Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110710 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #240 Gepost op: 22 oktober 2013, 15:48:43
Citaat van: Doruz link=msg=732001 date=1265481948
Ik ben er nog niet zo zeker van dat de SAR inzetcriteria verruimd zal worden met de nieuwe NH-90 heli:
Nu hebben we de beschikking over de SAR LYNX, de Offsar en in beperkte zin de 'luchtmacht'SAR heli op Leeuwarden/Vlieland.
De SAR lynx op de Kooy en de KLU heli worden vervangen door 1 SAR NH90 die gestationeerd wordt in Den Helder(vliegveld de Kooy).
Het is ook niet zeker wat de NOGEPA straks met de Offsar heli van Bristow gaat doen als de NH90 SAR heli operationeel wordt.
Aangezien er dan meer personen met die kist mee kunnen dan met de Lynx heeft de NOGEPA er geen belang meer bij om nog Bristow in te huren.
Op dit moment heeft de Kustwacht dus meerdere heli's beschikbaar voor SAR en straks dus mogelijk maar 1.
Netto gaan we qua SAR er dus mogelijk niet op vooruit... :'(

Het zou erg jammer zijn als de jongens van Bristow Nederland zouden verlaten!
30 personen in 1x evacueren lukt straks ook de NH90 niet...

Helaas is het bijna zover: de NOGEPA Bristow SAR helikopters zal naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar Nederland verlaten. En dat terwijl de NH90 nog niet SAR operationeel is.
Ik hoop dat de overheid volgend jaar aan haar SAR helikopter capaciteit kan voldoen ::) ::)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #241 Gepost op: 22 oktober 2013, 21:21:04
Ik las laatst de volgende Tweets:

Ron Veenstra ‏@VeenstraRon 9 Oct
@dhcluchtmacht @Kon_Luchtmacht Mooi dat nu ook de cougar kan worden ingezet voor SAR taak. Is zeker niet zo gewoon als het lijkt!
 Retweeted by DHC Luchtmacht

DHC Luchtmacht ‏@dhcluchtmacht 7 Oct
Óók primeur voor maritieme NH90-helikopter! Naast #SAR-ervaring vanaf schepen, vandaag ook eerste Search & Rescue missies vanaf De Kooij.

DHC Luchtmacht ‏@dhcluchtmacht 7 Oct
Nooit eerder werd een NL #Cougar ingezet om te zoeken naar overlevenden, maar zonet is helikopter + hoist crew opgestegen #reddingsoperatie


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #242 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:24:02
Hier een kort maar operationeel filmpje van de NH90 tijdens het aanhouden van een 'go fast' met drugs bij Saba met de Zr.Ms Amsterdam:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article25307983.ece/Marine-onderschept-meer-dan-10000-kilo-drugs-in-jaar?lref=sll


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #243 Gepost op: 10 november 2013, 16:33:41
Citaat van: Doruz link=msg=1212508 date=1382449723
Helaas is het bijna zover: de NOGEPA Bristow SAR helikopters zal naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar Nederland verlaten. En dat terwijl de NH90 nog niet SAR operationeel is.
Ik hoop dat de overheid volgend jaar aan haar SAR helikopter capaciteit kan voldoen ::) ::)

Per 31-12-2013 loopt het SAR contract met de firma Bristow af. Nogepa heeft hierover een brandbrief gestuurd naar de minister van I&M. Zij voorzien grote problemen omtrent de beschikbaarheid van een SAR helikopter per 1-1-2014.

Via http://www.nogepa.nl/Portals/12/nogepa/brief%20SAR.pdf is de gehele brief (2 pagina's) te lezen. Hieronder volgen enkele citaten:

Citaat
...dat hierbij dient te worden voldaan aan de nationaal en internationaal afgesproken norm dat een SAR helikopter 90 minuten na alarmering binnen het gehele
verantwoordelijkheidsgebied van de Kustwacht aanwezig moet kunnen zijn om minimaal 16 personen uit het water te hijsen en deze daarna af te zetten op een veilige locatie

Citaat
Deze business case was ruim een half jaar geleden tot ieders tevredenheid gereed, derhalve op een dusdanig moment dat de overheid de tenderprocedure tijdig had kunnen starten. Echter, tot heden is uw minist erie bezig overeenstemming te bereiken over de interne verdeling van de kosten (geraamd op circa 8 miljoen euro per jaar) en loopt het proces ernstige en in onze ogen onnodige vertraging op

Citaat
Het mogelijke en zeer onwenselijke gevolg zou kunnen zijn dat na 1 januari 2014 geen adequate SAR voorziening door de overheid gegarandeerd kan worden, waardoor ook de veiligheid van onze collega’s offshore niet meer gewaarborgd is. Hierdoor zouden wij genoodzaakt worden, mede onder druk van de Inspecteur Generaal van SodM (Staatstoezicht op de Mijnen), onze gasproductie op zee te moeten stopzetten.

