Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #130 Gepost op: 29 maart 2011, 10:49:46
Deze bezuinigingsronde zou defensie in z'n algemeen nog wel eens flink pijn kunnen gaan doen..

Ik ben ook benieuwd naar de toekomst van de SAR, in diens huidige vorm...
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #131 Gepost op: 1 april 2011, 16:09:34
SAR naar Leeuwarden? Ik mag hopen dat dat een 1 april grap is. Dan zitten die dingen nog noordelijker dan nu.

Overigens lijkt het mij goedkoper om De Kooy in stand te houden, omdat bepaalde voorzieningen dan in samenwerking met de Marinebasis kunnen worden gedeeld (denk bijv. aan medische voorzieningen, restaurants, etc.).

Doek dan liever Leeuwarden op :-X
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 1 april 2011, 16:41:55

Doek dan liever Leeuwarden op :-X

Alleen kunnen die F-16's niet op De Kooij staan en ook op Volkel is daarvoor niet eens allemaal plaats ;) Die plannen om de F-16 allemaal op Volkel te zetten zijn in ieder geval interessant te noemen, ook voor het defensiepersoneel zelf!
SAR gebeurt nu al vanaf Leeuwarden voor militair verkeer en waar nodig civiele doeleinden. vergeet niet dat de NH90 die de Lynx en de AB412SP moet vervangen een hogere snelheid dan de Lynx en de AB412 heeft.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #133 Gepost op: 1 april 2011, 17:01:21
SAR gebeurt nu al vanaf Leeuwarden voor militair verkeer en waar nodig civiele doeleinden. vergeet niet dat de NH90 die de Lynx en de AB412SP moet vervangen een hogere snelheid dan de Lynx en de AB412 heeft.

Dat is me bekend, ik doelde inderdaad op de SAR heli's tbv de Kustwacht (dat in de basis door 860sqn wordt verzorgd). Voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden zou Leeuwarden misschien wel een betere optie zijn. Dat gebeurt nu natuurlijk ook vana Leeuwarden, maar met de oorspronkelijke plannen zou dat naar De Kooy gaan.

Alleen kunnen die F-16's niet op De Kooij staan en ook op Volkel is daarvoor niet eens allemaal plaats ;)

We moesten toch bezuinigen? >:D
Een aantal van die dingen zou al niet meer kunnen vliegen, wegens gebrek aan reserveonderdelen.
Maar ik dwaal af ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #134 Gepost op: 3 april 2011, 09:39:16
De eerste NH-90 als vervanging voor de Belgische SeaKing begint nu ook concrete vormen aan te nemen:

http://www.mil.be/aircomp/gall/index.asp?LAN=nl&FILE=gall&ID=340395&IDS=2

Op de foto's, geplaatst dd 29-3 jl., is het eerste toestel in de final assembly te zien.

Uitgebreide info over de Belgische versie: http://www.mil.be/aircomp/subject/index.asp?LAN=nl&FILE=&ID=272&PAGE=11&MENU=0
Wat ik hieruit begrijp is dat de NH-90 zowel de SeaKing's van de luchtmacht als de Alouettes III van de marine gaan vervangen:

De toestellen, waarvan vier in een NAVO fregatversie (NFH) en vier (+twee optionele) in een tactische transport versie (TTH), zullen vanaf medio 2011 geleverd worden.
De NFH zal instaan voor de maritieme ondersteuning van de twee nieuwe multifunctionele M-fregatten, voor hulp aan de samenleving en voor (Search And Rescue) SAR-opdrachten. In dit kader zullen deze helikopters trouwens de verdienstelijke Sea Kings vervangen. Ten behoeve van Defensie zal de TTH gebruikt worden tijdens "crisis response" en vredesondersteunende operaties, bij interventies in geval van natuurrampen of bij humanitaire hulp.


Volgens de site http://40squadron.webs.com/helikopters.htm wordt de eerste NH-90 (NFH) pas in 2012 verwacht...

