Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110704 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #190 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:14:40
Altijd leuke discussies als het gaat om waar de overheid in moet voorzien vs. waar het bedrijfsleven in moet voorzien.

Zou iedereen, dus ook mensen op een boorplatform, gegarandeerd zorg moeten kunnen krijgen, ongeacht of het bedrijf dit organiseert? Vergelijkbaar met de ambulancezorg, die voor iedereen in dezelfde mate toegankelijk is?

Of is dit dusdanig specifiek, dat het bedrijf hierin moet voorzien, vergelijkbaar met BHV / bedrijfsbrandweer?

Ik vind de constructie van de gezamenlijke brandweer in Rotterdam wat dat betreft wel een mooie; overheid en bedrijfsleven hebben gezamenlijk een brandweerkorps opgericht die voorziet in zowel de brandweerzorg van een aantal bedrijven als de publieke brandweerzorg (http://www.gezamenlijke-brandweer.nl/organisatie.php). Onder de streep is dit goedkoper dan wanneer verschillende voorzieningen in stand gehouden moeten worden.

Een dergelijke constructie lijkt me voor de taken SAR, patiëntenvervoer van de Wadden en veiligheidszorg voor boorplatformen ook geschikt, i.h.k.v. het bundelen van de krachten. De bedrijven voorzien daarmee in 'goed werkgeverschap' en de overheid voorziet ook in haar zorgtaken, zonder dat er verschillende dure voorzieningen in stand gehouden moeten worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #191 Gepost op: 25 oktober 2011, 23:08:15
Spades;
20.000 euro per vlieguur voor S61...

Ik weet niet hoe je aan dit bedrag komt, maar dat is niet correct. Het ligt een stuk lager!


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #192 Gepost op: 27 oktober 2011, 10:10:23
Spades;
20.000 euro per vlieguur voor S61...

Ik weet niet hoe je aan dit bedrag komt, maar dat is niet correct. Het ligt een stuk lager!
Wat kost het wel? Dit is me vertelt tijdens mijn bezoek aan Bristow zelf op de Kooij. Ook mensen kunnen zich vergissen. Ik ben wel benieuwd wat het dan wel is.


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #193 Gepost op: 27 oktober 2011, 12:05:41
De persoon die ik ken mag het niet vertellen, omdat het commercieel confidentieel is. Ik ken hem goed maar dat blijft binnen het bedrijf volgens hem.
Het verbaast me dan ook dat ze tijdens jouw bezoek aan Bristow verteld hebben wat het zou kosten...

Het was ook geen persoonlijke aanval naar jou toe, iedereen maakt fouten.

Ik kan het me ook niet voorstellen dat het zoveel zou kosten, want Bristow vliegt toch al heel wat jaar met de S61 (25-30 jaar volgens mij) dus die kisten zijn allang afbetaald lijkt mij.
Het enige wat het zou kosten is onderhoud/brandstof en personeel plus een beetje winst.


Gast

  • Gast
Reactie #194 Gepost op: 27 oktober 2011, 12:17:23
Een snelle Google op operating costs S61, daardoor kwam ik o.a. terecht op www.airliners.net waar ik dit citaat tegenkwam:
Citaat
$900 an hour is the direct operating cost of the S-61.

Een andere website, gespecialiseerd in kostenberekeningen per verschillende type toestellen KLIK HIER om erheen te gaan gaf deze informatie:
Citaat
Sikorsky S-61N   HELICOPTERS variable cost per hour   $3,281

€20.000 per uur lijkt me, wat bovenstaande info én afschrijvingen van het toestel betreft (oude UK Coastguard heli die overgenomen is)  behoorlijk aan de hoge kant, dit klinkt mij als een uit-de-duim-getal.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #195 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:54:56
De persoon die ik ken mag het niet vertellen, omdat het commercieel confidentieel is. Ik ken hem goed maar dat blijft binnen het bedrijf volgens hem.
Het verbaast me dan ook dat ze tijdens jouw bezoek aan Bristow verteld hebben wat het zou kosten...

Het was ook geen persoonlijke aanval naar jou toe, iedereen maakt fouten.

