Defensie houdt (sinds dit jaar?) een mooie tijdbalk bij met alle SAR inzetten
Zie:
http://www.defensie.nl/nationale_taken/reddingshelikoptersIn een artikel over invoering van de NH-90 heb ik één en ander gevonden over hoe de nieuwe organisatie eruit komt te zien. Hieronder volgt een aantal zaken die voor de SAR-heli's relevant zijn. Wellicht bij sommigen al bekend.
Het
7 squadron, die voorheen ook de SAR operaties uitvoerde, wordt/is het maritiem opleidings- en expertisesquadron van het DHC.
Het
860 squadron zal alle NH-90 NFH (Nato Frigate Helicopter) operaties uitvoeren.
- Binnen vlucht 1 het operationele deel van alle boordvluchteenheden (aan boord van fregatten etc.)
- Binnen vlucht 2 wordt een vijftal SAR crews ondergebracht
Het
300 squadron op Gilze-Rijen zal de TNFH operaties uitvoeren.
SAR operaties met de NH-90 worden vanaf De Kooy binnen de gehele Nederlandse
Search & Rescue Responsibility Region uitgevoerd. De heli moet maximaal
90 minuten na alarmering ter plaatse zijn en ten minste 16 personen aan boord kunnen nemen. Dit moet dag en nacht kunnen worden uitgevoerd, tot en met windkracht 10 en/of
seastae 6. Het operationele bereik moet groot genoeg zijn om zonder bij te tanken in één keer het gehele Continentale Plat af te dekken (tot 176 NM). De heli moet daarbij in staat zijn om 90 minuten
on station te blijven.
Het patiëntenvervoer vanaf de Wadden zal 24/7 vanaf De Kooy uitgevoerd worden. De alert-tijden voor de bemanning zijn overdag maximaal
20 minuten en 's nachts maximaal
60 minuten. De vliegtijd naar de eilanden komt daar dus nog bij.
Bemanning:
- Gezagvoerder
- Vlieger of
tactical coördinator (tacco)
-
Cabin operatorafhankelijk van de missie aangevuld met:
- Helikopterredder
- Arts of verpleegkundige
Het volledige artikel is hier te lezen:
http://www.nederlandseofficierenvereniging.nl/Carre/2009/november/Ca200911039.pdf