Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110686 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 6 maart 2010, 13:50:09
Voor de duidelijkheid:bovenstaand stukje gaat over de Luchtmacht SAR heli van Leeuwarden/Vlieland en dus zeker niet over het Marine Squadron 7 met de SAR Lynx op de Kooy 8)

Ja, dat is helder. Het lijkt mij overigens niet waarschijnlijk dat in de toekomst twee squadrons zich bezig gaan houden met SAR. Zeker niet nu het allemaal één Defensie Helikopter Commando is en beide squadrons vanaf dezelfde locatie gaan opereren.

Is er iets bekend over een samenvoeging of opheffing van de squadrons belast met SAR?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #41 Gepost op: 6 maart 2010, 13:55:05
Het is me nog steeds onduidelijk wat het totale tijdspad is vanaf 112 melding tot aankomst in een ziekenhuis. Weet iemand hoe dit nu is en hoe het straks wordt?

Goede vraag want dat vraag ik me ook af:
Bij een 112 melding zal er door verbonden worden naar de Kustwacht (als de heli voor wadden transport ook onder SAR gaat vallen) en die zal de NH-90 alarmeren.
Die kist heeft dan een opstart tijd van 20 minuten en zal dan van de Kooy naar het waddeneiland vliegen.
Daar hangt de tijd er vanaf of de patient al gereed gemaakt is voor de vlucht.
Vervolgens zal er naar aanleiding van de verwonding/ziekte beeld besloten worden naar welk ziekenhuis de patient gaat.
Al met al ben je vanaf moment bellen 112 en het daadwerkelijk afleveren van patient in het ziekenhuis al snel een uur verder.
(en ik geloof eerlijk gezegd nog steeds niet dat die 20 minuten ook voor s'nachts gaat gelden want dat is nu 1 uur voor de SAR kist) ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #42 Gepost op: 15 april 2010, 21:15:43
Eerste NH 90-helikopter komt bijna naar De Kooy
Gepubliceerd op 15 april 2010, 18:41
Eind april komt naar verwachting de allereerste kant en klare Nederlandse NH 90-helikopter van de fabriek in Italië naar maritiem vliegkamp De Kooy in Den Helder.
Dat is donderdagmiddag bekend gemaakt bij de uitreiking van de eerste bewijzen van bevoegdheid aan twaalf luchtvarenden en zes technici. Zij werken straks altijd met de nieuwe defensiekist, opvolger van de Lynx.
Op het militaire vliegveld in Den Helder worden tussen nu en 2013 nog twaalf NH 90's gestationeerd. Acht transportuitvoeringen komen in Gilze-Rijen te staan. Tot dusverre heeft De Kooy alleen incidenteel de beschikking over een trainingsversie gehad.
 
Het moet dus eigenlijk de NH2010 zijn. ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #43 Gepost op: 17 april 2010, 11:04:29
Qua data een beetje gedateerd maar inhoudelijk een zeer goed/duidelijk artikel:

http://www.maritiemnederland.nl/nieuwe-marinehelikopter-nh90-in-de-wachtkamer.24286.lynkx

 O0 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #44 Gepost op: 20 april 2010, 18:06:37
Terwijl defensie zich gereed maakt voor de NH-90 gaat het werk natuurlijk gewoon door:

Lynx evacueert zwaargewonde van visserschip
20 april 2010, 12.49 uur
Een Lynx-helikopter heeft vandaag een medische evacuatie uitgevoerd vanaf een vissersschip. De zwaargewonde persoon was bewusteloos. Op het moment van de evacuatie bevond het schip, de Hendrika Jacoba, zich ongeveer 265 kilometer van Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder.
Gisteren kwam er ook een AB-412-reddingshelikopter van het 303 squadron in actie. De helikopter vervoerde een patiënt met brandwonden van Terschelling naar Medisch Centrum Leeuwarden.
Zowel de AB-412’s van Vliegbasis Leeuwarden als de Lynx-helikopters van Maritiem Vliegkamp De Kooy staan dag en nacht paraat voor reddingsacties. De reddingshelikopters maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando.

www.defensie.nl


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2010, 12:53:08
Eindelijk nieuwe helikopter voor luchtmacht DEN HELDER -  De Nederlandse luchtmacht heeft maandag eindelijk de langverwachte nieuwe NH-90 helikopter in bezit gekregen. Het NAVO-project, waaraan enkele Europese landen meedoen, werd al in 1991 in gang gezet maar liep telkens vertraging op door technische problemen en een te hoog gewicht. De NH-90 moest vanaf 2007 de Lynx-helikopter vervangen, maar dat werd uitgesteld. Volgens de nieuwe planning zal er voortaan elk kwartaal een helikopter instromen.

Plaatsvervangend commandant der luchtstrijdkrachten Hans Wehren nam het eerste toestel op maritiem vliegkamp De Kooy bij Den Helder in ontvangst van directeur Lex Hendrichs van de Defensie Materieel Organisatie (DMO). Het eerste toestel zal worden gebruikt voor training, tests en evaluaties.

Nederland heeft in totaal twintig nieuwe toestellen besteld, waarvan er acht bestemd zijn voor transporttaken, onder meer voor patiëntenvervoer op de Waddeneilanden. Verder kan het toestel onder meer marinefregatten ondersteunen. De ontwikkeling en aanschaf van de toestellen kosten Nederland ruim 1,1 miljard euro.