Ik kan het me ook niet voorstellen dat het zoveel zou kosten, want Bristow vliegt toch al heel wat jaar met de S61 (25-30 jaar volgens mij) dus die kisten zijn allang afbetaald lijkt mij.
Het enige wat het zou kosten is onderhoud/brandstof en personeel plus een beetje winst.
Voelde me niet aangevallen  hoor. Ben blij als er vuil uit de lucht wordt gehaald en de waarheid op tafel ligt. Ja wat tijd betreft klopt het wel idd, die kist is al oud en het beestje doet het nog steeds. Top ding.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #196 Gepost op: 13 december 2011, 16:52:47


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #197 Gepost op: 17 december 2011, 17:16:43
Helikopterinzet ten behoeve van SAR gewijzigd (info was grotendeels al bekend)
(aangezien kopiëren niet lukt, heb ik er maar even een printscreen van gemaakt...)


Bron: Nieuwsbrief Kustwacht op Koers, 2011 nr. 4
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #198 Gepost op: 20 december 2011, 12:02:48
60 jaar helikopters op De Kooy
19 december 2011, 16.18 uur

Met een boekpresentatie op Maritiem Vliegkamp De Kooy werd gisteren gevierd dat de eerste helikopter 60 jaar geleden bij de Marineluchtvaartdienst (MLD) in gebruik werd genomen.

De Sikorsky S-51 Jezebel, die tot 1959 heeft gevlogen, was het eerste toestel in dienst bij de MLD. Het optreden als reddingshelikopter voor de toestellen van 860 Squadron aan boord van het vliegdekschip Hr. Ms. Karel Doorman was een van de eerste taken van de helikopter. Hierna volgde de Search and Rescue-taken (SAR) vanaf Marinevliegkamp Valkenburg. In haar rol als reddingshelikopter tijdens de Watersnoodramp van 1953 was de Jezebel van onschatbare waarde.

Speciaal voor het lustrum schreef Willem Geneste ‘60 jaar helikopters bij de Koninklijke Marine’. Het boek bevat een overzicht van alle helikopters, die bij de Marineluchtvaartdienst in dienst zijn geweest, aangevuld met persoonlijke belevenissen van de bemanningen die er mee gevlogen hebben. De schrijver haalt in zijn boek ook de diverse helikopterreddingen aan.
www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #199 Gepost op: 21 januari 2012, 10:31:23
Lynx-simulator verdwijnt uit beeld20 januari 2012, 17.17 uur
Maritiem Vliegkamp De Kooy heeft vandaag afscheid genomen van de Lynx Full Mission Flight Trainer. De eerste helikoptersimulator in Nederland deed ruim 24 jaar dienst in Den Helder. Eerst onder de vlag van de Marine Luchtvaartdienst, sinds 2009 onder die van het Defensie Helikopter Commando. De Helderse wethouder Kees Visser maakte de laatste vlucht.
De Lynx-simulator werd niet alleen geroemd om zijn hoge realiteitsgehalte, ook de veelzijdigheid aan opties was bijna eindeloos. Naast de vliegers konden zo ook de tactische coördinator (tacco), de boordwerktuigkundingen en de sensoroperators optimaal worden getraind in de bewegende vluchtsimulator.
Luitenant-ter-zee 1 Dave de Moel werd als een van de eersten opgeleid op de simulator. “Deze simulator heeft ontzettend veel bijgedragen aan de kennis en kunde van de bemanningen. Het ‘spelletje’ dat je hier speelt, is echt. Daarnaast bespaart het op de kosten van vlieguren en kunnen we zonder gevaar ongelimiteerd complexe situaties nabootsen.”
Revolutie
Virtuele training voor helikopterbemanningen is nu niet meer weg te denken, maar destijds was de Lynx Full Mission Flight Trainer revolutionair op het gebied van simulatie. Hij werd in 1988 geplaatst in Den Helder. Vanwege de hoge kosten en om kennis te delen verenigden de andere Lynx-gebruikers Duitsland, Noorwegen en Denemarken zich destijds met Nederland in het Joint Executive Committee. In het begin beperkten de mogelijkheden zich tot het beoefenen van noodprocedures. Later werd de simulator gebruikt voor het bijhouden van kwalificaties en specifieke missievoorbereiding, zoals onderzeebootbestrijding en Search and Rescue-operaties.
Andere landen
Het doek valt niet helemaal voor de Lynx-simulator. In Duitsland krijgt hij een upgrade en gaan andere landen er gebruik van maken. Nederland faseert de Lynx de komende jaren uit.

www.mindef.nl