Met een actieradius van 1000 km (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/NH-90) kunnen de Belgische en Nederlandse NH-90's elkaar aardig overlappen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #135 Gepost op: 3 april 2011, 22:24:22
SAR naar Leeuwarden? Ik mag hopen dat dat een 1 april grap is. Dan zitten die dingen nog noordelijker dan nu.

De Kooy(Den Helder)  lijkt vanuit het binnenland misschien noordelijk te liggen maar het ligt precies in het midden van de Nederlandse kustlijn!(Cadzand - Eemshaven)
Dus wat SAR betreft is de Kooy toch echt een betere lokatie. ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #136 Gepost op: 4 april 2011, 06:44:38
Voor de beeldvorming een kaartje met het werkgeboed van de Kustwacht, en dus ook van de SAR-heli's:



Het zijn eigenlijk 2 werkgebieden; één "gewoon" gebied (de economische zone), de andere is voor eventuele vliegtuigcrashes (FIR).
De blauwe FIR-lijn kan als het ware landinwaarts tot aan de landsgrenzen worden doorgetrokken.

Het zou trouwens ook zonde zijn als De Kooy verlaten wordt. Niet alleen omdat dit ook het militair nautisch centrum van Nederland is, maar ook omdat hier na sluitiing van MVK Valkenburg flinke investeringen zijn gedaan om grotere vliegtuigen te kunnen ontvangen (start-/landingsbaan vernieuwd/vergroot).


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #137 Gepost op: 22 mei 2011, 18:01:20
SAREX
Den Helder - Texel - Vlieland, 18 mei 2011
Dinsdag 18 mei heeft de Kustwacht in samenwerking met de KNRM en defensie, een grote Search & Rescue Exercise (SAREX) gehouden op de Noordzee ter hoogte van Texel.
Aan boord van het kustwacht schip Ievoli Black had een explosie in de machine kamer plaats gevonden met als gevolg velen gewonden en averij.
Het Kustwacht Centrum in Den Helder had als taak om deze problemen coördinerend op te lossen door inzet van diverse reddingseenheden.
Door de KNRM werden ingezet: de Joke Dijkstra (Den Helder), de Beursplein 5 (Texel), de Zalm (Texel) en de Graaf van Bylandt (Vlieland).
En de lucht inzet bestond uit maar liefst 3 verschillende helikopters en een vliegtuig: een Lynx, een AB412, de NOGEPA/BRISTOW SAR heli en het kustwacht vliegtuig type Dornier. De "Joke Dijkstra" fungeerde als On Scene Coördinator (OSC) voor de varende eenheden en het kustwacht vliegtuig als Air Coördinator (ACO) voor de helikopters.
De gewonden werden zowel door de helikopters als door de reddingboten meegenomen. De communicatie tussen alle eenheden werd in het Engels uitgevoerd om ook dit onderdeel realistisch te beoefenen. Al met al een uitdagende en geslaagde oefening voor de redders en 'slachtoffers'.

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/den-helder/nieuws/?contentID=68A4B5AF


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #138 Gepost op: 23 mei 2011, 23:07:20
Mijn ouders hebben in het Noordhollands Dagblad gelezen dat er een sterke lobby op gang is gekomen om De Kooy open te houden.
Daarnaast zien ze de laatste dagen regelmatig een NH-90 overkomen (ze wonen in Heiloo).


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #139 Gepost op: 1 juni 2011, 23:37:23
Nieuwe helikopter onder de maat

De prestaties van de nieuwe defensiehelikopter laten ernstig te wensen over. De NH-90 is te zwaar en beperkt inzetbaar.


Defensie schaft twintig NH-90-helikopters aan voor in totaal 1 miljard euro. Uit een intern rapport van de luchtmacht blijkt dat de NH-90 te zwaar is, minder mensen kan meenemen dan was voorzien en bij hoge temperaturen een kleinere actieradius heeft. Defensie erkent de tekortkomingen van de NH-90 en zegt daarover met de fabrikant in gesprek te zijn. Van de twintig bestelde helikopters zijn er inmiddels vier geleverd.

