Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110712 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #220 Gepost op: 30 augustus 2012, 02:33:11
De KNRM in onder meer Zeeland (en Stellendam en Ouddorp) oefent wel eens met de firma Noordzee helikopters Vlaanderen, welke onder meer een vestiging heeft op de Maasvlakte. Of zij ook door de Kustwacht ingezet kunnen worden voor SAR taken weet ik niet zeker, maar dat lijkt mij niet onwaarschijnlijk.

Dit kunnen zij inderdaad, Noordzee helicopters Vlaanderen vliegen vanaf de Pistoolhaven met toestellen en crews die uitgerust zijn, en ingezet kunnen worden voor Kustwacht-taken. Ze oefenen dan ook regelmatig in het gebied met dropping&hoisting van reddingszwemmers.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #221 Gepost op: 7 september 2012, 00:29:39
Den Helder - Defensie neemt op dinsdag 11 september afscheid van de Lynx helikopter. Na 36 operationele dienstjaren wordt de helikopter door de Commandant Luchtstrijdkrachten en Commandant Zeestrijdkrachten officieel uit dienst gesteld. De NH-90 neemt de maritieme, transport- en Search and Rescue (SAR) taken van de Lynx over.

De Lynx helikopter kwam in 1976 in dienst bij de Koninklijke Marine. Sinds juli 2008 viel de Lynx officieel onder het Defensie Helikopter Commando. De helikopters werden zowel ingezet vanaf de wal als vanaf marineschepen.
De aan wal gestationeerde helikopters voerden vanaf thuisbasis Maritiem Vliegkamp De Kooy transportvluchten, opsporingstaken, reddingsacties en medische evacuaties uit. De aan boord gestationeerde helikopters fungeerden letterlijk als ogen voor de vloot. Door verkenningsvluchten uit te voeren, vergroten helikopters het operatiegebied van een schip of vlootverband aanzienlijk.
Belang
Sinds de indienstneming in november 1976 heeft de Lynx vele malen haar belang bewezen. Zowel in binnen- als buitenland. Zo werd de Lynx met de marine onder meer ingezet voor hulpverlening bij Biloxi na orkaan Katrina (2005), na de waternoodramp in Suriname (2006) en in Nicaragua na passage van orkaan Felix (2007). Ook opereerde de kist in Liberia (2001), Eritrea (2003), Kosovo (1999) en in de Perzische Golf.
Ook in counterdrugsoperaties en antipiraterijmissies bewees de Lynx meerdere malen haar grote belang. Zo vervulde de Lynx een belangrijke rol toen Hr.Ms. Van Speijk in 2008 het recordgewicht van 4.200 kg cocaïne onderschepte. Maar ook in de bevrijding van het gekaapte Duitse koopvaardijschip Taipan (2010) vervulde de Lynx een cruciale rol. In Nederland heeft de Lynx ruim 1.300 Search and Rescue vluchten uitgevoerd en heeft zij ondermeer humanitaire bijstand geleverd bij de watersnoodramp in Limburg (1995). De Lynx heeft sinds haar bestaan in totaal 160.000 vlieguren gevlogen, waarbij het oudste airframe (1976) 8.000 vlieguren heeft geklokt.
NH-90
Verwacht wordt dat de twintig NH-90 transporthelikopters in 2015 volledig operationeel zijn en daarmee alle taken van de Lynx over hebben genomen. Momenteel vinden er operationele testen, opleidingen en evaluaties plaats om dat mogelijk te maken. Tot die tijd neemt de AB-412 SAR-helikopter, gestationeerd op vliegbasis Leeuwarden, de SAR taken bij dag over. De taak als boordhelikopter wordt in de antipiraterijmissie momenteel waargenomen door de Cougar transporthelikopter en in de counterdrugsoperatie door een Belgische Alouette.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #222 Gepost op: 7 september 2012, 12:11:57
Is er inmiddels al bekend wanneer de NH90 "officeel" op standby komt te staan voor SAR taken, ik heb ze tot nu toe bij geen een melding gezien deze zomer? Ook ligt het aantal (sar) oefenvluchten niet echt aan de hoge kant vanaf de kooy heb ik zo het idee, terwijl de bristow heli dagelijks aan het oefenen is voor de kust...