Citaat
De implementatie van een door Bristow gesuggereerde geïntegreerde UK/NL SAR oplossing, die ook nu nog per 1 januari aanstaande zou kunnen worden ingevoerd, mogelijk te maken. Deze oplossing ligt voor het grijpen, maar vereist onmiddellijke actie.


ErwinBrouwers

  • Hoofd Stafbureau Plannen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #244 Gepost op: 10 november 2013, 16:41:36
Oei, je eist snelheid van handelen van de overheid. Dat kan nog wel eens tegenvallen. Maar samenwerking met meerdere landen rond de Noordzee lijkt handig. De vraag is natuurlijk hoeveel overlap je hebt in het werkgebied zodat het ook daadwerkelijk zin heeft. Dan zouden bv de Engelsen binnen die norm van 90 minuten ook in gebied moeten kunnen komen waar "wij" nu verantwoordelijk zijn (en omgekeerd). Heeft alles te maken met bereik en snelheid van de helicopters.
Werkzaam bij het luchtverkeers- en gevechtsleidingsstation van de Luchtmacht. Het Stafbureau Plannen is verantwoordelijk voor onderdeelsbrede afstemmi


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #245 Gepost op: 28 november 2013, 06:34:41
Joke Dijkstra oefent met NH90
Den Helder 27 november 2013

Woensdagmiddag heeft de Joke Dijkstra voor het eerst met de NH90 defensie helikopter geoefend. Deze helikopter zal in de nabije toekomst de SAR-taken uit gaan voeren vanaf vliegveld De Kooy.


Voor vertrek stapten eerst twee heli-redders met brancard en oefenpop  aan boord van de Joke Dijkstra, waarna er met de helikopter  een oefenpositie op de Noordzee werd afgesproken.
Eenmaal in het oefengebied, werd de oefenpop door de heli-redders vastgemaakt in de brancard en kon men beginnen met hoisten. Om de vliegeigenschappen tijdens het hijsen met brancard goed te testen werd er met diverse koersen en vaarten gehesen.

Met foto's:
http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/den-helder/nieuws/?contentID=6CA8B2AD


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #246 Gepost op: 13 december 2013, 15:38:48
Amsterdam terug van drugsbestrijdingsoperaties

13 december 2013, 11.40 uur
Zr. Ms. Amsterdam is vandaag vanuit het Caribisch gebied teruggekeerd in Den Helder. De bevoorrader deed daar 4 maanden dienst als stationsschip voor de marine en onderschepte maar liefst 6 drugstransporten. Het bracht de teller van in beslag genomen narcotica dit jaar op meer dan 13.000 kilo.

Het stationsschip opereerde voor de eerste keer met de maritieme helikopter NH90. Door haar innovatieve sensoren en grote uithoudingsvermogen bleek het toestel van grote toegevoegde waarde tijdens de acties  van de Amsterdam. De NH90 is in staat ver en lang vliegen, waardoor het smokkelboten op grote afstand kan tegenhouden.

Bevoorrader
Als bevoorradingsschip kan Zr. Ms. Amsterdam op volle zee brandstof en voedingsmiddelen overzetten op andere schepen. Door de rompvorm behoudt het bij zwaar weer zijn snelheid en kunnen helikopters ook dan op dek landen. De Amsterdam heeft een 140-koppige bemanning. Het schip is 166 meter lang, 22 meter breed en heeft een diepgang van 8 meter. 2 dieselmotoren stuwen het schip voort.
www.mindef.nl

Goed om te lezen dat de NH90 operationeel is maar ik vraag me nog steeds af of het lukt om per januari volledig de SAR taken voor de kustwacht op zich te nemen terwijl Bristow er mogelijk mee stopt..... ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #247 Gepost op: 23 december 2013, 14:43:46
NOGEPA SIGNED A CONTRACT WITH NOORDZEE HELICOPTERS VLAANDEREN (NHV) FOR SEARCH & RESCUE (SAR) SERVICES.

Today 20/12/2013 NOGEPA signed a contract with Noordzee Helicopters Vlaanderen (NHV) for Search & Rescue (SAR) services. The contract entails provision of SAR services from 1/1/2014 and has a minimum duration of 6 months.


NHV will operate from Den Helder Airport with two AS365N (Dauphin) helicopters, supported by additional AS365N  helicopters from the Botlek area. The helicopters are equipped with advanced navigation and search and rescue systems. In emergency situations, at least 3 helicopters  can be operational  simultaneously, providing the capacity to rescue crews operating in the Dutch continental shelf area.
The current contract with Bristow ends on 1 January 2014. The choice for NHV was made in close consultation with the Dutch authorities, based on a combination of financial, health and safety and operational performance considerations.

http://www.nogepa.nl/nieuws-detail/?newsitemid=166756352


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #248 Gepost op: 23 december 2013, 16:44:29
Waarbij wel opgemerkt mag worden dat de AS365N aanzienlijk minder capaciteit heeft dan de Seaking toestellen waar Bristow mee vloog (en daarvoor de SuperPuma)...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #249 Gepost op: 23 december 2013, 16:51:01
Blijft de G-BIMU dan nog op Den Helder voor de normale offshore vluchten?