Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110703 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #180 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:07:47
Uiteindelijk via heel veel omwegen betaal je als consument van de afgenomen energieproducten alsnog de inzet van deze helicopter.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #181 Gepost op: 22 oktober 2011, 11:25:24
Uiteindelijk via heel veel omwegen betaal je als consument van de afgenomen energieproducten alsnog de inzet van deze helicopter.

Dat is speculaas. Misschien gaat het wel van een bonus af van een van de commissarissen.

Zo kan je alles wel door de staat laten verzorgen, misschien willen ze mij gratis plasmaschermen geven, zodat ik ze kan verhuren. Als ik ze helemaal zelf moet kopen gaat de huurprijs hoger uitvallen en zo betaalt de belastingbetaler uiteindelijk langs niet eens zoveel omwegen als consument via de afgenomen diensten alsnog de aanschaf van de plasma's. Of als dat niet gaat wat mannetjes sturen om die zware dingen in de standaard te tillen, ik kan dat niet alleen. En als ik iemand moet inhuren... enz enz.

Nee, ik ben het niet eens met gratis diensten aan de geprivatiseerde nutsbedrijven zodat deze meer winst kunnen maken, meer winst want het is niet waarschijnlijk dat het voordeel van goedkopere productie bij de consument terecht komt. Eerder zal het aangewend worden voor een of andere bonus of gouden handdruk. (Energieprijzen gaan eerder omhoog dan naar beneden want men houdt in de top meer van bonussen dan van lage energieprijzen).


Gast

  • Gast
Reactie #182 Gepost op: 22 oktober 2011, 13:39:43
Hey Henk
Om maar even je eigen woorden te gebruiken

Citaat
...het is niet waarschijnlijk dat het voordeel van goedkopere productie bij de consument terecht komt. Eerder zal het aangewend worden voor een of andere bonus of gouden handdruk. (Energieprijzen gaan eerder omhoog dan naar beneden want men houdt in de top meer van bonussen dan van lage energieprijzen).

Dus gezien bovenstaande
Misschien gaat het wel van een bonus af van een van de commissarissen.
Het is niet waarschijnlijk dat de kosten van de heli's en inzet dus afgehouden worden van de bonussen, je zegt het zelf  ;D  ;D  ;D

Ik heb geen idee waarvan die heli betaald wordt uit welk potje, persoonlijk intereseert het me ook niets. Ik vind het prachtig dat de NoGePa uit eigen zak een betere heli kan inzetten dan de SAR capaciteiten van de NL krijgsmacht, en dat die heli daarnaast ook nog ingezet kan worden voor ondersteuning van overige SAR acties. Of ik daar nu deels voor betaal via mijn gasrekening of dat er 1 euro uit de bonus van de top van de NoGePa komt, I don't care. Zolang de NH90 nog niet inzetbaar is en er getraind wordt met een Cougar om SAR acties te kunnen uitvoeren is in ieder geval door de NoGePa heli een reddings-dekkingsgraad voor de platformen, mocht het nodig zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #183 Gepost op: 22 oktober 2011, 16:04:12
De kosten voor voor een heli gaat wellicht van de bonus af, energie tarieven worden niet per definitie verhoogd, men kiest er wellicht voor de bonussen te verlagen (om maar eens wat te noemen).

Andersom geredeneerd: voordelen van het inzetten van een heli van de overheid om niet zullen niet per definitie gunstig uit voor de energie tarieven, maar misschien wel voor de 's heren bonussen.

Mij zal het ook worst zijn, maar het is ook niet mijn bewering dat de kosten van een niet gratis heli zowiezo terug te vinden zouden zijn in de energie tarieven, dus dat de consument het toch wel op z'n bord krijgt:

Uiteindelijk via heel veel omwegen betaal je als consument van de afgenomen energieproducten alsnog de inzet van deze helicopter.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #184 Gepost op: 22 oktober 2011, 16:15:02
De inzet van defensie kost veel geld. Dit wordt uiteindelijk betaald door de belastingbetaler. In het kader van de bezuinigen lijkt het mij juist ook heel goed dat een organisatie zelf de touwtjes in handen neemt door een sar heli beschikbaar te stellen. Kost de belastingbetaler niets(Zo ver ik weet tenminste, correct me if i'm wrong).
Om de Tweety te laten vliegen kost 7.000 euro per uur. De S61 kost 20.000 euro per uur. Vraagt de kustwacht Bristow te vliegen voor bijvoorbeeld een algemene SAR krijgt gaat deze rekening naar de kustwacht toe = defensie = overheid = belastingbetaler.
Vliegt de SAR voor 1 van de boorplatformen van NOGEPA betaalt NOGEPA dit.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #185 Gepost op: 22 oktober 2011, 16:17:55
Hey Henk
Om maar even je eigen woorden te gebruiken

Dus gezien bovenstaande Het is niet waarschijnlijk dat de kosten van de heli's en inzet dus afgehouden worden van de bonussen, je zegt het zelf  ;D  ;D  ;D

Ik heb geen idee waarvan die heli betaald wordt uit welk potje, persoonlijk intereseert het me ook niets. Ik vind het prachtig dat de NoGePa uit eigen zak een betere heli kan inzetten dan de SAR capaciteiten van de NL krijgsmacht, en dat die heli daarnaast ook nog ingezet kan worden voor ondersteuning van overige SAR acties. Of ik daar nu deels voor betaal via mijn gasrekening of dat er 1 euro uit de bonus van de top van de NoGePa komt, I don't care. Zolang de NH90 nog niet inzetbaar is en er getraind wordt met een Cougar om SAR acties te kunnen uitvoeren is in ieder geval door de NoGePa heli een reddings-dekkingsgraad voor de platformen, mocht het nodig zijn.

