NEN 6088

Auteur Topic: NEN 6088  (gelezen 7354 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Gepost op: 18 juli 2005, 13:25:52
Hallo allemaal,

Wij hebben hier een klein meningsverschil over de uitleg van de NEN 6088.
  • Mijn collega zegt dat het NS-tekenje/vallende baksteen alleen gebruikt mag worden boven een deur die uitkomt op het aansluitend terrein en als deze deur ook als gewone regliere uitgang gebruikt wordt.

  • Ik ben de mening toebedeeld dat het rennend mannetje overal mag alleen bij de laatste deur die je tegenkomt die uitkomt op het aansluitend terrein mag je het NS-teken gebruiken. Deze deur hoeft geen normale uitgang te zijn.

Graag hoor ik jullie mening




Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2005, 14:00:02
Mijn mening:
De gemiddelde burger heeft geen flauw idee dat er verschillende versies zijn. Als je geluk hebt, weet ie dat een verlicht groen bordje betekent dat je er daar uit kan. In geval van nood kijkt ie daar toch niet naar, want hij weet namelijk al waar hij eruit kan: op dezelfde manier als hij binnengekomen is.
Dus al dat onderscheid in bordjes vind ik persoonlijk flauwekul. Als het maar groen is, goed zichtbaar en de deur eronder ook daadwerkelijk openkan zonder gebruikmaking van sleutel werkt het.


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2005, 14:01:54
Mijn mening:
De gemiddelde burger heeft geen flauw idee dat er verschillende versies zijn. Als je geluk hebt, weet ie dat een verlicht groen bordje betekent dat je er daar uit kan. In geval van nood kijkt ie daar toch niet naar, want hij weet namelijk al waar hij eruit kan: op dezelfde manier als hij binnengekomen is.
Dus al dat onderscheid in bordjes vind ik persoonlijk flauwekul. Als het maar groen is, goed zichtbaar en de deur eronder ook daadwerkelijk openkan zonder gebruikmaking van sleutel werkt het.

Dat is ook een mening. Ik was op zoek naar een andere. Namelijk over de NEN 6088


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2005, 14:30:19
McFozzy,

Het NS teken stond in de NEN 6088 van augustus 1995.
volgens NEN 6088/A1 van mei 1997 is het "NS" symbool vervallen.
en hiermee heb je dus eigenlijk alleen nog maar het vluchtende mannetje of die vallende baksteen.


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2005, 14:33:41
McFozzy,

Het NS teken stond in de NEN 6088 van augustus 1995.
volgens NEN 6088/A1 van mei 1997 is het "NS" symbool vervallen.
en hiermee heb je dus eigenlijk alleen nog maar het vluchtende mannetje of die vallende baksteen.

Ik bedoel ook de vallende baksteen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2005, 14:37:33
Uit de norm  ;):

(....)
4.3 Uitvoering veiligheidstekens
De uitvoering van de toe te passen veiligheidstekens voor vluchtwegen zijn vastgelegd in bijlage A.

Als teken bij een uitgang die toegang geeft tot het aansluitend terrein en welke tevens als nooduitgang kan worden gebruikt, wordt naar keuze ofwel het onder B.1 genoemde teken gebruikt, ofwel een teken als vermeld in bijlage A.
Indien de vluchtwegaanduidingen worden gecombineerd met noodverlichting, moet die noodverlichting voldoen aan NEN-EN 1838.
(.....)


In Bijlage A staan de rennende mannetjes en in bijlage B staat de trekschakelaar (NS bordje)  ;)

Dus altijd het rennende mannetje. Alleen bij een buiten deur mag je de trekschakelaar gebruiken!!


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2005, 14:39:20
En weet je wat ook zo leuk is?

op de site van het NFVN http://www.nvfn.nl staat bij faq's en tips dat je nog wel figuur A4 van de NEN 6088 mag toepassen.
Wie heeft ernu gelijk???   :P :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2005, 14:41:08
figuur A4 is ook een rennend mannetje  ;)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2005, 14:42:49
??? ??? ???


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2005, 14:44:47
Niet in mijn NEN 6088 hoor...

of ben ik weer niet up to date