Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #120 Gepost op: 14 maart 2011, 17:40:12

Ik vraag me trouwens ook af of NOGEPA zou gaan meebetalen aan SAR door de overheid (vanwege die zorgplicht), indien de NH-90 de taken van de NOGEPA erbij gaat doen.

Ik denk dat hier dan toch ergens een meningsverschil schuilt.
De overheid heeft als taak zorg te dragen voor diens inwoners, ook de gasten.
De boorplatforms horen daar ook bij.
Zodra je deze mensen niet kan helpen, de situaties van overmacht daargelaten, schiet je in mijn ogen tekort omdat je niet aan je taakstelling die je is toevertrouwd kan voldoen.

Wat betreft de 2e SAR(NH90), deze zijn beiden 24/7 inzetbaar, bemand door defensiepersoneel??
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #121 Gepost op: 14 maart 2011, 21:01:53
In de NOGEPA is een aantal werkgevers binnen de offshore industrie vertegenwoordigd. De werkgever heeft, o.a. vanuit ARBO-wetgeving, een zorgplicht voor zijn personeel. Dat is volgens mij mede de reden dat de NOGEPA een eigen SAR voorziening heeft georganiseerd en niet zozeer 'terkortkoming' van de overheid.

Niet met je eens:

De Bristow-helikopter is tijdelijk door NOGEPA ingehuurd omdat de capaciteiten van zowel de Lynx als de AB-412, naar de mening van NOGEPA, onvoldoende zijn. Met de komst van de NH-90 komt de benodigde capaciteit die nu niet geleverd kan worden beschikbaar. In de toekomst is inhuur voor SAR-taken door NOGEPA niet meer nodig. http://rijksbegroting.minfin.nl/binaries/pdfs/9/7/7/kst97744.pdf


Wat betreft de 2e SAR(NH90), deze zijn beiden 24/7 inzetbaar, bemand door defensiepersoneel??

Jazeker het zijn/worden en blijven defensie kisten(KLU)
 O0


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #122 Gepost op: 14 maart 2011, 21:22:37
Zodra de NH90 geintroduceerd wordt zal de Lynx en de Agusta verdwijnen, wat maakt dat er kwantitatief minder kisten beschikbaar zijn defensiebreed (in ieder geval bij de SAR). Aangezien er enkele Cougars vervangen gaan worden, leek het mij wel een goed idee om enkele om te bouwen voor de grootschalige evacuaties, dus naast de NH90, om op deze manier ook kwantitatief voldoende middelen achter de hand te hebben.

Er worden geen cougars vervangen. De 8 TFNH NH-90 die op de vliegbasis Gilze-rijen worden gestationeerd zullen een aanvulling zijn op de huidige 17 cougars.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #123 Gepost op: 14 maart 2011, 21:46:03
Niet met je eens:

De Bristow-helikopter is tijdelijk door NOGEPA ingehuurd omdat de capaciteiten van zowel de Lynx als de AB-412, naar de mening van NOGEPA, onvoldoende zijn. Met de komst van de NH-90 komt de benodigde capaciteit die nu niet geleverd kan worden beschikbaar. In de toekomst is inhuur voor SAR-taken door NOGEPA niet meer nodig. http://rijksbegroting.minfin.nl/binaries/pdfs/9/7/7/kst97744.pdf

Dat bewijst wel het tegendeel inderdaad O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #124 Gepost op: 15 maart 2011, 17:48:11
Even een beetje offtopic vraag.Hoe wordt je verpleegkundige op een sar heli van defensie en hoe wordt je een redder op een sar helikopter(marine/luchtmacht??).Hoe ziet het traject eruit.Als het erg offtopic is, stuur anders maar een pm.Voor binnenkort ben ik uitgenodigd bij bristow, maar heb ook interesse voor defensie.Anders zal ik toch even moeten bellen naar defensie.

Groet
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #125 Gepost op: 15 maart 2011, 18:46:00
Dave, kijk op pagina 18 van de SAR filmpjes.
Neem contact op met Bristow of defensie. O0


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #126 Gepost op: 15 maart 2011, 22:12:19
bristow is gedaan(krijg binnenkort datum voor gesprek).Nu nog even defensie informeren ;)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #127 Gepost op: 16 maart 2011, 21:52:41
Even een beetje offtopic vraag.Hoe wordt je verpleegkundige op een sar heli van defensie en hoe wordt je een redder op een sar helikopter(marine/luchtmacht??).Hoe ziet het traject eruit.Als het erg offtopic is, stuur anders maar een pm.Voor binnenkort ben ik uitgenodigd bij bristow, maar heb ook interesse voor defensie.Anders zal ik toch even moeten bellen naar defensie.

Groet

Open anders een nieuw topic, dan is je vraag niet meer off-topic O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #128 Gepost op: 17 maart 2011, 16:19:34
Bedankt voor de tip O0, Ik heb inmiddels een nieuw topic aangemaakt.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50521.0
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #129 Gepost op: 29 maart 2011, 07:13:43
'Vliegkamp De Kooy gesloten, marineheli's naar Leeuwarden'

Gepubliceerd op 28 maart 11, 23:30 Laatst bijgewerkt op 28 maart 11, 23:41

DEN HELDER - Marinevliegkamp De Kooy wordt gesloten. De marinehelikopters worden overgeplaatst naar vliegbasis Leeuwarden, als compensatie voor het vertrek van de F16-straaljagers daar naar vliegbasis Volkel.

Dit scenario is volgens Haagse bronnen de meest waarschijnlijke uitkomst van het kabinetsbesluit over de defensiebezuinigingen.

Naar verwachting worden vrijdag knopen doorgehakt. Dan pas is echt zeker wat de consequenties zijn voor onder meer Den Helder zijn.

Als sluiting van marinevliegkamp De Kooy doorgaat betekent dit voor Den Helder een verlies van honderden directe arbeidsplaatsen plus werk bij toeleveranciers.

Ook ontstaat een ernstig probleem voor Airport Den Helder, dat voor de luchtverkeersleiding, meteo en brandweer zwaar leunt op de voorzieningen van het marinevliegkamp. De kosten worden nu immers deels door Defensie gedragen. Volgens defensiebronnen zouden de offshorehelikopters net zo goed vanaf Leeuwarden kunnen vliegen.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article8346251.ece/'Vliegkamp-De-Kooy-gesloten%2C-marineheli's-naar-Leeuwarden'