Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111500 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #170 Gepost op: 9 juli 2011, 11:40:13
Eerste landing NH90-helikopter op patrouilleschip Holland (video)
3 juli 2011, 11.18 uur
De nieuwe maritieme helikopter van Defensie, de NH90, is in Den Helder voor het eerst geland aan boord van de Holland, het gloednieuwe patrouilleschip van de Koninklijke Marine. De actie sloot naadloos aan bij het thema van de Marinedagen: voortvarend naar de toekomst.
De NH90 neemt de komende jaren de taken over van de Cougar-transporthelikopter, de maritieme Lynx-helikopter en de AB-412-reddingshelikopter. Defensie heeft op dit moment 2 exemplaren van de nieuwe helikopter ontvangen. Het toestel aan boord van de Holland was tijdens de Marinedagen te bezichtigen, de andere gaf vliegdemonstraties. Uiteindelijk levert de fabrikant NHIndustries 20 NH90's aan. Ze worden ondergebracht bij het Defensie Helikopter Commando.
Een andere nieuwkomer bij Defensie is de Holland. Dit patrouilleschip is toegerust voor kustwacht-, drugsbestrijding- en antipiraterij-taken. Het is gebouwd bij Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen. Het is het eerste Ocean Going Patrol Vessel in de Holland-klasse dat bij de marine is afgeleverd. In totaal worden 4 van deze vaartuigen in gebruik genomen.

http://www.defensie.nl/

Leuk filmpke O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #171 Gepost op: 11 juli 2011, 18:16:53
Kustwacht helpt Engeland bij medische evacuatie op Noordzee

Den Helder - Maandagmiddag kwam er bij het Kustwachtcentrum Den Helder om 13.40 uur een verzoek binnen van het Schotse Aeronautisch Redding Coördinatie Centrum Kinloss (ARCC Kinloss) of Nederland een medische evacuatie kon uitvoeren op Engels gebied.
Aan boord van het bewakingsschip ‘Reliable’ bij een platform was een opvarende buiten bewustzijn geraakt en deze moest zo snel als mogelijk naar een ziekenhuis aan de wal gebracht worden.
De dichtstbijzijnde Engelse helikopter moest bijna 1½ uur vliegen. Voor een helikopter uit Nederland was het ongeveer een uur vliegen. Het schip bevond zich op 200 kilometer ten noordwesten van Den Helder.
Na overleg met de overkoepelende offshore organisatie NOGEPA is door het Kustwachtcentrum de offshore reddinghelikopter ingezet. Om 13.57 uur vertrok de helikopter van vliegveld Den Helder en arriveerde om 14.00 uur bij het schip en heeft een dokter afgezet.
Nadat de patiënt was onderzocht en voor vervoer gereed gemaakt, vertrok de helikopter naar het Engelse Humber Airport en kwam daar rond 17.15 uur aan om de patiënt over te dragen aan de medische autoriteiten..  www.kustwacht.nl

De vliegtijd is volgens mij niet helemaal correct maar toch weer een mooi werkje van Bristow/Nogepa helikopter O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #172 Gepost op: 19 juli 2011, 16:38:36
De eerste 'SAR' vlucht van de NH90

NH90 ondersteunt Kustwacht
Een nieuwe Defensiehelikopter van het type NH90 kreeg vorige week een opsporingsverzoek van het Kustwachtcentrum. De Kustwacht kon geen contact krijgen met een zeiljacht en wilde zekerstellen dat het jacht niet in problemen was. Toen de helikopter om 20.30 uur ten westen van Texel met een trainingsvlucht bezig was, ontving de bemanning het verzoek om een situatierapport uit te brengen. Na een kort zoekpatroon vonden ze het zeiljacht en legde de bemanning visueel contact met de schipper. Het schip leek niet in problemen, maar voor de zekerheid heeft het Kustwachtcentrum een reddingsboot gealarmeerd. De NH90 vloog vervolgens terug naar de thuisbasis in Den Helder.

zie ook: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/den-helder/reddingrapporten/?contentID=68A8ACB0

 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #173 Gepost op: 25 augustus 2011, 17:34:28
De Kooy voorlopig open
25 augustus 2011, 14.28 uur

Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder blijft voorlopig open. Door de bezuinigingen bij Defensie stond het voortbestaan van het kamp op de tocht. Om het operationeel te houden, was een grotere bijdrage van de provincie en het bedrijfsleven nodig.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zijn bereid om 5 jaar lang jaarlijks 1,1 miljoen euro bij te dragen om het vliegkamp open te houden. Eerder zegde Den Helder Airport BV al 3,4 miljoen toe. Op de totale kosten van bijna 10 miljoen euro zou de regio zo'n 4,5 miljoen moeten bijdragen. Met de 1,1 miljoen van de provincie en de 3,4 miljoen van Den Helder Airport is daaraan nu voldaan. Over 5 jaar gaat het ministerie van Defensie evalueren en wordt ook gekeken naar de rol van de provincie.
Het voorstel van Gedeputeerde Staten moet nog wel aan Provinciale Staten worden voorgelegd. Dat gebeurt kort na het zomerreces. Gedeputeerde Jaap Bond verwacht weinig obstakels. "De luchthaven is van wezenlijk belang voor de economische clusters maritiem, offshore en duurzame energie. Indirect zijn rond de 5500 banen in de kop van Noord-Holland afhankelijk van de luchthaven", rekent hij voor.
www.mindef.nl

Goed nieuws voor SAR! O0


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #174 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:34:16
Cougar traint voor Search and Rescue
augustus 2011, 16.18 uur

Een Cougar haalt een oefenpop naar binnen met behulp van de lier, oftewel hoist. Met een van de 8 nog in gebruik zijnde Cougar-transporthelikopters is gisteren op Vliegbasis Gilze-Rijen voor het eerst het zogenoemde hoisten getraind. Hierbij wordt met een lier (hoist) een persoon in nood omhoog getakeld.