Beter is relatief, ik weet niet in hoeverre de kisten verschillen in range. Precieze specs weet ik ook niet maar 1 ding is zeker de S61 heeft een grotere laad capaciteit.


Gast

  • Gast
Reactie #186 Gepost op: 22 oktober 2011, 16:26:23
Om de Tweety te laten vliegen kost 7.000 euro per uur. De S61 kost 20.000 euro per uur. Vraagt de kustwacht Bristow te vliegen voor bijvoorbeeld een algemene SAR krijgt gaat deze rekening naar de kustwacht toe = defensie = overheid = belastingbetaler.
Vliegt de SAR voor 1 van de boorplatformen van NOGEPA betaalt NOGEPA dit.

Om de Tweety (SAR AB412SP van Leeuwarden) te laten vliegen, is er een opkomsttijd van (uit mijn hoofd) één uur. Eén uur voordat de heli opgestart is en airborne is vanaf Leeuwarden.
De S61 Coastguard Mike Uniform van Bristow kan met 15 minuten airborne zijn vanaf De Kooij, en vanaf De Kooij is het korter naar het grootste gedeelte van de boorplatformen dan vanaf Leeuwarden. Ook een redding op zee, waarbij 45 minuten of meer winst gemaakt kan worden door een snellere opstart en airborne-tijd, is mijns inziens letterlijk het verschil tussen leven of dood. En dat is niet in kosten uit te drukken.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #187 Gepost op: 22 oktober 2011, 22:17:21
Om de Tweety (SAR AB412SP van Leeuwarden) te laten vliegen, is er een opkomsttijd van (uit mijn hoofd) één uur. Eén uur voordat de heli opgestart is en airborne is vanaf Leeuwarden.
De S61 Coastguard Mike Uniform van Bristow kan met 15 minuten airborne zijn vanaf De Kooij, en vanaf De Kooij is het korter naar het grootste gedeelte van de boorplatformen dan vanaf Leeuwarden. Ook een redding op zee, waarbij 45 minuten of meer winst gemaakt kan worden door een snellere opstart en airborne-tijd, is mijns inziens letterlijk het verschil tussen leven of dood. En dat is niet in kosten uit te drukken.

Mike Uniform is maar 1 van de 2 SAR kisten. Bij de Bristowgroup op de Kooij staan standaard 2 kisten zodat ze kunnen switchen ivm onderhoud. Ben de andere naam even kwijt.
Verder: Het ging mij in dit geval om het punt dat ook de belastingbetaler betaald voor de inzet van de S61.
's nachts geldt een opkomsttijd van 1 uur bij bristow. Ik weet niet vanaf welk tijdstip die norm in gaat. Wel waarom: 's nachts gaan enkele personeelsleden  naar huis met een pieper. Moet de Sikorsky de lucht in kost dit ook tijd.
Verder heb ik geen zicht op de tijden van de tweety en andere SAR dienst die 's nachts de tweety overneemt.

Ja, elke seconde telt, ook op zee, echter is er ook niet altijd geld om zo iets te realiseren. Helaas, SAR is nu eenmaal duur. Wat er bij vermeld moet worden, de Bristow SAR is en blijft 'van' NOGEPA. Volgens mij moet de S61 wanneer een rig van NOGEPA in de problemen komt terwijl ze bezig zijn met een redding elders deze afbreken om naar het platform te gaan. Ik weet het niet zeker. Zal het eens navragen.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #188 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:35:39
Ik las toevallig dit stukje zojuist.
http://www.denhelderairport.nl/index.php?id=106

Tijdelijke oplossing
Het onderzoek heeft verder aangetoond dat er diverse ongevalscenario's denkbaar zijn. Cees van Oosterom: "Het kan hierbij gaan om brand en/of explosies op platformen of een blow-out van een olie- of gasput of het overboord vallen van een platform. Maar ook een ongeval met een transporthelikopter is denkbaar, evenals een aanvaring van een schip met een platform. In bepaalde gevallen zullen dan grotere groepen mensen moeten worden geëvacueerd."
De NOGEPA heeft al deze gevallen onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de capaciteit van de SAR-helikopter van de Koninklijke Marine op bepaalde momenten te kort schiet. "Met de Lynx van de Koninklijke Marine kan maar een beperkt aantal mensen worden vervoerd. Moet deze heli naar het grensgebied van het Nederlandse continentale plat dan moet het toestel onderweg tanken, waardoor kostbare tijd verloren gaat. Allemaal punten die om aanvulling vroegen. Wij hebben dit aangekaart bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, die verantwoordelijk is voor de SAR-capaciteit offshore. Het Ministerie bleek echter geen fondsen voor additionele SAR-capaciteit vrij te kunnen maken. Voor de NOGEPA reden om hier zelf zorg voor te gaan dragen", aldus Van Oosterom, die er nog specifiek aan toevoegt dat het hier gaat om een tijdelijke oplossing, totdat de grote NH90 marinehelikopter de Lynx komt vervangen

Mocht de NH90 dus goedgekeurd worden, dan zal Bristow group in nederland niet meer nodig zijn.De vraag is of de NH90 goed genoeg is voor de klus. Dit zullen we even moeten afwachten.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #189 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:42:57
Dit is overigens uit een nieuwsbrief van 2004, dus erg lang geleden. Ben benieuwd hoe hun gedachten nu zijn  ;)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [