Mag ik jullie om advies vragen over een casus die ik onlangs als verpleegkundige heb gehad op de zorgambulance
Melding was een oudere dame met algehele malaise naar de SEH. Daar aangekomen bleek huisarts net weg te zijn en geen overdracht achter te laten. In haar dossier was ook weinig terug te vinden wbt haar voorgeschiedenis. Alleen veneuze insufficiëntie en hoge bloeddruk.
Ik heb de huisarts gebeld en het bleek dat mw. De avond ervoor gevallen was en door politie terug in bed gelegd was. Verder had de huisarts wat vocht achter de longen gehoord en een zuurstofgehalte van 92% gemeten (maar koppelde dit aan haar leeftijd). Een recent lab had een laag natrium laten zien, wat kon duiden op overvulling
Aanvullend bleek mw.de laatste tijd zichzelf steeds meer vermoeid te voelen en had behoorlijk wat oedeem in haar benen
Mijn controles gaven een bloeddruk van 123/87 e een rwgulaire pols van 78. Verder een zuurstofgehalte van 88% (niet duidelijk of dit reele waarde was, maar aan de andere kant gekoppeld aan de meting van de huisarts (92%) en haar ademarbeid en gevoel van benauwdheid wel aan te nemen als een reële waarde.
Ik heb mw. 2 liter zuurstof gegeven via een neusbril en hierdoor steeg de saturatie naar 92%. Maar ik vond dat mw.er best veel moeite voor moest doen om deze 92% te nehouden. Daarbij gaf mw.ook nog drukkend gevoel op de borst aan (verder geen passende signalen)
Ik heb direct de meldkamer gebeld en aangegeven wat ik aantrof en aangegeven dat ik deze rit (verantwoordelijkheid) niet op mij wou nemen
Op mijn aangeven van de saturatie van 88%, kwam de reactie/vraag waarom ik deze dan gemeten had ..... :|
Alleen de meldkamer gaf aan dat er geen A ambulances in de buurt waren en dat de tijd die het zou duren hetzelfde zou zijn als onze rit naar het ziekenhuis (20 min)
Mijn collega chauffeur gaf als optie om naar de ambulance post te rijden 150 Meter verder. Daar aangekomen stond er wen A Ambulance van dezelfde regio
De aanwezige ambulance verpleegkundige opperde om een ecg te maken en mocht die afwijken zou de A wagen haar mee nemen en anders wij als B wagen
Alleen Murphy's law kicked in. Voor het ecg gemaakt kon worden, moesten hen met een A1 rit weg
Vervolgens hebben we haar zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gereden en naar de eerste hart hulp gebracht. Waar later bleek dat mw. Flink gedecompenseerd was en mgl zelfs een infarct te hebben mee gemaakt
Voor mij voelde het dat deze rit, die niet in mijn bevoegdheid paste, gewoon op mijn bord werd gelegd. De volgende keer zou ik simpelweg om een A wagen met spoed erbij te vragen, alleen achteraf gezien voelde ik me op het verkeerde been gezet omdat aangegeven was dat er geen ambulances in de regio beschikbaar waren.
Dus na het weg rijden van de ambulance die we om hulp hadden gevraagd, is het niet meer als optie in mijn gedachten gekomen
Ben benieuwd naar jullie mening, feedback en of gedachte