De Tweede Kamer zou deze week overleggen over de voortgang van het NH-90 project. Maar vanwege het aftreden vrijdag van staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) heeft waarnemend defensieminister Eimert van Middelkoop het parlement maandag gevraagd om het overleg uit te stellen.

Daarnaast verzoekt hij de Tweede Kamer om het overleg over de Joint Strike Fighter (JSF), dat ook deze week gepland was, uit te stellen. Van Middelkoop schreef maandag in een brief dat uitstel van de twee debatten voor Defensie niet bezwaarlijk is, omdat er geen kabinetsvoorstellen aan de orde zijn. Bovendien verwacht de demissionair bewindsman belangrijke informatie over de JSF pas in juni.

bron


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #46 Gepost op: 28 september 2010, 09:09:01
Druk weekend voor reddingshelikopters
27 september 2010, 15.03 uur

Reddingshelikopters van Defensie zijn afgelopen weekend 4 keer ingezet voor medische evacuaties vanaf de Waddeneilanden en een schip op de Noordzee.
Een AB-412 helikopter van 303 Squadron op Vliegbasis Leeuwarden kwam 3 keer in actie om mensen met medische klachten op te halen vanaf Terschelling. 2 Patiënten werden naar Medisch Centrum Leeuwarden gebracht, de derde werd opgewacht door medisch personeel van het Antonius ziekenhuis in Sneek.
Vliegende arts
Zondagmiddag werd door Kustwachtcentrum Den Helder nogmaals de hulp van Defensie ingeroepen. Een arts werd met een Lynx-reddingshelikopter op de tanker Crystal Pearl afgezet en onderzocht een opvarende.
Zowel de AB-412’s op Vliegbasis Leeuwarden als de Lynx helikopters op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder staan dag en nacht klaar voor reddingsacties en medische evacuaties. De toestellen maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando.

 8)

www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #47 Gepost op: 28 september 2010, 13:35:12
Den Helder – Op Maritiem Vliegkamp De Kooy zijn maandag tijdens een speciale ceremonie de taken van het 7 en 860 squadron van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht herverdeeld.

Het 7 squadron voert niet langer de Search and Rescue taak uit, maar richt zich volledig op opleidingen en expertise van zowel vliegend als technisch personeel van de Lynx en NH-90 helikopters. Het 860 squadron neemt de zogenoemde waltaken over, naast de taken aan boord van schepen die het squadron al uitvoerde.
Het 860 squadron heeft van oudsher als primaire taak het leveren van vluchteenheden aan schepen van de Koninklijke Marine. Een vluchteenheid bestaat uit een helikopter, bemanning, onderhoudspersoneel, vliegdekonderofficier en reservedelen en kan als zelfstandige eenheid aan boord van schepen worden geplaatst.
De belangrijkste taken van het 7 squadron waren de zogenoemde waltaken, zoals opleidingen, transport, ondersteuning van bijzondere operaties en Search and Rescue acties. Sinds de oprichting in 1962 heeft het squadron zo’n 1300 mensen gered, variërend van drenkelingen, opvarenden van vissersschepen en personeel van boorplatforms.

Search and Rescue
Na de oprichting van het Defensie Helikopter Commando in juli 2008 is de voormalige Groep Maritieme Helikopters gereorganiseerd, waarbij onder andere nu de taken van het 7 en 860 squadron zijn herverdeeld. Het 7 squadron richt zich nu volledig op opleidingen en expertise en het 860 squadron is verantwoordelijk voor de uitvoering van vliegoperaties, waaronder de Search and Rescue taak.
Zowel de Lynx helikopters op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder als de AB-412 helikopters op vliegbasis Leeuwarden staan dag en nacht paraat voor reddingsacties. De reddingshelikopters maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht.

Bron tekst en foto: Ministerie van Defensie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 28 september 2010, 14:25:34
Den Helder – Op Maritiem Vliegkamp De Kooy zijn maandag tijdens een speciale ceremonie de taken van het 7 en 860 squadron van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht herverdeeld.
(...)
Bron tekst en foto: Ministerie van Defensie.

Den Helder actueel heeft het sneller op de site staan dan Defensie zelf...
http://www.denhelderactueel.nl/27/09/2010/herverdeling-taken-tijdens-ceremonie-op-de-kooy/


Als ze toch aan het reorganiseren zijn, waarom dan niet gelijk het SAR 303 Sqn meepakken? ???
Of komt dat pas wanneer de eerste NH-90 SAR heli's in gebruik zijn?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #49 Gepost op: 28 september 2010, 17:41:58
Als ze toch aan het reorganiseren zijn, waarom dan niet gelijk het SAR 303 Sqn meepakken? ???
Of komt dat pas wanneer de eerste NH-90 SAR heli's in gebruik zijn?

Ik denk dat je gelijk hebt , zolang de NH-90 nog niet operationeel is zal de SAR heli van Leewarden (en dus 303) nog van daaruit vliegen.
Dat zal nog wel een paar jaar zo blijven gok ik: voordat alle crews omgeschoold zijn naar de NH-90 en alle toestellen in Nederland zijn, zijn we al weer een hele tijd verder. :-\