandidaat voor het uitvoeren van SAR van dien aard (evacuaties). Aangezien er een deel vervangen gaat worden voor de nieuwe NH90, lijkt mij dat deze helikopters toch bruikbaar kunnen zijn voor SAR doeleinden??

2.Persoonlijk vind ik het een beetje knullig dat de overheid niet in staat is een evacuatie van dien aard uit te kunnen voeren zonder hulp van particulieren.

1.Niet mee eens: een willekeurige helikopter kan niet zo maar even als een SAR kist fungeren.Bij de juiste apparatuur en opleiding zou een cougar dit mogelijk wel kunnen maar dan komt het volgende probleem en dat is dat een SAR kist 24/7 inzetbaar moet zijn. Zoals je weet gaat de Lynx en de AB 412 vervangen worden door de NH90 en die gaan wel als SAR kisten fungeren dus is de Cougar helemaal niet in beeld.
2.Mee eens. En ik ben benieuwd of,als de NH90 SAR  volledig inzetbaar is (en dus een grotere evacuatie capaciteit heeft)of NOGEPA nog langer de Bristow SAR kist zal inhuren... ::)


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #115 Gepost op: 14 maart 2011, 13:12:55
1.Niet mee eens: een willekeurige helikopter kan niet zo maar even als een SAR kist fungeren.Bij de juiste apparatuur en opleiding zou een cougar dit mogelijk wel kunnen maar dan komt het volgende probleem en dat is dat een SAR kist 24/7 inzetbaar moet zijn. Zoals je weet gaat de Lynx en de AB 412 vervangen worden door de NH90 en die gaan wel als SAR kisten fungeren dus is de Cougar helemaal niet in beeld.
2.Mee eens. En ik ben benieuwd of,als de NH90 SAR  volledig inzetbaar is (en dus een grotere evacuatie capaciteit heeft)of NOGEPA nog langer de Bristow SAR kist zal inhuren... ::)

Ik ging af op het verhaal (dat eerder in dit forum naar voren kwam) dat er slechts 1 NH90 beschikbaar zou komen voor SAR doeleinden. Daarnaast viel het te betwijfelen of de NH90 ook voldoende ruimte had voor meer dan 20 personen (ik geloof 'slechts' 14 personen) voor grootschalige evacuaties van de booreilanden.

Zodra de NH90 geintroduceerd wordt zal de Lynx en de Agusta verdwijnen, wat maakt dat er kwantitatief minder kisten beschikbaar zijn defensiebreed (in ieder geval bij de SAR). Aangezien er enkele Cougars vervangen gaan worden, leek het mij wel een goed idee om enkele om te bouwen voor de grootschalige evacuaties, dus naast de NH90, om op deze manier ook kwantitatief voldoende middelen achter de hand te hebben.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #116 Gepost op: 14 maart 2011, 14:14:20
Aangezien er enkele Cougars vervangen gaan worden, leek het mij wel een goed idee om enkele om te bouwen voor de grootschalige evacuaties, dus naast de NH90, om op deze manier ook kwantitatief voldoende middelen achter de hand te hebben.

Theoretisch geef ik je helemaal gelijk maar de praktijk is anders:
het is al tijden niet mogelijk om uberhaupt een defensie helikopter24/7 voor SAR beschikbaar te hebben.
(Op papier wel maar voor het echt niet) laat staan dat ze 'even' wat Cougars beschikbaar hebben.
En laten we ook maar even afwachten wat er bij bezuinigings ronde nummer zoveel verkocht/afgeschreven gaat worden:
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/11/02/46174983/Ingrijpende_bezuinigingen_gaan_Defensie_pijn_doen

(Wist je dat er zelfs al tweede hands kleding wordt ingezameld om het personeel van de juiste tenues te voorzien?)
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article6698531.ece/Vakbond-zamelt-kleding-in-om-militairen-te-helpen
 ::)


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #117 Gepost op: 14 maart 2011, 14:22:35

het is al tijden niet mogelijk om uberhaupt een defensie helikopter24/7 voor SAR beschikbaar te hebben.
(Op papier wel maar voor het echt niet) laat staan dat ze 'even' wat Cougars beschikbaar hebben.
En laten we ook maar even afwachten wat er bij bezuinigings ronde nummer zoveel verkocht/afgeschreven gaat worden:

(Wist je dat er zelfs al tweede hands kleding wordt ingezameld om het personeel van de juiste tenues te voorzien?)


Ik heb inderdaad gehoord over de daadwerkelijke beschikbaarheid, dat die niet altijd overeenkomt met wat er geschreven staat.
Dát en de bezuinigingen zijn diep droevig....

We gaan het meemaken de komende jaren, ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #118 Gepost op: 14 maart 2011, 14:31:42
Bestaat er geen kans dat de artsen op de overige heli's(bv. sar bristow) ook verdere scholing krijgen?Het zal goed zijn wanneer de sar helikopters ondersteuning aan het mmt en ambu's kunnen bieden.Bij een medevac kan je toch soms ongeveer hetzelfde uitvoeren als bij het mmt?Bv op de waddeneilanden?Dit wordt toch al gedaan?

Dat is beslist niet wenselijk.
De huidige pre hospitale artsen zijn daarvoor geschoold op velerlei manieren en worden ook bekwaam gehouden, en net zoals Niels H. al zegt, zelfs een AMA (die ook geschoold wordt in pre hospitale hulpverlenings en BHTLS, wat deels vertaald mag worden als 'werken onder moeilijke omstandigheden'), zal niet voldoende routine beschikken om bijvoorbeeld een ETI te plaatsen voor die keren die hij sporadisch opgeroepen zal worden.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 14 maart 2011, 16:24:57
Ik ging af op het verhaal (dat eerder in dit forum naar voren kwam) dat er slechts 1 NH90 beschikbaar zou komen voor SAR doeleinden.

Dat is volgens mij niet juist. Vlucht 2 van het 860 squadron, belast met Kustwacht/SAR taken, gaat beschikken over twee heli's + bemanning. Alleen zullen voor de tweede ploeg andere opkomsttijden gelden dan voor de eerste.

De mensen van Bristow vullen de reddingsdiensten van defensie cq. kustwacht aan indien het noodzakelijk is om grootschalige evacuaties uit te voeren op de verschillende booreilanden.
De reden dat een particulier bedrijf defensie cq. kustwacht ondersteund is een onvoldoende capaciteit van de reddingsdiensten van de overheid.

In de NOGEPA is een aantal werkgevers binnen de offshore industrie vertegenwoordigd. De werkgever heeft, o.a. vanuit ARBO-wetgeving, een zorgplicht voor zijn personeel. Dat is volgens mij mede de reden dat de NOGEPA een eigen SAR voorziening heeft georganiseerd en niet zozeer 'terkortkoming' van de overheid.

Ik vraag me trouwens ook af of NOGEPA zou gaan meebetalen aan SAR door de overheid (vanwege die zorgplicht), indien de NH-90 de taken van de NOGEPA erbij gaat doen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s