Nota Maritieme en
Aëronautische NoodhulpIn januari heeft de Tweede Kamer het nog
ontbrekende hoofdstuk “Search and Rescue”
in ontvangst genomen van de in december
2009 toegestuurde nota Maritieme en
Aëronautische noodhulp. De nota beschrijft
alle dienstverleningstaken en geeft per taak de
beleidsdoelstelling en een zorgnorm. In algemene
zin geeft de nota aan dat de huidige capaciteit van
de Kustwacht voldoende is om aan de gestelde
normen te voldoen.
De belangrijkste uitzondering
hierop betreft de nieuwe zorgnorm voor SAR die
van kracht wordt zodra Defensie de nieuwe NH-90
helikopter in gebruik neemt.De nieuwe zorgnorm houdt in dat 24 uur per
dag, 7 dagen per week, een NH-90 helikopter
met een capaciteit van 16 personen beschikbaar
is om binnen 90 minuten na melding op
het gehele Nederlands Continentaal Plat ter
plaatse te zijn. Een tweede aspect dat nieuw
is, betreft brandbestrijding aan boord van
passagiersvaartuigen ter voorkomen van
grootschalige evacuatie. Deze additionele taak
zal medio dit jaar uitgevoerd kunnen worden na
afronding van de opleidingen en trainingen van de
betreffende brandweerteams.
Zodra de NH-90 beschikbaar komt, kunnen de
teams per helikopter aan boord worden gebracht.
Tot die tijd is vervoer met een boot van de KNRM
gegarandeerd. Naar alternatief helivervoer wordt
nog gezocht.
De resultaten van deze nota zijn verwerkt in het
concept Dienstverleningsplan 2011 van Verkeer en
Waterstaat dat wordt aangeboden aan de Raad
voor de Kustwacht. Dit Dienstverleningsplan vormt
samen met Handhavingsplan van de Permanente
Kontactgroep Handhaving Noordzee (PKHN) de
basis voor het APB (Activiteitenplan en Begroting)
voor volgend jaar.
bron: 'Kustwacht op koers', jaargang 4, nummer 3
Overigens ook een relevant stukje tekst in het kader van brandbestrijding aan boord van schepen.
zie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32898.0.html