Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 112365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #340 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:07:34
Citaat van: Rob van Munster link=msg=1304426 date=1414309206
Naast de vliegers kunnen er 11 passagiers mee.
Als je van een gewone indeling uit gaat zal dat best kunnen. In de SAR configuratie lijkt mij dat anders.

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #341 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:17:44
Precies, in een gewone kale configuratie past dat wel al is het dan ook erg krap. Maar in de SAR-versie met al je extra gewicht van hoist, zoeklicht, Flir-radar, brancard, tassen met medische zaken, etc. gaat dat niet lukken.

Overigens was dat in de Westland Lynx ook al zo. Voor de standaard rescue-taken vaak voldoende. Alleen bij een ontruiming van een productieplatform/booreiland is de capaciteit erg krap. Dan heb je meerdere vluchten nodig of meerdere helikopters.

De helikopter in Rotterdam wordt volgens mij standaard gebruikt voor de loodsdiensten maar kan dus vanaf nu altijd vrijgemaakt worden voor rescue-taken?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Gast

• Gast
Reactie #342 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:24:19
Waar in het filmpje Rotterdam en Den Helder worden genoemd als uitvalsbases voor de SAR taken is op dit moment de Noordzee Helicopters Vlaanderen "basis" op de helispot in de Pistoolhaven.
Ik kan mij voorstellen dat de loodsdiensten los staan van de 24/7 SAR taak en hiervoor een andere heli en bemanning inzetbaar moet blijven.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #343 Gepost op: 17 december 2014, 11:38:57
Nederlandse SAR helikopters verkocht aan Peru

De drie Nederlandse Bell 412SP helikopters worden verkocht aan Peru. Na jarenlange inzet voor SAR diensten en patientenvervoer van en naar de Waddeneilanden wordt ten laatste medio 2015 deze dienst door Defensie stopgezet.

Bron: www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=E2e8e5h8&sub=logboek

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #344 Gepost op: 1 januari 2015, 22:41:01
Defensie vliegt niet meer met gele reddingshelikopter

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/12/30/defensie-vliegt-niet-meer-met-gele-reddingshelikopter
Nieuwsbericht | 30-12-2014 | 16:31

Defensie vliegt met ingang van 1 januari 2015 niet meer met de bekende gele AB-412 reddingshelikopter. De toestellen van het Defensie Helikopter Commando worden afgestoten. Daarmee valt binnenkort ook het doek voor 303 Squadron dat is gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden.

AB-412-reddingshelikopter boven kuststrook
Foto defensie.nl

De 3 AB-412-helikopters werden dit jaar meer dan 230 keer ingezet om patiënten te vervoeren of om deel te nemen aan zoekacties naar vermiste personen, de SAR-taak (search and rescue). In totaal vlogen de helikopters van 303 Squadron bijna 5.500 levensreddende en spoedeisende vluchten. Vanwege de komst van de nieuwe NH90 maritieme helikopter is besloten de AB-412’s weg te doen.

Patiëntenvervoer gegarandeerd
Het patiëntenvervoer kwam destijds bij Defensie omdat hiervoor zonder meerkosten de restcapaciteit van de AB-412 SAR-helikopters kon worden gebruikt. Nu de AB-412 wordt weggedaan is er geen restcapaciteit meer. Defensie blijft deze taak echter doen tot er een alternatief is gevonden. Hiervoor worden de komende periode 2 Cougar-transporthelikopters ingezet van 300 Squadron vanaf vliegbasis Leeuwarden. Defensie garandeert zo het patiëntenvervoer voor de Friese Waddeneilanden tot een andere partij deze taak overneemt.

Zoeken en redden
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) neemt vanaf nieuwjaarsdag de SAR-taken van de AB-412 over. Het gaat om het opsporen en redden van drenkelingen en evacuaties van schepen en boorplatformen op de Noordzee volledig voor zijn rekening. NHV verzorgt de nachtelijke SAR-operaties al sinds juli 2011 voor Defensie. Vanwege het ontbreken van de benodigde (nachtzicht)apparatuur was de AB-412 niet geschikt voor deze taak.
Samen sterk in de hulpverlening!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #345 Gepost op: 1 januari 2015, 22:44:36
Dus als ik het goed begrijp doen wij onze heli's weg en laten we de taken die onze SAR heli's deden nu maar opknappen door onze zuiderburen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Shifty

• Functioneel
  • Forum gebruiker
Reactie #346 Gepost op: 1 januari 2015, 22:54:18
Goed uitgeruste zuiderburen met onder andere Nederlands personeel.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #347 Gepost op: 1 januari 2015, 22:54:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1319363 date=1420148676
Dus als ik het goed begrijp doen wij onze heli's weg en laten we de taken die onze SAR heli's deden nu maar opknappen door onze zuiderburen?

We huren een belgisch bedrijf ervoor in, NHV is overigens al jaren actief in NL op zowel SAR gebied als in de offshore.. Prima lui om mee te werken, heb ze al enkele keren boven m'n hoofd gehad. Voorheen vloog een Bristow, een bedrijf uit de UK, ook SAR missies vanuit Den Helder. Bekend van de grote wit-rode kisten met 'Coast Guard' erop. NHV heeft het contract gewonnen om de komende jaren deze diensten voor de kustwacht uit te voeren.  ;)

Het patiëntenvervoer wordt overigens t.z.t. overgenomen door de RAV Friesland, zie daarvoor elders op het forum.

Shifty

• Functioneel
  • Forum gebruiker
Reactie #348 Gepost op: 1 januari 2015, 23:01:18
'Het huidige SAR 303 squadron draagt haar taken op 1 januari 2015 over aan het 300 transportsquadron van Defensie'

http://www.rav-fryslan.nl/nl/news/news/news_id,22/rav-frysln-neemt-patintenvervoer-waddeneilanden-over-van-defensie

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #349 Gepost op: 2 januari 2015, 14:08:50
Het is overigens wel de bedoeling dat defensie de SAR heli taak (dus niet patienten vervoer Wadden) in de toekomst (2020) weer op pakt.
Tenzij er weer een bezuinigings ronde aankomt....