Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111494 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #230 Gepost op: 6 februari 2013, 11:39:26
De prestaties van de nieuwe defensiehelikopter laten ernstig te wensen over. De NH-90 is te zwaar en beperkt inzetbaar. .
 Defensie schaft twintig NH-90-helikopters aan voor in totaal 1 miljard euro. Uit een intern rapport van de luchtmacht blijkt dat de NH-90 te zwaar is, minder mensen kan meenemen dan was voorzien en bij hoge temperaturen een kleinere actieradius heeft. Defensie erkent de tekortkomingen van de NH-90 en zegt daarover met de fabrikant in gesprek te zijn. Van de twintig bestelde helikopters zijn er inmiddels vier geleverd.

Volgens ingewijden heeft fabrikant NH Industries aangeboden om in plaats van de NH-90-helikopter een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters aan Nederland te leveren. Dit toestel is met een stuksprijs van 23 miljoen euro ruim de helft goedkoper dan de NH-90 en voldoet wel aan de eisen. Defensie zou het aanbod echter hebben afgeslagen.

De NH-90 komt in de plaats van onder meer de Cougar-helikopter. Vanwege de bezuinigingen wil minister Hillen veertien van de zeventien Cougars niet meer laten vliegen. De CDA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor om vijf extra Cougars in de lucht te houden. Daarmee wil CDA-Kamerlid Raymond Knops voorkomen dat er de komende jaren te weinig helikopters beschikbaar zijn voor transport- en opsporings- en reddingstaken.

Te zwaar, te krap en te kleine actieradius
De NH-90 is niet in staat om dezelfde taken uit te voeren. De nieuwe helikopter is 600 kilo te zwaar en kan daardoor minder gewicht meenemen. Het toestel is beperkt inzetbaar.

Dit blijkt uit een intern rapport van de Koninklijke Luchtmacht, in bezit van deze krant. Ondanks de intern geuite bezwaren zette de Defensieleiding het afstoten van de Cougar-helikopter door. Veertien van de zeventien op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerde toestellen staan aan de grond. De overige drie vliegen door tot eind volgend jaar.

De Tweede Kamer debatteert maandag over de bezuinigingen op Defensie met minister Hillen. Hij zei eerder in de Kamer dat hij de komende jaren 'een behoorlijke dip' in de helikoptercapaciteit van Defensie ziet ontstaan. "Het is niet rampzalig, wel ernstig." In 2017 is de capaciteit volgens Hillen weer op orde. Dan zijn er zes nieuwe Chinook-helikopters bijgekomen en zijn ook de nieuwe NH-90 helikopters beschikbaar.

CDA-Kamerlid Raymond Knops wil geen gat laten vallen in de helikoptertaken van Defensie en stelt daarom voor om tot vijf extra Cougars tot 2017 in de lucht te houden. "Tot 2017 zitten we met een gat in de transport- en SAR-capaciteit (opsporings- en reddingstaken boven Wadden- en Noordzee; red.). Om dat gat te vullen, houden we de Cougars operationeel. In de verkoop leveren de toestellen toch niks op."

Nederland heeft inmiddels vier van de twintig bestelde NH-90's in handen. Volgend jaar komen er nog eens drie bij. De toestellen kosten 50 miljoen euro per stuk. Van de NH-90's zijn er twaalf bestemd voor de marine en acht voor de luchtmacht. Oorspronkelijk was de NH-90 alleen bestemd om de Lynx-marinehelikopter te vervangen, maar het toestel moet nu ook als vervanging van de Cougar-transporthelikopter gaan dienen.

Maar de NH-90 kan minder dan de Cougar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht. Bij operaties boven zee kan de NH-90 slechts vijf of zes van de gewenste twaalf personen vervoeren. De Cougar kwam tot negen. Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl.

De NH-90 wordt gebouwd door NH Industries, een dochter van Eurocopter. Naar verluidt onderkent Eurocopter de problemen met de NH-90 en heeft het bedrijf Defensie aangeboden om de zeventien Nederlandse Cougar-helikopters en de nieuw aan te schaffen NH-90 helikopters terug te nemen.

Hiervoor in de plaats wil NH Industries een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters leveren. Deze helikopter is de laatste doorontwikkeling van de Puma/Cougarseries. Een volledig uitgeruste AS-725 kost 23 miljoen euro. Defensie is niet op dit aanbod ingegaan en houdt vast aan drie helikoptertypes: CH-47 Chinook, AH-64 Apache en de NH-90.

