Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111505 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #150 Gepost op: 3 juni 2011, 10:52:55
Het patienten vervoer is blijkbaar politiek gezien extreem belangrijk, hoe de 'echte' SAR taak wordt gedekt lijkt wel bijzaak  :o

Dat lees je overigens ook een beetje op hun(KLU) website:

Reddingshelikopters
Voor Search- and Rescuetaken zet Defensie Lynx- en Agusta-Bell 412 SP helikopters in. De toestellen zijn ondergebracht bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht.

De AB-412-toestellen zijn gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden. De hoofdtaak bestaat uit het opsporen en redden van jachtvliegers, die hun toestel boven zee moesten verlaten. Een andere belangrijke taak is het patiëntenvervoer van de Wadden- en booreilanden naar een ziekenhuis op het vasteland. Ook het uit het water vissen van drenkelingen of het oppikken van bemanningen van in moeilijkheden verkerende schepen, kan behoren tot de opdrachten. Reddingstaken als deze gelden, naast maritieme gevechts- en amfibische taken, ook voor de Lynx-helikopters. Dit type toestel opereert vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder.

http://www.defensie.nl/nationale_taken/reddingshelikopters/reddingshelikopters?group=5

Nu maar hopen dat wegens de tegenvallende reddingcapaciteit van de NH90 de NOGEPA besluit om hun SAR Bristow kisten toch maar in de lucht te houden anders zal de SAR heli capaciteit netto alleen maar afnemen i.p.v. toenemen.... :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #151 Gepost op: 3 juni 2011, 11:00:05
Het zal wel weer een prestige-strijd worden; hebben we niet al teveel geïnvesteerd in de gezamenlijke ontwikkeling? Zijn Nederlandse bedrijven als Stork in Papendrecht geen beloftes gedaan om onderdelen te produceren?
Allemaal politieke beweegredenen waar geen pragmaticus (als wij hulpverleners over het algemeen zijn) tegenop kan...

Tja, naast Stork en de Nato te vriend houden bij dit project zal wel belangrijker zijn, dan de beschikbaarheid voor onze defensie vrienden...

De EH101 is echt van een andere leverancier, heeft zelfs meer capaciteit dan de AS-725....  maar de AS-725 een sterk verbeterd toestel ten opzichte van de huidige cougar bij defensie, en kent ook goede SAR en maritieme mogelijkheden..  SAR BRISTOW heeft de voorloper zelfs ingezet als SAR heli over de hele wereld.
Het vervangen van de NH-90 en de huidige cougars tegen de AS-725 is misschien wel beter..  Dat Stork onderhoud services misschien iets moet organiseren om als dienstverlener te werken.. is volgens mij ook niet grote stap..

Als je wilt bezuinigen op de helicopters, dan is dit wel een korte slag, waarbij defensie wel slagvaardiger wordt en minder geld uit hoeft te geven, minder exploitatiekosten heeft, tenopzichte van nu.. en je hebt een goede SAR heli, voor alle definities van SAR binnen defensie en kustwacht...

Volgens mij levert dit op korte termijn en langere termijn zowel voor SAR taken het meeste winst.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #152 Gepost op: 3 juni 2011, 14:12:02
De EH101 is echt van een andere leverancier, (...)

De AS-725 is ook echt van een andere leverancier ;)

NH-90 = NHIndustries (= eigendom van Eurocopter, Agusta-Westland en Fokker Aerostructures)
AS-725 = Eurocopter
EH-101 = Agusta-Westland

Het aanschaffen van de AS-725 is dan vooral leuk voor Eurocopter. De EH-101 zou vooral leuk zijn voor Agusta Westland. Maar goed, beide zit er vermoedelijk niet in. Politiek en economie zijn kennelijk belangrijker. Anders was die JSF ook allang afgeketst.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #153 Gepost op: 3 juni 2011, 19:14:38
De SAR taak is en blijft voor Defensie een neventaak, in tegenstelling tot wat ze willen doen geloven.  

