Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #300 Gepost op: 5 juni 2014, 09:50:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1273267 date=1401953908
De ANWB speelt hier alleen de rol van taxicentrale en krijgen keurig betaald vanuit de traumacentra, daarbij heeft het MMT niet als kerntaak het vervoeren van patienten door de lucht.

Die vergoedingen gaat het toch bij alles in wezen om. De kerntaak van de ANWB is nmm ook niet het functioneren als taxicentrale, maar zolang de juiste vergoedingen er zijn zal de ANWB het ook wel blijven doen.

Ik schrijf ook niet dat het vervoer van patienten door die traumaheli's geschiedt, maar over een inzet door de lucht en over de weg.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #301 Gepost op: 5 juni 2014, 11:05:53
https://www.youtube.com/watch?v=jk5ww4-42mE
Omrop Fryslân
Gepubliceerd op 5 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #303 Gepost op: 5 juni 2014, 12:45:19
Hier defensie informatie over het waddentransport inclusief de brief aan de kamer:

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/06/04/defensie-stopt-met-patientenvervoer-eilandbewoners


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #304 Gepost op: 5 juni 2014, 13:13:35
Kortom: omdat de specifieke SAR-heli AB412 eruitgaat en voor SAR vervangen wordt door een operationele helikopter NH90 is er dus geen restcapaciteit mee: die AB412 stond zonder SAR inzetten toch stil, terwijl de NH90 legio andere (militaire) taken te vervullen heeft.

Uitbesteden is dus een idee wat uit de Tweede Kamer komt, lijkt me een prima oplossing.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #305 Gepost op: 5 juni 2014, 14:48:12
Citaat van: Thor link=msg=1273269 date=1401954645
Die vergoedingen gaat het toch bij alles in wezen om. De kerntaak van de ANWB is nmm ook niet het functioneren als taxicentrale, maar zolang de juiste vergoedingen er zijn zal de ANWB het ook wel blijven doen.

Ik schrijf ook niet dat het vervoer van patienten door die traumaheli's geschiedt, maar over een inzet door de lucht en over de weg.

Wat dit betreft is het appels met peren vergelijken, het is gewoon een commercieel bedrijf. Het is nu ANWB Medical Air Assistance b.v. die het luchtgebonden vervoer uitvoert, dat kan net zo goed Jansen helikopter b.v. zijn. Als jij een goed verhaal hebt kan je ook een traumaheli huren bij de ANWB, denk dan bijvoorbeeld aan de TT Assen.  ::)

Het is dus niet te vergelijken met het afstoten van een overheidstaak door Defensie. Ik hoop dat er snel orde op zaken wordt gesteld en de SAR taak aan een goed georganiseerde commerciële partij wordt uitbesteed. Deze trend zie je ook in de UK en ik zie niet in wat er mis mee is, wat mij betreft alleen maar voordelen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #306 Gepost op: 5 juni 2014, 15:26:29
Ho het gaat hier expliciet niet om SAR taken! Het gaat om patiëntentransport
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #307 Gepost op: 5 juni 2014, 16:21:37
Ik zie ook niet wat er mis mee is om je als defensie te beperken tot de kerntaken, het eigenlijke defensiewerk dus.
Daarom heeft het mij ook verbaasd dat defensie in bijvoorbeeld Afghanistan scholen etc. gaat bouwen (dus ook geen kerntaken van defensie) terwijl we vele duizenden werklozen hier in de bouw in Nederland hebben.
Bovendien de commerciele bouwbedrijven werken aanmerkelijk effectiever en sneller, dus ook goedkoper dan defensie, zeker als je in overleg werklozen kunt inzetten bij dat soort, op zich nuttige en zinvolle, werkzaamheden

Overigens wordt het wat vreemd, de SAR  helicopter blijft wel ingezet worden voor een zieke/gewonde op een boorplatform een paar kilometer boven Schiermonnikoog en niet voor een zieke/gewonde op Schiermonnikoog of bij een schip met een zieke/gewonde aan boord in de ET route boven Terschelling maar niet voor een zieke/gewonde op Terschelling etc...


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #308 Gepost op: 5 juni 2014, 23:11:52
Citaat van: Thor link=msg=1273353 date=1401978097
Ik zie ook niet wat er mis mee is om je als defensie te beperken tot de kerntaken, het eigenlijke defensiewerk dus.
Daarom heeft het mij ook verbaasd dat defensie in bijvoorbeeld Afghanistan scholen etc. gaat bouwen (dus ook geen kerntaken van defensie) terwijl we vele duizenden werklozen hier in de bouw in Nederland hebben.
Bovendien de commerciele bouwbedrijven werken aanmerkelijk effectiever en sneller, dus ook goedkoper dan defensie, zeker als je in overleg werklozen kunt inzetten bij dat soort, op zich nuttige en zinvolle, werkzaamheden

Slecht voorbeeld, omdat het aantal werkelozen wat in een oorlogsgebied scholen gaat bouwen niet zo bar groot is. Bouwbedrijven idem, ook omdat ze geen grondstoffen daar kunnen krijgen. Toverwoord is lokale aannemers met militaire steun, maar dan gaan we teveel off topic.

Citaat
Overigens wordt het wat vreemd, de SAR  helicopter blijft wel ingezet worden voor een zieke/gewonde op een boorplatform een paar kilometer boven Schiermonnikoog en niet voor een zieke/gewonde op Schiermonnikoog of bij een schip met een zieke/gewonde aan boord in de ET route boven Terschelling maar niet voor een zieke/gewonde op Terschelling etc...

Dat is wel te verklaren, omdat die SAR heli ten alle tijden beschikbaar moet zijn kan er dus geen patientenvervoer mee gedaan worden. Dus zit je alweer op meerdere kisten die je vrij moet houden als je dat wel wilt doen, en die ruimte is er simpelweg niet meer.

Maar hoe dan ook, die SAR regels zijn niet door Defensie bedacht. Dat zijn internationale afspraken en daar moeten we het mee doen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #309 Gepost op: 6 juni 2014, 13:53:43
https://www.youtube.com/watch?v=DV0vjUT8gM8
GPTV: Defensie stopt patiëntenvervoer vanaf Waddeneilanden
Gepubliceerd op 6 jun. 2014
Citaat
Defensie wil volgend jaar stoppen met het vervoer van patiënten vanaf de Waddeneilanden naar het vaste land per helikopter. De drie helikopters worden afgestoten. Al 37 jaar vervoert Defensie vanaf Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert vindt dit niet een kerntaak van Defensie. Het vervoer vormt volgens Defensie een grote belasting voor de helicoptercapaciteit. Het ministerie van Volksgezondheid zoekt samen met de regio en met hulp van Defensie naar een oplossing voor het patiëntenvervoer. Defensie stopt pas met de vluchten als er een goed alternatief is.
Samen sterk in de hulpverlening!