Worden deze kisten uitgerust met een C2000 bak? Als ik aan bepaalde meldingen terug denk zou het zeer praktisch zijn als sar heli, net als bij de politie/trauma heli, gekoppeld kan worden aan de grondtroepen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #223 Gepost op: 8 september 2012, 02:14:23
Honderden reünisten bijeen op De Kooy

Den Helder – Op vliegkamp De Kooy kwamen donderdag honderden actief en niet-actief dienende medewerkers bijeen voor de reünie rond de Lynx. De bijeenkomst was voor al het personeel, actief of niet actief dienende, dat daadwerkelijk op, aan of met de Lynx heeft gewerkt. Het werd een gezellige middag vol momenten van herkenning.


Dat Defensie afscheid neemt van de Lynx is inmiddels bekend. Volgende week vliegt de heli voor de laatste keer om vervolgens definitief plaats te maken voor de NH-90. Tijdens de reünie gaven twee Lynx helikopters nog eenmaal een demonstratie van hun kunnen.
De vele honderden reünisten die naar De Kooy waren gekomen, vermaakten zich prima. Velen zagen oude collega’s terug, die ze soms al meer dan 25 jaar niet meer hadden gezien. De sfeer was goed en toen om 17.00 uur het signaal werd gegeven dat de nasihap klaar stond om genuttigd te worden, vielen de oudgedienden massaal aan om te genieten van hun blauwe hap. Een enkeling merkte op dat de blauwe hap nog net zo smaakte als vroeger.
Bondgenoot
De Lynx was vele jaren een trouwe bondgenoot van de marine. In november 1976 kwam de eerste Westland Lynx in dienst, een jaar later ging de eerste Lynx helikopter aan boord van de “Kortenaer- klasse” fregatten, voor het uitvoeren van de klasse beproevingen. In de loop der tijd evolueerde de helikopter, de operaties en zijn bemanning.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #225 Gepost op: 17 september 2012, 18:17:56
NH90-helikopter en Holland-klasse trotseren zwaar weer17 september 2012,  

De bemanning van de NH90-helikopter en het patrouillevaartuig Hr. Ms. Holland hebben vorige week met windkracht 8 en golven tot 4 meter hoog deklandingen getest.
 “Je zoekt de randen op, van het kunnen van het schip, de helikopter en van jezelf”, zo verwoordde de scheepscommandant de beproeving met beide nieuwe wapensystemen op de Noordzee.Met de tests worden de windlimieten bepaald voor het opereren met de NH90 aan boord van de Holland-klasse. Deze zijn volgens de commandant, kapitein-luitenant ter zee Chris van den Berg, nodig om te weten hoe ver je kunt gaan tijdens operaties in zwaar weer.Opperste concentratie“Bij elke scheepsklasse wordt dit getest en geanalyseerd. Je hebt bijvoorbeeld te maken met turbulentie door de wind”, laat de commandant van het patrouillevaartuig uit de Holland-klasse weten. “En in vergelijking met de grotere luchtverdedings- en commandofregatten en de amfibische transportschepen is dit schip vatbaarder voor golven.”Een testteam van de luchtmacht was met meetapparatuur aanwezig om alle gegevens te analyseren. Daarnaast is voor de eerste keer een zogeheten ship controlled approach met een patrouilleschip uitgevoerd. In zo’n geval praat de air controller aan boord van het schip met de radarbeelden voor zich de NH90 ‘naar binnen’, op het moment dat de helikopterbemanning geen of slecht zicht heeft.Zelfstandig vliegenVliegdekofficier geeft aanwijzingen aan NH90-bemanning. Foto: Ministerie van DefensieNachtlandingen werden wel door de helikopterbemanning zelf gedaan, met night vision goggles. Waar de vorige week afgezwaaide Lynx, vanwege teveel cockpitverlichting, niet geschikt was om met deze nachtzichtapparatuur te vliegen, is zijn opvolger dat wel. Testvlieger luitenant ter zee der eerste klasse Job Sicking: “Dit maakt een snellere nadering mogelijk. Je kunt makkelijk zelfstandig terugvliegen en landen.”De zwaardere NH90 maakt de testvluchten interessant voor Sicking. “De NH90 weegt 11 ton, ruim 6 ton meer dan de Lynx, waar een tikje tegen de stuurknuppel vaak al genoeg was.” Deze week zijn de laatste testen met de Holland-klasse. Waar het opleidingsschema nog wat achterloopt in afwachting van meer NH90’s, ligt het testschema goed op koers. “Alleen nog deklandingen op de M-fregatten en aanvullende testen, zoals in warm weergebieden.”BoordhelikoptersEerder dit jaar testten luchtmacht en marine ook al deklandingen met een Apache-gevechtshelikopter op het amfibisch transportschip Hr. Ms. Rotterdam. Cougar-transporthelikopters worden momenteel vanaf dit schip als boordhelikopter ingezet tegen piraterij voor de kust van Somalië.

