Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111512 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #90 Gepost op: 12 februari 2011, 18:21:26
Ik volg momenteel de opleiding tot verpleegkundige niv. 4. Lijkt me ontzettend mooi werk om als vpk op de sar te gaan werken(In de toekomst worden alle winchmannen/vrouwen vpk gekwalificeerd heb ik vernomen).
groet


Zal je toch eerst militair moeten worden ;)
(Of bij Bristow moeten solliciteren zo lang ze nog in Nederland zijn)


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #91 Gepost op: 12 februari 2011, 20:38:58
Ik heb laatst de chief-pilot gesproken van bristow(search and rescue).Dat vertelde hij mij in iedergeval.Ze willen dat de redders tevens verpleegkundig gekwalificeerd zijn.Het is in de praktijk natuurlijk wel altijd makkelijk als je wat medische ervaring hebt, maargoed wanneer dit zo zal gaan worden, dat weet ik niet exact.Ik ben iedergeval uitgenodigd om langs te komen en te kijken voor mijn mogelijkheden(moet zeggen dat het een behoorlijk internationale ploeg is(Engelse,duitsers,etc).

Ben benieuwd.Ik woon in brabant, dus het is een heel stuk reizen(3:25 uur) .
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #92 Gepost op: 17 februari 2011, 18:56:34
Ik heb laatst de chief-pilot gesproken van bristow(search and rescue).Dat vertelde hij mij in iedergeval.Ze willen dat de redders tevens verpleegkundig gekwalificeerd zijn.Het is in de praktijk natuurlijk wel altijd makkelijk als je wat medische ervaring hebt, maargoed wanneer dit zo zal gaan worden, dat weet ik niet exact.Ik ben iedergeval uitgenodigd om langs te komen en te kijken voor mijn mogelijkheden(moet zeggen dat het een behoorlijk internationale ploeg is(Engelse,duitsers,etc).

Ben benieuwd.Ik woon in brabant, dus het is een heel stuk reizen(3:25 uur) .

Nog een verpleegkundige aan boord, dat maakt het ook weer duurder 0098


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #93 Gepost op: 17 februari 2011, 19:35:21
Nog een verpleegkundige aan boord, dat maakt het ook weer duurder 0098

Ja en volgens mij moeten ze juist gaan bezuinigen bij defensie. Maar  SAR heli's kunnen dus ook een (marine)arts aan boord hebben. Dan zouden ze theoretisch ook kunnen worden ingezet als verkapte trauma helikopter. ZOu me kunnen voorstellen dat bij bepaalde grote rampen LL1 t/m LL4 bij die ramp staan. Dat betekend dan dat je geen dekking meer heb in Nederland. Zouden in dat soort gevallen de SAR heli's geen uitkomst kunnen bieden??


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #94 Gepost op: 17 februari 2011, 20:09:30
. ZOu me kunnen voorstellen dat bij bepaalde grote rampen LL1 t/m LL4 bij die ramp staan. Dat betekend dan dat je geen dekking meer heb in Nederland.

bij een ramp zijn andere MMT's ook inzetbaar en moeten de andere Traumacentra ook een ploeg leveren van uit oa Tilburg Utrecht Leiden? Zwolle?
(weet je wel die busjes met vierkante wielen!!)
1:87 modelletjes:  


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #95 Gepost op: 17 februari 2011, 21:22:25
Er zal dan aan boord een winch-operator, verpleegkundige, chief-pilot, co-pilot(sar heli bristow).Mogelijk zal hier ooit ook nog een arts aan worden toegevoegd en zal het als een volwaardig ''extra'' mmt kunnen worden ingezet.Op de sar van de marine en luchtwacht is het al weleens zo dat er een arts mee aan boord ga.Ik denk dat de de sar heli's beter kan gaan multi-tasken en ook als mmt kunnen worden ingezet.Helemaal wanneer er sprake is dat ze steeds minder op zee worden ingezet(main taak is gewoon sar acties), maar tevens een mmt heli.Meer en vaker de mogelijkheid tot de beste zorg op plaatsen waar dit nodig is en zal zijn..We zullen maar moeten afwachten wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.Zoals al gezegt door jullie is er sprake van bezuinigingen(helaas niet overal op het juiste, maargoed dat is mijn mening)

Verpleegkundige is trouwens de vervanging van de welbekende winchman(/people).De informatie dit ik momenteel tot beschikking heb is van de search and rescue afdeling van bristow den helder.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #96 Gepost op: 17 februari 2011, 21:27:46
Ja en volgens mij moeten ze juist gaan bezuinigen bij defensie. Maar  SAR heli's kunnen dus ook een (marine)arts aan boord hebben. Dan zouden ze theoretisch ook kunnen worden ingezet als verkapte trauma helikopter.