 De training maakt onderdeel uit van het traject dat de Cougar-bemanningen klaar stoomt voor Search and Rescue-taken (SAR). De Cougars van het Defensie Helikopter Commando vervangen de Lynx maritieme helikopters waarvan de inzet voor SAR-taken na 30 jaar eindigde op 1 juli 2011. Vanaf die datum nam 303 squadron met 3 AB-412-reddingshelikopters deze verantwoordelijkheid op zich, naast de bestaande SAR en het patiëntenvervoer. 300 Cougar-squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen kreeg hierop de opdracht om stand-by te staan voor de AB-412. Mochten alle AB-412’s bezet zijn, door inzetten of om bijvoorbeeld onderhoudsredenen, dan vliegt een Cougar direct naar Vliegbasis Leeuwarden.

Pop
Het overbrengen van patiënten van de Waddeneilanden naar het vaste land kon direct door Cougar-bemanning worden uitgevoerd. Om de SAR-taak volledig en veilig uit te voeren, moet wel een operationeel test- en evaluatietraject worden doorlopen. Het oefenen met de hoist is hier een onderdeel van. Dit gebeurt eerst met een pop en vervolgens met mensen. In eerste instantie worden 3 instructeurs opgeleid, die de opgedane kennis delen met de rest van de bemanningen. Naast het hoisten wordt het vliegen boven zee en het uitvoeren van zogenoemde SAR-patronen geoefend.

Drenkelingen
De AB-412’s zijn gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden. De hoofdtaak bestaat uit het opsporen en redden van jachtvliegers die boven zee neerstorten. Een andere taak is het patiëntenvervoer van Wadden- en booreilanden naar een ziekenhuis op het vasteland. Ook het uit het water oppikken van drenkelingen of bemanningen van in moeilijkheden verkerende schepen behoort tot de mogelijke opdrachten. De AB-412 wordt, evenals de restende Lynxen, op termijn vervangen door de nieuwe NH-90.
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/08/25/46185879/Cougar_traint_voor_Search_and_Rescue


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #175 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:07:38
Is er nog meer bekend geworden over de toekomst van Bv. Bristow Group?Zal Bristow Group blijven(eventueel met extra taken?) of zullen ze moeten vertrekken vanwege de inzet van de nieuwe defensie helikopters?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #176 Gepost op: 21 oktober 2011, 10:31:21
Dat is voorlopig nog onbekend. De jongens daar zitten erg in onzekerheid. Echter moet je er wel rekening mee houden dat NOGEPA in principe deze SAR laat vliegen. Dus als NOGEPA erg tevreden is over de diensten van Bristow dan kan dat betekenen dat deze blijft vliegen. En dat kan ik me voorstellen als je je bedenkt dat die kist een gigantische capaciteit heeft. De S61 kan in principe een heel boorplatform evacueren in een vlucht. En dat is al eens nodig geweest. Dat zie ik een NH90 niet doen.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #177 Gepost op: 21 oktober 2011, 19:15:18
Waarom hebben we in nederland ook niet gewoon een kuswacht net als in amerika, canada etc? We hebben een kleiner land, maar wel een waterland.
Ben benieuwd wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Gast

  • Gast
Reactie #178 Gepost op: 21 oktober 2011, 19:39:46
Je kunt je ook afvragen of je Defensie wel verantwoordelijk moet stellen voor veiligheid rondom industriële objecten (boorplatformen) of dat de industrie zelf daarvoor zijn zaken op orde zou moeten hebben. In dit geval is dat met de NoGePa SAR-helicopter geregeld. Ik zie het meer als een bedrijfsbrandweer, bedrijfs-BHV, het hebben van een eigen SAR-heli. Het is juist prachtig dat deze helicopter óók inzetbaar is geweest voor taken waarbij inderdaad een eigen helicopter van de Kustwacht node gemist wordt.
De vergelijking met Amerika en Canada gaat niet echt, we zijn maar een ukkiepukkie land vergeleken met die lappen kust daar.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #179 Gepost op: 21 oktober 2011, 20:54:19
De inzet van defensie kost veel geld. Dit wordt uiteindelijk betaald door de belastingbetaler. In het kader van de bezuinigen lijkt het mij juist ook heel goed dat een organisatie zelf de touwtjes in handen neemt door een sar heli beschikbaar te stellen. Kost de belastingbetaler niets(Zo ver ik weet tenminste, correct me if i'm wrong).
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [