Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111491 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #260 Gepost op: 26 december 2013, 12:57:07
Citaat van: Maarten link=msg=1231462 date=1387988393
Waarvoor natuurlijk wel bemanning en ondersteuning beschikbaar moet zijn. En dat is vaak het moeilijkste (lees duurste) om te organiseren. De totale capaciteit zal er dan wellicht op vooruit gaan, maar de vraag is binnen hoeveel tijd je die tot je beschikking hebt.

Daarnaast ben ik benieuwd of de patrouillevaartuigen van de Marine, als ze fungeren als schip van de wacht, straks ook een NH-90 tot hun beschikking hebben die voor SAR ingezet kan worden.

De OPV's zullen geen NH-90 aan boord krijgen voor SAR taken. De Heli's vliegen gewoon vanaf MVKK zoals dit al jaren gaat.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #261 Gepost op: 27 december 2013, 12:39:43
Citaat van: Doruz link=msg=1231545 date=1388029881
Daar zal ik maar niet vanuit gaan, sterker nog: 9 van de 10x ligt het schip van de wacht gewoon in Den Helder zonder bemanning en dus ook zonder heli. Dus voor SAR taken kun je hier niet op bouwen.
Citaat van: nick1107 link=msg=1231582 date=1388059027
De OPV's zullen geen NH-90 aan boord krijgen voor SAR taken. De Heli's vliegen gewoon vanaf MVKK zoals dit al jaren gaat.

De OPV's zijn o.a. aangeschaft voor kustwachttaken, zowel in Nederland als in het caribisch gebied. Eén van de middelen waarover een OPV kan beschikken is een boordhelikopter, waarbij SAR een secundaire taak is voor de boordhelikopter.* Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat in Nederlands kustwachtverband de OPV altijd operationeel is en over een NH-90 zal beschikken, maar het leek me ook niet ondenkbaar. Niet ter vervanging van, hooguit ter aanvulling op de capaciteiten die op De Kooy beschikbaar zijn. Maar goed, gezien de schaarste in helikoptercapaciteit is het ook niet heel waarschijnlijk.

*volgens een artikel in Carré, 2009
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #262 Gepost op: 27 december 2013, 13:59:06
Gezien het aantal operationele inzetten van varende en vliegende eenheden, de voorbereidingen die daarbij horen, het aantal heli's en de beschikbare vlieguren schat ik de kans dat er een patrouilleschip bij Nederland rondvaart met een "eigen" (dwz een die niet voor andere doeleinden mee is) heli aan boord die inzetbaar is voor SAR in als zeer gering.
Bijdragen op persoonlijke titel.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #263 Gepost op: 27 december 2013, 15:03:26
Zomaar even een hersenspinsel, maar ik zag (eer)gisteren foto's van een AW 139 van de Landelijke Eenheid bij een zoekactie op het IJsselmeer bij Edam.
Heeft die eigenlijk ook een winch en kan dan die bij zo'n zoekactie eventuele drenkelingen uit het water halen?
Desnoods met behulp van een brandweer-, RB- of KNRM-zwemmer die vanaf de wal is opgepikt?

Zouden deze heli's dan een (aanvullende) optie kunnen zijn bij SAR-operaties op de Noordzee en/of binnenwateren?


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #264 Gepost op: 27 december 2013, 15:24:20
Citaat van: SimonSt link=msg=1231750 date=1388153006
Zomaar even een hersenspinsel, maar ik zag (eer)gisteren foto's van een AW 139 van de Landelijke Eenheid bij een zoekactie op het IJsselmeer bij Edam.
Heeft die eigenlijk ook een winch en kan dan die bij zo'n zoekactie eventuele drenkelingen uit het water halen?
Desnoods met behulp van een brandweer-, RB- of KNRM-zwemmer die vanaf de wal is opgepikt?

Zouden deze heli's dan een (aanvullende) optie kunnen zijn bij SAR-operaties op de Noordzee en/of binnenwateren?

