Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110844 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 23 februari 2010, 10:43:13
Ik weet niet of groningen veel sneller is dan Den Helder
9910001


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #31 Gepost op: 3 maart 2010, 15:44:45
De kogel is door de kerk:  >:(

Jack de Vries bezegelt helikopterverhuizing op Terschelling
LC | Gepubliceerd op 03 maart 2010, 11:47
Laatst bijgewerkt op 03 maart 2010, 12:28

TERSCHELLING -  
De reddingshelikopters, die voorheen vanaf Leeuwarden naar de eilanden vlogen, komen voortaan van Den Helder. Daar is een tijd over gestreden, maar woensdag zette staatssecretaris Jack de Vries op Terschelling zijn handtekening onder de overeenkomst.

De eilanden vreesden dat het langer zou duren, voor de helikopters uit Den Helder ter plekke zijn. Er is een garantie gegeven dat ze er niet langer dan twintig minuten over doen. Bij de ondertekening waren ook commissaris der koningin John Jorritsma en alle eilander burgemeesters.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #32 Gepost op: 3 maart 2010, 15:54:32
Er is een garantie gegeven dat ze er niet langer dan twintig minuten over doen.

Klinkt heel stoer maar dan bedoelen ze waarschijnlijk wel na take off, want 20 minuten na alarmering gaat de heli echt niet redden.. ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 3 maart 2010, 20:01:24
http://www.nu.nl/binnenland/2197602/patient-wadden-s-nachts-eerder-in-ziekenhuis.html

Patiënt Wadden 's nachts eerder in ziekenhuis
Uitgegeven:    3 maart 2010 17:34
Laatst gewijzigd:    3 maart 2010 19:26

TERSCHELLING - Patiënten op de Waddeneilanden die 's nachts acute hulp nodig hebben, kunnen over twee jaar sneller naar een ziekenhuis op het vasteland worden gebracht. Defensie zet daartoe vanaf 2012 andere helikopters in.
© ANP

Dankzij deze NH-90-helikopter kan iemand binnen twintig minuten worden vervoerd. Dat is nu overdag ook al het geval.

Maar 's nachts hebben de huidige Agusta-helikopters van de zogeheten Search and Rescue-eenheid (SAR) meer tijd nodig en duurt het patiëntenvervoer een uur.

Weersomstandigheden

Alleen bij zeer extreme weersomstandigheden of als helikopters door een andere reden niet inzetbaar zijn, wordt een patiënt met de boot vervoerd, aldus een woordvoerster van Defensie.

Op Terschelling hebben diverse partijen woensdag hun handtekening gezet onder afspraken over het acute patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden.

De nieuwe helikopters staan hiervoor straks dag en nacht klaar in Den Helder. Nu staan de SAR-toestellen, die in de afgelopen decennia circa 4500 patiënten hebben vervoerd, nog in Leeuwarden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #34 Gepost op: 4 maart 2010, 10:50:49
Dankzij deze NH-90-helikopter kan iemand binnen twintig minuten worden vervoerd. Dat is nu overdag ook al het geval.

Geloof me dat kan helemaal niet. De opstart tijd is overdag 20 minuten.dwz van alarmering tm opstijgen.
En dan alleen nog onder werktijd.
Hierna of in de weekenden 45 minuten en in de nacht zelfs 60 minuten.
De crew komt dan van huis en het vliegveld moet gereed gemaakt worden etc.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 4 maart 2010, 17:23:34
Geloof me dat kan helemaal niet. De opstart tijd is overdag 20 minuten.dwz van alarmering tm opstijgen.
En dan alleen nog onder werktijd.
Hierna of in de weekenden 45 minuten en in de nacht zelfs 60 minuten.
De crew komt dan van huis en het vliegveld moet gereed gemaakt worden etc.

Wellicht wordt e.e.a. in de toekomst anders georganiseerd en slaapt de dienstdoende crew op of nabij de basis (wordt wel een duur geintje trouwens). Dan kan je al aardig wat van de opkomsttijd afsnoepen.

Ik ben heel benieuwd hoeveel van die nieuwe SAR kisten er uiteindelijk komen, gezien het feit dat ze toch een behoorlijke taakstelling krijgen (SAR, patiëntentransport, stand-by bij schiet-/vliegoefeningen(?)) en de paraatheid die ze moeten waarmaken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #36 Gepost op: 4 maart 2010, 17:50:07
Wellicht wordt e.e.a. in de toekomst anders georganiseerd en slaapt de dienstdoende crew op of nabij de basis (wordt wel een duur geintje trouwens). Dan kan je al aardig wat van de opkomsttijd afsnoepen.
Ik ben heel benieuwd hoeveel van die nieuwe SAR kisten er uiteindelijk komen, gezien het feit dat ze toch een behoorlijke taakstelling krijgen (SAR, patiëntentransport, stand-by bij schiet-/vliegoefeningen(?)) en de paraatheid die ze moeten waarmaken.

Dat vraag ik me ook af want financieel staat defensie er niet best voor.. ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 5 maart 2010, 18:08:36
Nog een berichtje van de defensiewebsite:

NH90 levenslijn vanaf Wadden
3 maart 2010, 16.00 uur

Defensie zet vanaf 2012 de NH90 helikopter in voor acuut patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden. De toestellen zullen dag en nacht met een reactietijd van 20 minuten paraat staan. Demissionair staatssecretaris Jack de Vries ondertekende hiervoor vandaag op Terschelling een convenant met de Friese Commissaris van de Koningin John Jorritsma, directeur-generaal Veiligheid Dick Schoof van Binnenlandse Zaken en burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden.



Met de ondertekening van het akkoord is het eilander patiëntenvervoer voor het eerst formeel onderdeel van de search and rescue taken. De nieuwe toestellen maken, net als de Agusta’s, deel uit van het Defensie Helikopter Commando.



De primaire taak is het redden van vliegers uit zee, maar sinds jaar en dag vervoeren de helikopters ook patiënten. Sinds de oprichting van de eenheid in 1959 gebeurde dat 4500 keer. Daarbij werden vele levens gered. Volgens De Vries is het belangrijk dat die maatschappelijke verantwoordelijkheden samen een nieuwe hoofdtaak van Defensie vormt. “Ik acht dat winst, want voor een toekomstbestendige krijgsmacht is een stevige maatschappelijke verankering van levensbelang”, zo zei de bewindsman.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/03/03/46148883/NH90_levenslijn_vanaf_Wadden
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #38 Gepost op: 6 maart 2010, 13:15:33
3 maart 2010, 16.00 uur
De primaire taak is het redden van vliegers uit zee, maar sinds jaar en dag vervoeren de helikopters ook patiënten. Sinds de oprichting van de eenheid in 1959 gebeurde dat 4500 keer. Daarbij werden vele levens gered. Volgens De Vries is het belangrijk dat die maatschappelijke verantwoordelijkheden samen een nieuwe hoofdtaak van Defensie vormt. “Ik acht dat winst, want voor een toekomstbestendige krijgsmacht is een stevige maatschappelijke verankering van levensbelang”, zo zei de bewindsman.
bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/03/03/46148883/NH90_levenslijn_vanaf_Wadden

Voor de duidelijkheid:bovenstaand stukje gaat over de Luchtmacht SAR heli van Leeuwarden/Vlieland en dus zeker niet over het Marine Squadron 7 met de SAR Lynx op de Kooy 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 6 maart 2010, 13:22:58
Het is me nog steeds onduidelijk wat het totale tijdspad is vanaf 112 melding tot aankomst in een ziekenhuis. Weet iemand hoe dit nu is en hoe het straks wordt?