Om de Tweety (SAR AB412SP van Leeuwarden) te laten vliegen, is er een opkomsttijd van (uit mijn hoofd) één uur. Eén uur voordat de heli opgestart is en airborne is vanaf Leeuwarden.
De S61 Coastguard Mike Uniform van Bristow kan met 15 minuten airborne zijn vanaf De Kooij, en vanaf De Kooij is het korter naar het grootste gedeelte van de boorplatformen dan vanaf Leeuwarden. Ook een redding op zee, waarbij 45 minuten of meer winst gemaakt kan worden door een snellere opstart en airborne-tijd, is mijns inziens letterlijk het verschil tussen leven of dood. En dat is niet in kosten uit te drukken.
Mike Uniform is maar 1 van de 2 SAR kisten. Bij de Bristowgroup op de Kooij staan standaard 2 kisten zodat ze kunnen switchen ivm onderhoud. Ben de andere naam even kwijt.
Verder: Het ging mij in dit geval om het punt dat ook de belastingbetaler betaald voor de inzet van de S61.
's nachts geldt een opkomsttijd van 1 uur bij bristow. Ik weet niet vanaf welk tijdstip die norm in gaat. Wel waarom: 's nachts gaan enkele personeelsleden naar huis met een pieper. Moet de Sikorsky de lucht in kost dit ook tijd.
Verder heb ik geen zicht op de tijden van de tweety en andere SAR dienst die 's nachts de tweety overneemt.
Ja, elke seconde telt, ook op zee, echter is er ook niet altijd geld om zo iets te realiseren. Helaas, SAR is nu eenmaal duur. Wat er bij vermeld moet worden, de Bristow SAR is en blijft 'van' NOGEPA. Volgens mij moet de S61 wanneer een rig van NOGEPA in de problemen komt terwijl ze bezig zijn met een redding elders deze afbreken om naar het platform te gaan. Ik weet het niet zeker. Zal het eens navragen.