www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #226 Gepost op: 9 december 2012, 11:34:56
Ministerie van Defensie : "NH 90 wel goede vervanger voor Sea King"donderdag 15 november 2012 om 15u42

Koksijde - “De nieuwe NH 90-helikopters zullen een goede vervanging zijn voor de huidige Sea Kings van de Basis Koksijde.” Dat zegt Kurt Verwilligen van het kabinet van minister van Defensie Pieter De Crem. Hij reageert daarmee op een kritisch rapport over Defensie. Daarin stond dat de nieuwe NH 90-helikopters inzetten voor SAR-taken aan de kust hetzelfde betekent ‘als naar de kruidenier om de hoek gaan met een Rolls Royce.'
Een bijzonder kritisch rapport over Defensie, dat vorige week uitlekte, heeft flink wat stof doen opwaaien. In het rapport worden ook vragen gesteld bij ‘sommige dure aankopen uit het recente verleden, waarvoor de krijgsmacht geen vragende partij was, maar die politiek in de maag werden gesplitst (sic)'. De NH 90-helikopters de toestellen die binnenkort o. a. de Sea Kings van Basis Koksijde moeten vervangen worden genoemd als ‘het beste voorbeeld’. De auteurs van het rapport gaan verder: “De kostprijs ervan zal ruim boven de 300 miljoen euro uitkomen, maar dat soort toestellen hebben nooit op de behoeftelijst van de Belgische krijgsmacht gestaan. De NH 90 voor search and rescue-taken aan onze kust gebruiken, komt op hetzelfde neer als om de hoek naar de kruidenier gaan met een Rolls Royce. Het blijft een intrigerende vraag wie hier eigenlijk (politiek) beter is van geworden.”

“Heel goede helikopter”
“Over de NH 90 kan ik zeggen dat het om een heel goede helikopter gaat. De toestellen werden al in 1998 besteld, dat is dus van voor de periode van minister De Crem. De huidige minister heeft het toestel dus geërfd”, aldus Kurt Verwilligen van het kabinet van minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V). “Maar in die tijd is er voor de NH 90 gekozen omdat het toestel zou worden gebouwd door een multi-Europees consortium. Ook andere leden hebben ervoor gekozen om met dit toestel te vliegen: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje... We zullen niet de enigen zijn die ermee vliegen. Dat heeft ook het voordeel dat we bij eventuele problemen bij elkaar terechtkunnen.”

Meer in Krant van West-Vlaanderen
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/ministerie-van-defensie-nh-90-wel-goede-vervanger-voor-sea-king/article-4000208465880.htm


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #227 Gepost op: 9 december 2012, 14:15:00
Klinkt als niet alleen een zeer kritisch rapport, maar ook een zeer (politiek) gekleurd rapport ::)


Daarin stond dat de nieuwe NH 90-helikopters inzetten voor SAR-taken aan de kust hetzelfde betekent ‘als naar de kruidenier om de hoek gaan met een Rolls Royce.'
Hadden die 'onderzoekers' afgelopen week eens mee moeten gaan tijdens de reddingsactie op de Noordzee. Eens kijken of ze deze mening dan nog waren toegedaan.


Los daarvan vraag ik me wel af of de Belgische redders blij zijn met de NH-90 als vervanger van de Seaking. De capaciteit is volgens mij beduidend minder.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #228 Gepost op: 21 januari 2013, 17:25:02
NH90-boordhelikopter maakt missiedebuut in Somalië
21 januari 2013, 10.21 uur

De nieuwste helikopter van de luchtmacht, de NH90, is aan boord van Hr. Ms. De Ruyter op weg naar Somalië. Het is de eerste buitenlandmissie voor de maritieme boordhelikopter. Hoewel hij in de huidige configuratie nog niet alle missietaken kan uitvoeren, levert de NH90 een belangrijke bijdrage aan de EU-antipiraterijmissie Atalanta.

De boordhelikopter wordt voornamelijk ingezet voor inlichtingen-, patrouille- en verkenningsvluchten en fungeert daarmee als de ‘oren en ogen’ van het fregat. Met geavanceerde waarnemingsapparatuur zoals een warmtebeeld-infraroodcamera, radar en peilapparatuur kan ingewonnen informatie via een datalinkverbinding snel en automatisch worden doorgegeven.

De helikoptercrew bestaat uit een vlieger, een coördinator voor de tactische uitvoering van de missie en een operator die de sensoren bedient, waarnemingen analyseert en indien noodzakelijk de boordwapens inzet. Voor de helikopteroperaties vanaf de De Ruyter zijn in totaal 13 militairen aan boord.

