Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110687 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #50 Gepost op: 8 oktober 2010, 13:51:12
Lynx haalt patiënt van containerschip
8 oktober 2010, 11.55 uur
Een Lynx-helikopter van Defensie vanmorgen uitgerukt voor een medische evacuatie vanaf het containerschip Stuttgart Express, dat zich 80 kilometer ten westen van Den Helder bevond. Het Defensiepersoneel haalde een man met hartklachten van boord en bracht hem naar het VU-ziekenhuis in Amsterdam.
Zowel de Lynx-helikopters op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder als de AB-412-helikopters op Vliegbasis Leeuwarden staan dag en nacht paraat voor reddingsacties. De toestellen maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando.


http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/10/08/46174034/Lynx_haalt_patient_van_containerschip (met filmpje Lynx)

 O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 17 oktober 2010, 00:45:02
Nota Maritieme en
Aëronautische Noodhulp


In januari heeft de Tweede Kamer het nog
ontbrekende hoofdstuk “Search and Rescue”
in ontvangst genomen van de in december
2009 toegestuurde nota Maritieme en
Aëronautische noodhulp. De nota beschrijft
alle dienstverleningstaken en geeft per taak de
beleidsdoelstelling en een zorgnorm. In algemene
zin geeft de nota aan dat de huidige capaciteit van
de Kustwacht voldoende is om aan de gestelde
normen te voldoen. De belangrijkste uitzondering
hierop betreft de nieuwe zorgnorm voor SAR die
van kracht wordt zodra Defensie de nieuwe NH-90
helikopter in gebruik neemt.


De nieuwe zorgnorm houdt in dat 24 uur per
dag, 7 dagen per week, een NH-90 helikopter
met een capaciteit van 16 personen beschikbaar
is om binnen 90 minuten na melding op
het gehele Nederlands Continentaal Plat ter
plaatse te zijn.
Een tweede aspect dat nieuw
is, betreft brandbestrijding aan boord van
passagiersvaartuigen ter voorkomen van
grootschalige evacuatie. Deze additionele taak
zal medio dit jaar uitgevoerd kunnen worden na
afronding van de opleidingen en trainingen van de
betreffende brandweerteams.

Zodra de NH-90 beschikbaar komt, kunnen de
teams per helikopter aan boord worden gebracht.
Tot die tijd is vervoer met een boot van de KNRM
gegarandeerd. Naar alternatief helivervoer wordt
nog gezocht.

De resultaten van deze nota zijn verwerkt in het
concept Dienstverleningsplan 2011 van Verkeer en
Waterstaat dat wordt aangeboden aan de Raad
voor de Kustwacht. Dit Dienstverleningsplan vormt
samen met Handhavingsplan van de Permanente
Kontactgroep Handhaving Noordzee (PKHN) de
basis voor het APB (Activiteitenplan en Begroting)
voor volgend jaar.

bron: 'Kustwacht op koers', jaargang 4, nummer 3


Overigens ook een relevant stukje tekst in het kader van brandbestrijding aan boord van schepen.
zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32898.0.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 17 oktober 2010, 01:16:16
Een tweede aspect dat nieuw
is, betreft brandbestrijding aan boord van
passagiersvaartuigen ter voorkomen van
grootschalige evacuatie. Deze additionele taak
zal medio dit jaar uitgevoerd kunnen worden na
afronding van de opleidingen en trainingen van de
betreffende brandweerteams.

Zodra de NH-90 beschikbaar komt, kunnen de
teams per helikopter aan boord worden gebracht.
Tot die tijd is vervoer met een boot van de KNRM
gegarandeerd. Naar alternatief helivervoer wordt
nog gezocht.

Overigens wel interessant dat de SAR heli's enkel vanuit het noorden des landsch vliegen en één van de beoogde teams in Rotterdam is gestationeerd. Dat kan dus best even duren voordat zo'n team van Rotterdam in de lucht is.

Ik vind het sowieso wel 'apart' (verklaarbaar, maar apart) dat bij de haven van Rotterdam, de grootste mainport van Nederland, geen SAR heli is gestationeerd. Ik weet wel een mooi veldje (nu nog de voorzieningen) ;)


http://maps.google.nl/maps?sourceid=navclient&ie=UTF-8&hl=nl&rlz=1T4GGLG_nlNL305NL305&q=maasvlakte+heliport
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 17 oktober 2010, 01:46:51
Ik vermoed, geheel ongegrond trouwens, dat het kostenplaatje om een 24-uurs helicopter met bemanning standby te houden in the middle of nowhere op de Maastvlakte (of Pistoolhaven zoals de "nieuwe" heliport heet, zonder verdere voorzieningen behalve een luxe keet waar de crews van de beloodsingsvluchten een dak boven hun hoofd vinden) al wel tegen het licht gehouden is in dit kader.


Gast

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2010, 01:57:08
Ik had aan bovenstaande bericht nog wat willen toevoegen maar er is geen wijzig-knop meer:

Vanuit Gilze Rijen ben je ook redelijk vlotjes richting Rotterdam en verder de Noordzee op als het moet, voorziet de nieuwe zorgnorm nog specifiek in een locatie? Wie zegt dat naast Leeuwarden en De Kooij ook niet een als SAR uitgeruste heli op Gilze-Rijen delen van die 24-uurs norm op zich gaat nemen? Het valt allemaal onder DHC voor zover mijn kennis reikt.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2010, 08:46:19
Ik had aan bovenstaande bericht nog wat willen toevoegen maar er is geen wijzig-knop meer:

Vanuit Gilze Rijen ben je ook redelijk vlotjes richting Rotterdam en verder de Noordzee op als het moet, voorziet de nieuwe zorgnorm nog specifiek in een locatie? Wie zegt dat naast Leeuwarden en De Kooij ook niet een als SAR uitgeruste heli op Gilze-Rijen delen van die 24-uurs norm op zich gaat nemen? Het valt allemaal onder DHC voor zover mijn kennis reikt.

Het schijnt dat zodra alle NH-90's geleverd zijn (te beginnen in Den Helder) het SAR squadron van Leeuwarden overgeheveld gaat worden naar De Kooij.
Ze gaan dan dus het aantal locaties terugbrengen (bezuinigingen) i.p.v. uitbreiden.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #56 Gepost op: 17 oktober 2010, 13:22:33
Ik zie ook nog een tweede brandweer team in den helder ontstaan vanuit de marine brandweer. Dit is slechts een gedachte.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #57 Gepost op: 17 oktober 2010, 13:28:00
En het heliveld bij de pistoolhaven is van het loodswezen zover ik weet. Wel een hangar aanwezig. En verlichting.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #58 Gepost op: 17 oktober 2010, 16:56:18
En het heliveld bij de pistoolhaven is van het loodswezen zover ik weet. Wel een hangar aanwezig. En verlichting.

Dat is inderdaad zo.


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #59 Gepost op: 17 oktober 2010, 17:20:08
De hangar op de maasvlakte is van het loodswezen. NHV maakt alleen gebruik van het gebouw.
De mogelijkheid dat NHV SAR vluchten gaat uitvoeren is inderdaad al tegen het licht gehouden. Echter staat er nog geen heli 24/7 op de Pistoolhaven.

Grtz Nick