Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111517 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #60 Gepost op: 12 november 2010, 17:51:49
NH-90 helikopter werpt torpedo’s succesvol af (video)
12 november 2010, 14.12 uur
De nieuwste Defensiehelikopter, de NH-90, heeft 13 MK46 torpedo’s succesvol afgeworpen boven het Marsdiep in Den Helder. Dit was de eerste keer en betekent een belangrijke mijlpaal op weg naar volledige inzetbaarheid.
De torpedo’s werden afgeworpen onder diverse vluchtomstandigheden, zoals bij hoge en lage snelheid, op diverse hoogtes en bij autorotatie. Ook in de zogenoemde hover stand, wanneer de helikopter stil in de lucht hangt. Voor de operationele inzet aan boord van marineschepen, waren deze torpedobeproevingen een belangrijke mijlpaal.
Test
Tijdens de test werd bekeken of het wapen onder alle omstandigheden veilig kon worden afgeworpen. Ook werd het missiesysteem, waar elke sensor op is aangesloten, aan uitgebreide testen onderworpen. “We wilden testen of het wapen goed geļntegreerd is in het missiesysteem, zodat de torpedo op het juiste moment op de juiste plaats afgeworpen is en daarna de goede kant op gaat”, legt luitenant-ter-zee Oscar de Vogel, van het projectbureau NH-90, uit.
De komende jaren worden de maritieme Westland Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando vervangen door 12 maritieme versies van de NH-90 helikopter, de zogenoemde NATO Frigate Helicopters. Deze worden gestationeerd op Maritiem Vliegkamp De Kooy en Vliegbasis Gilze Rijen en ingezet voor search and rescue taken, patiėntenvervoer van de Waddeneilanden, opleidingen en aan boord van marineschepen.
www.mindef.nl

nog geen sar versie maar lanzamerhand begint ze steeds operationeler te worden  O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 13 november 2010, 12:55:29
Dat is nu multifunctioneel inzetbaar. Eerst je torpedo's afwerpen en ze hun werk laten doen. Daarna kun je als de rook is opgetrokken aan je SAR taak beginnen.  O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 15 november 2010, 23:26:05
Omdat Doruz achterblijft, zet ik 'm er maar op dit keer :P

Medische evacuatie na explosie op schip
15 november 2010, 15.20 uur

Een Lynx-reddingshelikopter van de luchtmacht heeft zaterdagmiddag een bemanningslid met tweedegraads brandwonden van een vrachtschip geėvacueerd. Het schip, de Newlead Markela, bevond zich op dat moment ongeveer 90 kilometer noordwest van Den Helder.

Na een explosie aan boord brak er brand uit waarbij de opvarende verwondingen opliep aan handen en gezicht. Het Kustwachtcentrum riep direct na de noodoproep hulp in van een reddingshelikopter.

De helikopter vloog met een arts vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy naar het schip. De patiėnt is met de Lynx naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk gebracht, waar hij verder is behandeld.

Dag en nacht klaarstaan
Zowel de Lynx-helikopters van De Kooy als de AB-412 helikopers van Vliegbasis Leeuwarden staan 7 dagen in de week, 24 uur per dag paraat voor reddingsacties. De helikopters maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/11/15/46175412/Medische_evacuatie_na_explosie_op_schip

En de duim: O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #63 Gepost op: 16 november 2010, 10:00:21
Omdat Doruz achterblijft, zet ik 'm er maar op dit keer :P

 098uo O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 16 november 2010, 12:54:59
Ik ben trouwens wel benieuwd wat de bemanning gaat worden van de nieuwe SAR heli's.

Het SAR 303 Squadron neemt voor MEDEVAC (vanaf de Wadden) een verpleegkundige mee aan boord. Eventueel nog aangevuld met een arts.
Het 860 Squadron neemt voor MEDEVAC (vanaf schepen), nu nog met de Lynx, een marinearts mee aan boord.

Aangezien de 'nieuwe' SAR ook de MEDEVAC vluchten vanaf de Wadden gaat doen, vraag ik mij af of dat nog gaat wijzigen.