Ook de Duitse krijgsmacht is kritisch over de NH-90. Niet alleen ergeren de Duitsers zich aan de tegenvallende prestaties, ook de beperkte ruimte in het toestel zorgt voor irritaties.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #231 Gepost op: 23 februari 2013, 13:16:54
Ik begrijp wel dat Defensie niet op dat aanbod is ingegaan. Alle NH90 inruilen voor de AS725 is geen optie, gezien de beperkte maritiem-militaire capaciteiten van deze heli. Voor de marine is een helikopter een belangrijk sensorplatform voor oppervlakteoorlogsvoering. Je scheepsgebonden radar kan maar net over de horizon kijken terwijl de radar van een maritieme heli als de NH90 al snel een bereik van 100nm+ heeft. De AS725 heeft deze capaciteit niet.

Dan blijf je dus op 4 helikoptertypes zitten, en dus op 4 logistieke lijnen, 4 typen piloten etcetera etcetera (en dat is duur).
Bijdragen op persoonlijke titel.


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #232 Gepost op: 23 maart 2013, 12:05:59
Vandaag een hele pagina over het SAR 303 Squadron in de Telegraaf. Mooi artikel om te lezen.



Bron: De Telegraaf 23 maart 2013
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #233 Gepost op: 30 maart 2013, 10:04:50
NH90 toont waarde bij beëindiging kaping

29 maart 2013, 15.46 uur
De NH90-boordhelikopter van Hr. Ms. De Ruyter heeft voor de kust van Somalië laten zien een waardevolle aanwinst te zijn in de strijd tegen piraterij. Dankzij de geavanceerde sensoren wist de nieuwe helikopter een gekaapte dhow te ontdekken, op een voor Nederlandse helikopters ongekend grote afstand.

De actie begon nadat Hr. Ms. De Ruyter melding kreeg van de kaping van de dhow. Direct hierna stuurde het Nederlandse fregat de NH90-boordhelikopter vooruit om het schip te zoeken, ervaring leert namelijk dat bij dergelijke gevallen snelheid is geboden.

230 kilometer afstand
Met behulp van de sensoren kon de NH90 het schip, dat op het moment van de melding zo’n 230 kilometer van het fregat was verwijderd, snel vinden. Op dergelijke grote afstand doelen lokaliseren was met de eerder ingezette helikopters als de Lynx en de Alouette III niet mogelijk.

Helikoptervlieger Job die de missie uitvoerde noemt de NH90 daarom een waardevolle aanwinst. ”Met het grote bereik van de heli en de sensoren kunnen we op grotere afstand van het moederschip opereren en we kunnen een veel groter gebied afspeuren naar piraten.”

Bemanning bevrijdt zichzelf
Na het ontdekken van de dhow onderzocht de NH90 de situatie door dichterbij te gaan vliegen. Waargenomen werd dat het inderdaad om een gekaapt schip ging. Kort na aankomst van de helikopter wist de bemanning van de Saad1 de kapers te overmeesteren. De NH90 hoefde daardoor geen verdere actie te ondernemen.

Bij de ontknoping waren naast Hr. Ms. De Ruyter ook een Turks en Spaans fregat betrokken. De kapers werden door de dhow-bemanning afgezet op het strand in Somalië.

www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #234 Gepost op: 17 april 2013, 09:34:42
Spectaculaire helikopter demonstraties tijdens Reddingbootdag

IJmuiden, 16 april 2013

Op Reddingbootdag doen er verschillende vliegende eenheden mee met demonstraties. De helikopters zijn van het Defensie Helicopter Commando (DHC), NHV en Bristow. Daarnaast zal op een aantal plaatsen ook het vliegtuig van de Kustwacht een fly-by uitvoeren.
Let op: alle eenheden zijn operationele eenheden. Dus moeten de reddinboten of de vliegende eenheden voor een andere taak ingezet worden, dan zal het programma waarmee ze bezig zijn worden afgebroken.

Hieronder een overzicht van de demo’s met richtijden:

De NHV:
10:30 Ouddorp
11:00 Hoek van Holland
11:30 Ter Heijde
13:00 Scheveningen
13:30 Katwijk waar ze nabij het station gaan/willen landen
14:15 Vertrek richting Pistoolhaven

De AB412:  
10:30 Lelystad
11:00 Hindeloopen

De NH90:  
10:00 Enkhuizen
10:20 Andijk
10:40 Medemblik

Bristow zal bij Wijk aan Zee en Wijdenes een hoist demo verzorgen. Op de overige stations zal de heli een zogenaamde fly-by doen:
10:00 Wijk aan Zee (hoist)
10:20 Egmond aan Zee
10:25 Petten
10:30 Callantsoog
10:40 Den Helder
14:30 Marken
14:40 Warder
14:50 Wijdenes (hoist)
15:10 Enkhuizen
15:20 Andijk
15:30 Medemblik
15:40 Den Oever                                            

