Ook bij ons zijn het niet allemaal MUG (MMT) - artsen of verpleegkundigen met bijzondere beroepstitel inzo & spoed, we hebben ook verpleegkundigen van OK, RX, cathlab. Maar de quasi vaste kern heeft dit allemaal wel. En het ligt eraan waar je deze anderen inzet. Is in ons landje wel iets gemakkelijker om die plegen in te zetten, zonder geneuzel van papiertjes of ze een infuus mogen prikken of niet. Elke pleeg hier mag dat, punt.
Het is inderdaad voor de rest een kwestie van geld spijtig genoeg. Wij zijn allemaal vrijwilligers en krijgen dus een vrijwilligersvergoeding. Ondanks dat blijven diegene die komen aanwezig, maar we verliezen wel mensen aan brandweerdiensten waar ze meer betalen voor hetzelfde werk. Je moet dit graag doen en niet voor het geld. En dat is vermoed ik niet anders in Nederland?
Probleem is als je zegt dat ze dan maar niks moet organiseren, er ook niks meer georganiseerd wordt. Is deze situatie goed? Nope, maar wel realiteit. We zijn daarom ook gestopt met rally's te doen. We wilden het goed en deftig doen maar daar hing een kostenplaatje aan vast en dat was te groot. Dus de stekker er maar uit getrokken, ondanks dat we van organisaties en overheid veel lof kregen over onze manier van werken. Wij blijven ondertussen gewoon op ons circuit zitten.
En je merkt gewoon als een team op elkaar ingespeeld is ipv een samenraapsel van individuen. Dat is voor mij nog het belangrijkste. Er wordt bijna niet gesproken, iedereen weet wat hij/zij moet en gaat doen. En je ziet het ook aan de interventietijden.
Een voorbeeldje: binnen 50 sec na crash medical car ter plaatse met doc en pleeg, 20 sec later ambulance. Binnen de 7 min na impact op transport naar medical center. Daar verdere stabilisatie (oa intubatie) en binnen 20 à 25 min na impact op transport naar traumacentrum. Slachtoffer lag in traumacentrum binnen 50 min na impact. Week later is slachtoffer zonder grote restletsels naar huis gemogen. Onmogelijk omdat te doen zonder een op elkaar ingespeeld getraind team.
Dat maakt voor mij een team waardevol en pas dan beteken je een meerwaarde voor de mensen op de track.
Ik vermoed dat ook op Zandvoort en Assen er een vast groep van mensen zit? Meestal zie je de samenraapsels op de lagere klasse van rally's, rallycross enz, vaste circuits zijn doorgaans beter geregeld omdat ze moeten voldoen aan FIA (auto) en/of FIM (motor) eisen.