Volgens ingewijden heeft fabrikant NH Industries aangeboden om in plaats van de NH-90-helikopter een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters aan Nederland te leveren. Dit toestel is met een stuksprijs van 23 miljoen euro ruim de helft goedkoper dan de NH-90 en voldoet wel aan de eisen. Defensie zou het aanbod echter hebben afgeslagen.

De NH-90 komt in de plaats van onder meer de Cougar-helikopter. Vanwege de bezuinigingen wil minister Hillen veertien van de zeventien Cougars niet meer laten vliegen. De CDA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor om vijf extra Cougars in de lucht te houden. Daarmee wil CDA-Kamerlid Raymond Knops voorkomen dat er de komende jaren te weinig helikopters beschikbaar zijn voor transport- en opsporings- en reddingstaken.

Te zwaar, te krap en te kleine actieradius
De NH-90 is niet in staat om dezelfde taken uit te voeren. De nieuwe helikopter is 600 kilo te zwaar en kan daardoor minder gewicht meenemen. Het toestel is beperkt inzetbaar.

Dit blijkt uit een intern rapport van de Koninklijke Luchtmacht, in bezit van deze krant. Ondanks de intern geuite bezwaren zette de Defensieleiding het afstoten van de Cougar-helikopter door. Veertien van de zeventien op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerde toestellen staan aan de grond. De overige drie vliegen door tot eind volgend jaar.

De Tweede Kamer debatteert maandag over de bezuinigingen op Defensie met minister Hillen. Hij zei eerder in de Kamer dat hij de komende jaren 'een behoorlijke dip' in de helikoptercapaciteit van Defensie ziet ontstaan. "Het is niet rampzalig, wel ernstig." In 2017 is de capaciteit volgens Hillen weer op orde. Dan zijn er zes nieuwe Chinook-helikopters bijgekomen en zijn ook de nieuwe NH-90 helikopters beschikbaar.

CDA-Kamerlid Raymond Knops wil geen gat laten vallen in de helikoptertaken van Defensie en stelt daarom voor om tot vijf extra Cougars tot 2017 in de lucht te houden. "Tot 2017 zitten we met een gat in de transport- en SAR-capaciteit (opsporings- en reddingstaken boven Wadden- en Noordzee; red.). Om dat gat te vullen, houden we de Cougars operationeel. In de verkoop leveren de toestellen toch niks op."

Nederland heeft inmiddels vier van de twintig bestelde NH-90's in handen. Volgend jaar komen er nog eens drie bij. De toestellen kosten 50 miljoen euro per stuk. Van de NH-90's zijn er twaalf bestemd voor de marine en acht voor de luchtmacht. Oorspronkelijk was de NH-90 alleen bestemd om de Lynx-marinehelikopter te vervangen, maar het toestel moet nu ook als vervanging van de Cougar-transporthelikopter gaan dienen.

Maar de NH-90 kan minder dan de Cougar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht. Bij operaties boven zee kan de NH-90 slechts vijf of zes van de gewenste twaalf personen vervoeren. De Cougar kwam tot negen. Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl.

De NH-90 wordt gebouwd door NH Industries, een dochter van Eurocopter. Naar verluidt onderkent Eurocopter de problemen met de NH-90 en heeft het bedrijf Defensie aangeboden om de zeventien Nederlandse Cougar-helikopters en de nieuw aan te schaffen NH-90 helikopters terug te nemen.

Hiervoor in de plaats wil NH Industries een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters leveren. Deze helikopter is de laatste doorontwikkeling van de Puma/Cougarseries. Een volledig uitgeruste AS-725 kost 23 miljoen euro. Defensie is niet op dit aanbod ingegaan en houdt vast aan drie helikoptertypes: CH-47 Chinook, AH-64 Apache en de NH-90.

Ook de Duitse krijgsmacht is kritisch over de NH-90. Niet alleen ergeren de Duitsers zich aan de tegenvallende prestaties, ook de beperkte ruimte in het toestel zorgt voor irritaties.

bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2440433/2011/06/01/Nieuwe-helikopter-onder-de-maat.dhtml
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s