Het Kustwachtvliegtuig zal een fly-by doen bij onderstaande reddingstations:
13.15 Wijdenes
13.30 Enkhuizen
13.45 Andijk
14.00 Medemblik
14.15 Den Oever

(foto Jan de Koning en Patrick Vandervoort )
www.knrm.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #235 Gepost op: 6 augustus 2013, 17:30:09

Aardig artikel over medische opleiding en praktijk incident van de Bristow SAR ploeg Den Helder

http://www.bristowgroup.com/_assets/filer/2012/09/05/case-study-denhelder.pdf


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #236 Gepost op: 9 augustus 2013, 07:54:58
Zr Ms Amsterdam met NH90 naar de West
Redactie DHA | 08-08-2013 11:07
Den Helder - De nieuwe maritieme helikopter NH90 wordt voor het eerst in de West ingezet vanaf de Zr. Ms. Amsterdam. Het bevoorradingsschip vertrekt zondag 11 augustus voor vier maanden naar het Caribische Gebied.
De Amsterdam wordt als stationsschip ingezet voor de onderschepping van drugstransporten, ondersteuning van de Kustwacht en het leveren van militaire bijstand, zoals humanitaire ondersteuning na eventuele passage van een orkaan.
Het schip heeft een bemanning van 130 mannen en vrouwen en vaart onder leiding van kapitein-luitenant-ter-zee Hans Veerbeek. Naast het uitvoeren van haar taken als stationsschip, is het in staat om schepen op volle zee van brandstof en goederen te voorzien. Zr. Ms. Amsterdam is het tweede schip van waaraf de NH90 operationeel wordt ingezet. Eerder vloog al een NH90 mee tijdens een anti-piraterijmissie voor de kust van Somalië.

NH90
De kracht van de NH90 ligt in de uitstekende sensoren waarmee de helikopter heel nauwkeurig de omgeving in kaart kan brengen. De helikopter is onder meer uitgerust met een warmtebeeld infraroodcamera en speciale radar- en peilapparatuur. Daarnaast zal de NH90 boardingoperaties ondersteunen en kan ze worden ingezet voor eventuele zoek- en reddingsacties en medische evacuaties.

Zr. Ms. Amsterdam zal na haar oversteek conform planning op 26 augustus de haven van Willemstad Curaçao binnenlopen. Daarmee lost ze Zr. Ms. Holland af, die de afgelopen vier maanden als stationsschip fungeerde. In deze periode wist zij vier drugstransporten succesvol te onderscheppen.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #237 Gepost op: 16 augustus 2013, 01:09:09
Er zijn wat veranderingen gekomen binnen de sar wereld. Kan iemand even duidelijk onder elkaar zetten welke heli sar diensten er worden ingezet en waar.
Defensie ( tweety en NH90), Bristow Group ( ik dacht dat bristow niet meer werkzaam was in nederland. Correct me if i'm wrong) en NHV.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #238 Gepost op: 16 augustus 2013, 07:24:26
Welke veranderingen bedoel je zelf?

Is de NH90 al operationeel inzetbaar voor SAR? Tot nog toe zie ik alleen oefeningen voorbij komen.

De Bristow is een paar dagen geleden nog ingezet voor het door een tanker overvaren bootje in Zeeland.


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #239 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:05:36
Voor zover ik weet is de NH-90 nog niet operationeel inzetbaar voor SAR taken. Daarom wordt deze taak waargenomen door de AB-412 reddingshelikopters (tweety's) van de vliegbasis Leeuwarden. Omdat deze bij nacht beperkt inzetbaar zijn (kunnen niet hoisten bij duisternis) neemt NHV van zonsondergang tot zonsopgang de SAR stand-by taak op zich. Daarnaast is er de Bristow helikopter op vliegveld De Kooy. Deze zijn primair bedoeld voor off-shore, maar kunnen daar waar dat nodig is ook door de kustwacht ingezet worden voor SAR taken. Voor de Zeeuwse kustwateren geldt dat hier vaak de Seaking helikopter van de Belgische luchtmacht wordt gevraagd, dit omdat deze vanaf Koksijde sneller ter plekke zijn dan de heli's vanaf De Kooy of Leeuwarden.

Volgens mij is dit in grote lijnen hoe de SAR helikopterwereld er op dit moment bijstaat. Wellicht dat andere mensen nog aanvullingen hebben.  ;)
Groeten, Colin