Dat blijkt wel uit het gebrek aan SAR uitrusting van de NH90:

-Bubble windows. Niet aanwezig terwijl deze essentieel zijn voor een visuele zoekactie
-Zoeklichten. Niet aanwezig, ze hebben alleen de beschikking over de standaard landingslichten. Deze zijn niet sterk genoeg om goed mee te zoeken

Nu lees ik op de Mindef site dat de NH90 voorlopig ook geen FLIR krijgt  :o  

Defensie ziet vanwege de hoge kosten voorlopig af van een infrarood nachtzichtsysteem (Piloting Forward Looking Infra Red, FLIR) voor de NH-
90. Daarmee is tevens voorlopig de behoefte vervallen aan een Helmet Mounted Sight Display (HMSD) dat gegevens op het vizier van de piloot
projecteert. Naar verwachting wordt de Chinook-helikopter tijdens de voor dit toestel voorziene Midlife Update uitgerust met een Piloting FLIR-systeem.
Positieve ervaringen bij het gebruik van dit systeem op de Chinook kunnen leiden tot verwerving hiervan voor de NH-90.


De FLIR wordt voorlopig niet aangeschaft omdat de modificaties voor tactisch luchttransport te duur zijn. Gelukkig krijgt de Chinook wel een FLIR op korte termijn  :-\
Zie voor volledige kamerbrief (gewijzigde behoeftestelling NH90) de onderstaande link:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/def/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/05/20/gewijzigde-behoefte-helikopterproject-nh-90.html

Hoe serieus kan je het uitvoeren van de SAR taak door Defensie nog nemen  >:(

Ik begrijp dat de Nogepa hun contract met Bristow SAR helikopter opgeven als de NH90 gereed is. Na een beetje googlen kwam ik het volgende filmpje tegen. Het is van een Bristow SAR EC225 (de civiele variant van de EC725) in Hammerfest
Een mooi filmpje en een heli die blijkbaar volledig is toegerust voor SAR. Met alle gadgets die noodzakelijk zijn voor een serieuze SAR operatie. Die burgers weten wel waar ze mee bezig zijn  O0

EC225 Bristow Norway SAR Operations Hammerfest

Het enige wat echt prioriteit krijgt is het patienten vervoer. Dat komt waarschijnlijk alleen maar door een sterke lobby vanuit de provincie Friesland.

Wanneer gaat iemand zich echt hard maken voor een goed uitgeruste SAR operatie in Nederland?
Wat mij betreft besteden ze het uit aan een civiele operator. Die maken er tenminste werk van. Ze moeten wel anders worden ze er direkt op afgerekend.

ND


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #154 Gepost op: 3 juni 2011, 20:48:37
Hier dan nog een drietal filmpjes van de Deense SAR met de EH-101. Mijn Deens is niet zo goed, maar de beelden geven wel een aardige indruk van de mogelijkheden O0

Deel 1
MED EH-101 PÅ REDNINGSVAGT
Deel 2
MED EH-101 PÅ REDNINGSVAGT DEL 2
Deel 3
MED EH-101 PÅ REDNINGSVAGT DEL 3
Afkomstig van Youtube gebruiker 'Forsvarskanalen'


De SAR taak is en blijft voor Defensie een neventaak, in tegenstelling tot wat ze willen doen geloven.  
Je zou toch denken dat ze hier juist flink in willen investeren, omdat dit (en nationale taken in het algemeen) het bestaansrecht van Defensie vergroot. En dat kunnen ze wel gebruiken in deze politieke en economische tijden...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #155 Gepost op: 5 juni 2011, 09:46:38

Je zou toch denken dat ze hier juist flink in willen investeren, omdat dit (en nationale taken in het algemeen) het bestaansrecht van Defensie vergroot. En dat kunnen ze wel gebruiken in deze politieke en economische tijden...

Dat zou je inderdaad denken, maar de werkelijkheid is anders. De feiten nog eens op een rij:

Voorlopig krijgt de NH90 geen forward looking infra red (FLIR), essentieel voor SAR. Nee, we gaan eerst de chinook uitrusten en als dat goed bevalt krijgt de NH90 hem misschien.