Deze heli heeft geen winch, wel een aansluiting voor fastrope.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #265 Gepost op: 27 december 2013, 16:31:51
Wel watmtebeeld camera dat zoekt een stuk sneller. Op ijssel of markermeer kan snel een boot iemand oppikken op zee kan dit lastiger zijn.
9910001


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #266 Gepost op: 27 december 2013, 16:53:30
Citaat van: SimonSt link=msg=1231750 date=1388153006
Zomaar even een hersenspinsel, maar ik zag (eer)gisteren foto's van een AW 139 van de Landelijke Eenheid bij een zoekactie op het IJsselmeer bij Edam.
Heeft die eigenlijk ook een winch en kan dan die bij zo'n zoekactie eventuele drenkelingen uit het water halen?
Desnoods met behulp van een brandweer-, RB- of KNRM-zwemmer die vanaf de wal is opgepikt?

Zouden deze heli's dan een (aanvullende) optie kunnen zijn bij SAR-operaties op de Noordzee en/of binnenwateren?

"De Nationale Politie valt onder het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De Eenheid Luchtvaartpolitie heeft twee helikopters van het type AW139 tot haar beschikking die reguliere patrouillevluchten voor de Kustwacht uitvoert. Indien nodig kunnen deze helikopters ook voor SAR ingezet worden door het Kustwachtcentrum. Deze helikopters zijn niet voorzien van hijsinstallaties, maar kunnen wel ingezet worden om te zoeken"
http://www.kustwacht.nl/nl/node/46

Probleem is ook dat de bemanning niet thuis is in de maritieme SAR wereld en bijvoorbeeld ook niet deelneemt aan SAR oefeningen. Het coordineren van een SAR aktie is al lastig maar helemaal met 'gasten'. Maar dat neemt niet weg dat als deze heli toevallig als eerste luchteenheid in de buurt is hij zeker bruikbaar is om mee te zoeken.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #267 Gepost op: 30 december 2013, 13:11:37
KNRM  ‏@KNRM  Twitter
Vanaf 1 januari neemt Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) de SAR taken over van Bristow. #KNRM pic.twitter.com/uv9vnS7VQt
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #268 Gepost op: 31 december 2013, 14:32:35
KNRM roemt vertrekkende Bristow OFFSAR helikopter

Per 1 januari 2014 is het contract tussen NOGEPA en de BRISTOW helikopters beëindigd. NOGEPA heeft de afgelopen 10 jaar met deze helikopter gezorgd voor reddingcapaciteit voor bemanningen van offhoreplatforms op de Noordzee.


 Komend half jaar zal de invulling van de OFFSAR helikopter door NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen) gedaan worden. Hiertoe zullen er twee helikopters op Den Helder gestationeerd worden en een derde helikopter zal vanaf Rotterdam opereren. Deze helikopters zullen ook beschikbaar voor SAR taken, waarbij de eerste helikopter op Den Helder overdag op 15 minuten notice zal staan en in de donkere uren op 45 minuten. Gedurende dit half jaar zal door de overheid gezocht worden naar een structurele (langere termijn) oplossing voor het beschikbaar hebben van  een SAR helikopter. Deze helikopter zal dan zowel voor de offshore als de reguliere SAR taken kunnen worden ingezet.

10 jaar lang heeft de KNRM intensief samengewerkt met de crews van de Bristow helikopters. Voor de KNRM (en andere zeevarenden) stond de Bristow helikopter altijd paraat. Een sprekend voorbeeld is de geslaagde zoekactie naar de vermiste Amelander reddingboot Anna Margaretha, die in november 2006 driemaal kapseisde en geruime tijd onvindbaar was. Andersom stond de KNRM ook klaar voor de Bristow crew. Zo kwamen verschillende reddingboten in actie toen de ‘J-SAR’ helikopter bij Texel een noodlanding op het water moest maken. In samenwerking met andere schepen konden de bemanning en de passagiers veilig aan land gebracht worden.

Die periode was de Bristow helikopter ook op allerlei momenten beschikbaar voor hoist-oefeningen. Steevast zocht de helikopterpiloot de laagst mogelijke positie om een snelle hoist mogelijk te maken. Een imposante training voor ieder bemanningslid van een reddingboot. De KNRM dankt vliegers en medewerkers en de NOGEPA voor de tijd en mogelijkheden die geboden zijn.
www.knrm.nl


Gast

  • Gast
Reactie #269 Gepost op: 31 december 2013, 14:35:21
Vanmorgen vloog de Bristow S-61 een afscheidsrondje, ook langs Schiphol toren. Op de FIC frequentie werden tweezijdig de dankzeggingen uitgesproken voor de vele jaren aan fijne samenwerking.