Met dit verschil dat een marinearts anders gekwalificeerd is dan een MMT arts. Hoe dat medisch inhoudelijk precies in elkaar zit zou ik niet weten, maar je hebt het wel over andere competenties.

Lijkt me overigens wel een interessante discussie, hoe zich dat tot elkaar verhoudt :)

Wat moet je bijvoorbeeld als je een MMT arts op zee nodig hebt, bijvoorbeeld voor een beknelling op een schip of platform? Kan een marine-arts dat oplossen? ???

Edit: hier nog een stukje over de competenties van een marine-arts: http://www.werkenbijdemarine.nl/vervolg.php?pageID=25&itemID=70&groupID=7
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #97 Gepost op: 17 februari 2011, 22:07:34
Er zal dan aan boord een winch-operator, verpleegkundige, chief-pilot, co-pilot(sar heli bristow).Mogelijk zal hier ooit ook nog een arts aan worden toegevoegd en zal het als een volwaardig ''extra'' mmt kunnen worden ingezet.Op de sar van de marine en luchtwacht is het al weleens zo dat er een arts mee aan boord ga.Ik denk dat de de sar heli's beter kan gaan multi-tasken en ook als mmt kunnen worden ingezet.Helemaal wanneer er sprake is dat ze steeds minder op zee worden ingezet(main taak is gewoon sar acties), maar tevens een mmt heli.Meer en vaker de mogelijkheid tot de beste zorg op plaatsen waar dit nodig is en zal zijn..We zullen maar moeten afwachten wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.Zoals al gezegt door jullie is er sprake van bezuinigingen(helaas niet overal op het juiste, maargoed dat is mijn mening)

Verpleegkundige is trouwens de vervanging van de welbekende winchman(/people).De informatie dit ik momenteel tot beschikking heb is van de search and rescue afdeling van bristow den helder.

Vervanging is het niet, maar dezelfde mannen die onlangs hun stage bij ons gelopen hebben voor hun verpleegkundige :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 17 februari 2011, 22:11:27
Vervanging is het niet, maar dezelfde mannen die onlangs hun stage bij ons gelopen hebben voor hun verpleegkundige :)

Hebben we het dan alleen over de Bristow mensen, of moeten de winch(wo)men van defensie dat ook gaan doen? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #99 Gepost op: 21 februari 2011, 22:27:40
Met dit verschil dat een marinearts anders gekwalificeerd is dan een MMT arts. Hoe dat medisch inhoudelijk precies in elkaar zit zou ik niet weten, maar je hebt het wel over andere competenties.

Lijkt me overigens wel een interessante discussie, hoe zich dat tot elkaar verhoudt :)

Wat moet je bijvoorbeeld als je een MMT arts op zee nodig hebt, bijvoorbeeld voor een beknelling op een schip of platform? Kan een marine-arts dat oplossen? ???

Edit: hier nog een stukje over de competenties van een marine-arts: http://www.werkenbijdemarine.nl/vervolg.php?pageID=25&itemID=70&groupID=7

Er bestaat een groot verschil tussen een MMT arts en een Officier Arts bij de Marine. Waar de MMT arts een medisch specialist is, meestal een anesthesioloog of chirurg, is de officier arts meer een generalist zoals de huisarts, bedrijfsarts of GGD arts. Alhoewel een Officier Arts wel een half jaar op een SEH stage loopt als onderdeel van de opleiding om een aantal basisvaardigheden in de spoedeisende geneeskunde te leren, geeft dit niet dezelfde kennis en kunde die een opleiding tot medisch specialist kan bieden. Dus kort gezegd, een officier arts op een SAR helikopter is geen vervanging voor een H-MMT.
Soms komt het nog wel eens voor, een MMT arts aan boord van een schip, maar is deze dan per reddingboot aan boord gebracht.