Special ops met de chinook heeft dus meer prio dan SAR!


De 'SAR' NH90 krijgt geen speciaal toegeruste cabine voor SAR. Er slechts sprake van een 'medikit' wat in de cabine geplaatst wordt als een van de 20 NH90 voor SAR duty wordt ingezet. Men streeft ernaar om de sonar uit te bouwen voor meer ruimte, maar dat is geen garantie. Gelukkig krijgt hij wel zandfilters, cable cutters, infra-rood surpressors, etc. Allemaal modificaties in het belang van tactisch lucttransport. Hierdoor wordt de NH90 dus een stuk zwaarder.
Om binnen het maximale start gewicht te blijven kunnen er dan geen 15 drenkelingen worden opgepikt. Het artikel uit Trouw zit nog niet zo ver naast de waarheid......

Defensie wil geen NH90's speciaal toewijzen en uitrusten voor SAR (lager empty weight, FLIR, bubble windows, night sun, twin hoist, SAR cabine). Nee, alle airframes moeten inzetbaar blijven als tactisch luchttransport. Dus krijg je een zelfde situatie als met de Lynx. Eigenlijk niet geschikt, maar als niemand kritische vragen stelt.....

ND


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #156 Gepost op: 5 juni 2011, 10:41:58
Dus krijg je een zelfde situatie als met de Lynx. Eigenlijk niet geschikt, maar als niemand kritische vragen stelt.....

Ik denk dat de Kustwacht de aangewezen instantie is om hier kritische vragen over te stellen.
Dit is immers de organisatie die de SAR heli's operationeel inzet.
Het zal ook van de Kustwacht de hoop zijn dat de SAR capaciteit in de toekomst toeneemt in plaats van afneemt met de invoering van de NH90.
Als je alleen al kijkt naar het aantal passagiers schepen ,met soms duizenden mensen aan boord, wat ieder jaar toeneemt op de Noordzee.... :-\


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #157 Gepost op: 5 juni 2011, 11:37:16
Het zal ook van de Kustwacht de hoop zijn dat de SAR capaciteit in de toekomst toeneemt in plaats van afneemt met de invoering van de NH90.

Ijdele hoop als je het mij vraagt:

Situatie nu;

1 Lynx - capaciteit 3
1 AB412 - capaciteit 5
1 S61N - capaciteit 20+

Situatie straks;

AB412 weg, Nogepa Bristow SAR weg,

1 NH90 - capaciteit 10+??

Dus dat zijn 2 heli's minder op standby en een verlies van 18 personen aan capaciteit!!
Als je de kamer brieven van Defensie mag geloven zijn ze al blij als de NH90 een servicability percentage haalt van 70%  :o

Hoe kan je zo'n situatie verantwoorden in de toekomst!?


Overigens, nog even terugkomen op mijn vorige post. Petje af voor de mannen en vrouwen die al die jaren SAR hebben gevlogen met de Lynx. Ondanks inefficiënte middelen hebben ze er het beste van gemaakt!

ND


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #158 Gepost op: 5 juni 2011, 13:49:30
Overigens, nog even terugkomen op mijn vorige post. Petje af voor de mannen en vrouwen die al die jaren SAR hebben gevlogen met de Lynx. Ondanks inefficiënte middelen hebben ze er het beste van gemaakt!

Helemaal mee eens; er zijn bij zeer zwaar weer de nodige huzaren stukjes mee uitgevoerd! O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #159 Gepost op: 27 juni 2011, 13:22:55
Vanaf 01-07-2011 gaan wij (NHV) SAR vliegen vanaf de maasvlakte met de SA365 N3. Voorlopig voor 9 maanden, met een uitloop naar 1,5 jaar totdat de NH90 operationeel is. Momenteel is NHV nog op zoek naar een Hoist operator en volgens mij hebben we nog een rescuediver nodig, maar daarvoor zou ik even contact opnemen met NHV.

Succes!

Goed dat NHV ook voor SAR Taken beschikbaar is..

Weet je ook hoe dat geborgd is ?