Je zou toch denken dat ze hier juist flink in willen investeren, omdat dit (en nationale taken in het algemeen) het bestaansrecht van Defensie vergroot. En dat kunnen ze wel gebruiken in deze politieke en economische tijden...
Dat zou je inderdaad denken, maar de werkelijkheid is anders. De feiten nog eens op een rij:
Voorlopig krijgt de NH90 geen forward looking infra red (FLIR), essentieel voor SAR. Nee, we gaan eerst de chinook uitrusten en als dat goed bevalt krijgt de NH90 hem misschien.
Special ops met de chinook heeft dus meer prio dan SAR!
De 'SAR' NH90 krijgt geen speciaal toegeruste cabine voor SAR. Er slechts sprake van een 'medikit' wat in de cabine geplaatst wordt als een van de 20 NH90 voor SAR duty wordt ingezet. Men streeft ernaar om de sonar uit te bouwen voor meer ruimte, maar dat is geen garantie. Gelukkig krijgt hij wel zandfilters, cable cutters, infra-rood surpressors, etc. Allemaal modificaties in het belang van tactisch lucttransport. Hierdoor wordt de NH90 dus een stuk zwaarder.
Om binnen het maximale start gewicht te blijven kunnen er dan geen 15 drenkelingen worden opgepikt. Het artikel uit Trouw zit nog niet zo ver naast de waarheid......
Defensie wil geen NH90's speciaal toewijzen en uitrusten voor SAR (lager empty weight, FLIR, bubble windows, night sun, twin hoist, SAR cabine). Nee, alle airframes moeten inzetbaar blijven als tactisch luchttransport. Dus krijg je een zelfde situatie als met de Lynx. Eigenlijk niet geschikt, maar als niemand kritische vragen stelt.....
ND