Weet iemand trouwens waar de bemanning van de NOGEPA heli uit bestaat?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #65 Gepost op: 16 november 2010, 14:06:02
Weet iemand trouwens waar de bemanning van de NOGEPA heli uit bestaat?

http://www.noordzeeloket.nl/Images/Kustwacht%20op%20Koers%2002-2008_tcm14-3789.pdf

(lees voor OC inmiddels MU of WB)

 O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 17 november 2010, 13:11:28
Merci :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 22 november 2010, 18:36:47
Heli-Power 2010: Delays in Dutch NH90 deliveries create SAR headache
November 18, 2010

The Netherlands government is considering contracting in some level of night-time search and rescue (SAR) capability due to delays in the delivery of NH90 multirole helicopters.

Capt Rik Janssen, NH90 Transition Manager for the Netherlands Defence Helicopter Force, told delegates at the Heli-Power 2010 conference in London on 17 November that if Lynx helicopters are retired from SAR duties as planned there would be a gap in SAR provision along the Dutch coastline for six months as there would not be enough NH90 crews trained and available for SAR operations. Daytime SAR coverage would continue to be provided by the AB412 helicopters.

The Netherlands has ordered 20 NH90s - 12 of the aircraft are in the naval configuration, called NFH or NATO Frigate Helicopter, while the other eight will be configured in what the Netherlands Defence Helicopter Command calls the TNFH.

To avoid the issue of fleets within fleets, the TNFHs will essentially be NFH aircraft with the various components allowing maritime operations but without the anti-submarine warfare (ASW), anti-surface warfare (ASuW) equipment such as dipping sonar or surface search radar.

The government is still finalising the deal for the TNFHs, but this is likely to happen early next year.

The Netherlands MoD had been due to take delivery of the first NH90s in 2007 but issues meant that the first aircraft did not get delivered until late 2009. The delays have also meant that the retirement of the elderly Lynx has had to be postponed.

Nonetheless, commanders are pleased with the aircraft and the progress the type has made. A second aircraft was delivered in July and third is expected at the end of November.

'This aircraft is a huge improvement over the Lynx even in the current Meaningful Operational Configuration that the aircraft are being delivered in at the moment,' Janssen said.

'We have had one or two issues with spares - we had to wait several weeks for a component for our second aircraft, which could not fly. This was unacceptable and we are now seeing improvements in the supply chain,' he added.

Janssen pointed out that when the aircraft were first ordered, officers were expecting to be working with other nations such as Norway - which has also ordered the type - in working the aircraft up for operational service, but the country has now found itself as the only operator using the type.

'This has forced us to take the aircraft forward ourselves,' explained Janssen.

The Netherlands Defence Helicopter Force plans to use the aircraft for ASW, ASuW and SAR for use from the land-base at De Kooy and from the Royal Netherlands Navy's surface vessels.

By Tony Osborne, London
bron: http://www.shephard.co.uk/news/rotorhub/heli-power-2010-delays-in-dutch-nh90-deliveries-create-sar-headache/7745/
gevonden via www.dutchfleet.net



Binnen het NH-90 project bestaan verschillende versies. De basis wordt gevormd door:
NFH, NATO frigate helicopter
TTH, tactical transport helicopter

Nederland had aanvankelijk een behoeftestelling van 20 NFH's, maar na een studie ontstond de behoefte aan een maritieme transporthelicopter (Marinised TTH). Wat ik heb begrepen is dat de MTTH niet meer mogelijk was vanwege de initiėle order. Daarom is er gekozen voor 8 Transport NFH's (TNFH) i.c.m. 12 NFH's.

Nou ben ik benieuwd welke variant bestemd wordt voor het SAR werk vanaf de Kooij. Iemand die daarvan op de hoogte is? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #68 Gepost op: 22 november 2010, 19:05:35
Ik gok de NFH:

http://www.defensie.nl/luchtmacht/materieel_luchtmacht/vliegtuigen_en_helikopters/helikopters/nh90

en dat de Bristow/NOGEPA kisten het tijdelijke SAR gat gaan vullen.

 ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 22 november 2010, 19:31:49
Ik zag een documentaire over de grensbewaking bij Griekenland door Eurolanden geleverde apparatuur en grenswachten. Er stond een auto met een camera, die kilometers in de rondte keek en een zwartwit beeld gaf van de omgeving in een warmtebeeld. Dwars door bomen heen zag je zwarte stipjes, dat waren zijn collega's.De operator: "deze 12 kilometer daar komt niemand meer ongezien door heen..."

Is deze apparatuur vergelijkbaar met wat in deze heli's zit?