Wel een mooie kist.
Zeker, nu nog in Kustwachtkleuren
De aangesloten bedrijven bij NOGEPA moeten hun eigen "BHV" organiseren en financieren, en een aantal zaken worden uitgevoerd door NOGEPA. De red capaciteit van de Marine, KNRM waren onvoldoende om een adequate nood evacuatie te doen.. Dus NOGEPA financieert geheel de Extra SAR capaciteit.. De Kustwacht is gevraagd om de coordinatie daarvan te blijven doen.. daar is een overeenkomst toegesloten..
(...)
Echter er zijn geluiden dat NOGEPA toch ook zijn eigen "BHV" voorzieningen moet blijven organiseren. En dat ook de wens van Shell en ander NOGEPA leden zal zijn..
Dank voor de opgezochte info.
Wanneer NOGEPA wettelijk verplicht is om zelf in 'BHV capaciteit' te voldoen (om het maar even in makkelijke termen te houden), kunnen zij dit in principe ook inhuren bij de kustwacht. Mits de Kustwacht die dienstverlening ook voor derden tegen een X bedrag gaat aanbieden. Via een vergelijkbare constructie zou de luchtmacht ook de SAR tbv vliegoefeningen volledig kunnen 'inkopen' bij de KuWa. En eenzelfde principe is ook denkbaar voor het patiëntentransport vanaf de Wadden.
(da's het fijne aan internet, je kunt het zo gek bedenken als je zelf wilt
)
Maar dan moet er dus wel een geldstroompje van NOGEPA naar de KuWa gaan.
Vandaar ook mijn vraag hoe de financiering nu in elkaar steekt.
De eerste was een Super Puma Mk2 helicopter, Daarna werdt het een Eurocopter AS 332L2 (De neergestorte G-JSAR), en nu dus een Sikorsky SEAKING S61N
Volgens mij is het als volgt, maar als ik het mis heb, hoor ik het graag:
eerste toestel wat door NOGEPA/Bristow werd gebruikt was de
G-JSAR (Eurocopter AS-332L2 Super Puma Mk2), zwarte heli met gele strepen.
die is gecrasht en is daarna tijdelijk vervangen door een kist van de firma
Norsk LN-OLC (Aerospatiale AS-332L Super Puma).
die is vervolgens vervangen door de
G-BDOC (Sikorsky S-61N MkII) en nu is er ook een tweede toestel, de
G-BIMU. Of laatstgenoemde voor hetzelfde takenpakket inzetbaar is als de BDOC is mij niet bekend.
Volgens de informatie van de fabrikant is de hoist/winch capaciteit meegeleverd..
Volgens informatie eerder in dit topic niet...