Partnerlanden
Omdat de Nederlandse inzet met het maritieme NFH-type ook internationaal gezien bijzonder is, worden de partnerlanden op de hoogte gehouden van de resultaten en ervaringen. De NH90 (NATO Helicopter 90) is namelijk het resultaat van jarenlange samenwerking binnen de 4 NAVO-landen Italïe, Frankrijk, Duitsland en Nederland en hun nationale vliegtuigfabrikanten.

Aanschaf NH90’s
Nederland heeft 20 NH90’s gekocht. Daarvan zijn er 12 specifiek voor maritieme operaties en 8 voor tactisch transport vanaf zee en boven land. De NH90 wordt ook ingezet voor de search and rescue-taak in Nederland. Uiteindelijk neemt hij alle taken over van zowel de AB-412-helikopters op Vliegbasis Leeuwarden als van de inmiddels uitgefaseerde Lynx-helikopters in Den Helder.

De helikopter die in februari als 8e wordt geleverd heeft als eerste de zogenoemde Full Operational Capable-configuratie. De eerste NH90’s zijn, na een evaluatieperiode, in de 2e helft van 2013 volledig operationeel inzetbaar.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/01/21/46202362/NH90_boordhelikopter_maakt_missiedebuut_in_Somalie
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


guest11765

  • Gast
Reactie #229 Gepost op: 6 februari 2013, 11:30:56
Nieuwe heli's vol gebreken door Roy Klopper (bron Telegraaf)
DEN HELDER - De Koninklijke Marine vaart noodgedwongen uit met oude Belgische wentelwieken aan boord, omdat de fonkelnieuwe NH-90-helikopters vol technische gebreken zitten.

De door een EU-consortium bij de Italiaanse fabriek Agusta gefabriceerde NH-90-helikopters vallen aan de lopende band uit.

Fyra-achtige toestanden doen zich voor, omdat de levering van de nieuwe toestellen ook al jarenlang vertraagd is. Ons land krijgt er in totaal twintig.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kamer wil opheldering over NH90

DEN HAAG - VVD, SP, D66 en SGP willen van minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie weten of de missies van de marine in gevaar zijn omdat er geen helikopters beschikbaar zijn. De nieuwe NH90 kampt met problemen, terwijl oude helikopters al buiten gebruik zijn genomen.
 
"Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de marine zonder helikopter wegvaart'', stelt VVD-Kamerlid Ronald Vuijk. Hij wil weten hoe de al geleverde NH90's worden ingezet en of de problemen de operaties van de krijgsmacht beïnvloeden. "Daar wil ik wel opheldering van de minister over.
 
De Telegraaf meldde vrijdag dat er zo weinig heli's zijn dat de marine een Belgische Alouette heeft moeten lenen. Volgens het ministerie van Defensie wordt de Aloutte echter gebruikt omdat er een nauwe samenwerking is met de Belgen. Een woordvoerster liet weten dat dit niets met de NH90's te maken heeft.

Eerder deze maand is een NH-90 voor het eerst meegenomen op missie. De helikopter is mee met Hr. Ms. De Ruyter om piraterij voor de kust van Somalië te bestrijden.
 
Ook D66 is bezorgd. "De NH-90 moet als de bliksem worden geleverd. Zeker als het tekort aan helikopters de operaties raakt'', aldus Kamerlid Wassila Hachchi, die stelt dat de problemen ook te maken hebben met de bezuinigingen waar Defensie mee kampt. Ze benadrukt net als de VVD dat het dossier al een hele tijd discussie oplevert maar dat de gevolgen voor de marine voor haar nieuw zijn.
 
Oldtimers
Ook Elbert Dijkgraaf van de SGP stelt dat er al langer sprake is van een ,,drama op hoog niveau'' als het gaat om de NH-90. "De levering was te laat. Nu zijn er acht en die hebben zoveel kinderziektes dat ze nauwelijks bruikbaar zijn.'' Hij is niet blij dat er nu "Belgische oldtimers'' worden geleend.
 
Defensie erkent dat de helikoptercapaciteit schaars is. Niet alleen moeten er heli's mee met missies, ook moet ermee worden getraind. Als de levering van de NH-90's verder vertraagt zal het ministerie onderzoeken of er extra capaciteit nodig is en hoe die moet worden geregeld, aldus een woordvoerster. De verwachting is dat alle 20 bestelde NH-90's in 2015 inzetbaar zullen zijn.
 
(c) ANP