RAV Fryslân neemt patiëntenvervoer Waddeneilanden over van Defensie

Auteur Topic: RAV Fryslân neemt patiëntenvervoer Waddeneilanden over van Defensie  (gelezen 13955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2014, 07:55:11
De datum 01/07/15 is niet per ongeluk gekozen, dit is namelijk de datum waarop het "Nieuwe SAR" contract in Nederland ingaat. We krijgen dus een echte scheiding tussen patiënten vervoer en SAR...Overigens staat er in de voorwaarden van het SAR contract dat patiënten vervoer van en naar de wadden ook onderdeel is van het contract.
Het contract is als het goed is reeds gegund, weet alleen niet wie het gekregen heeft.

Res  8) 8)

Die het best goed vind dat patiënten vervoer niet meer uit de algemene middelen betaald wordt maar gewoon door de verzekering maatschappijen.
NoordBorgh go's North again in 2009


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2014, 09:30:18
Citaat van: Rescue-Boy link=msg=1299958 date=1412315711

Die het best goed vind dat patiënten vervoer niet meer uit de algemene middelen betaald wordt maar gewoon door de verzekering maatschappijen.
Dan betalen wij het toch gewoon ook met z'n allen? Ik vind het eigenlijk best vreemd dat ziekenvervoer door zorgaanbieders en brandweer door overheid wordt geregeld.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2014, 09:59:37
Jammer dat de naam van dit topic nu niet meer klopt:
De toekomst van de SAR heli hoort niet onder patientenvervoer/ambu te staan maar is een totaal ander onderwerp.  >:D
Zo is het nog steeds afwachten of NHV of Bristow het SAR heli contract gaan krijgen en voor de Kustwacht gaan vliegen. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2014, 11:17:42
Tijdens deze gesprekken zijn er meerdere alternatieven onderzocht en door het RIVM berekend. Uit deze onderzoeken is gebleken dat een ambulancehelikoptervoorziening (24/7) het best passende alternatief is. Aangezien RAV Fryslân de (wettelijk) aangewezen partij is voor het uitvoeren van ambulancezorg, is zij vervolgens gevraagd om dit te realiseren. Dit in nauwe samenwerking met De Friesland zorgverzekeraar.

Opmerkelijk dat ook de ANWB hier niet bij is betrokken.
De Friesland zorgverkeraar is een van de vele zorgverzekeraars in Nederland, weliswaar een van de grotere in het Noorden en Noordoosten maar niet iedere patient die vervoerd zal gaan worden zal verzekerd zijn bij De Friesland.(Zowel de eilanders als niet eilanders.)
Mogelijk zal ook Texel (met twee ambulances waarvan er een al eerder ter discussie heeft gestaan) zich op den duur willen aansluiten bij deze ambulancehelikoptervoorziening.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2014, 11:39:53
Citaat van: Thor link=msg=1299978 date=1412327862
Tijdens deze gesprekken zijn er meerdere alternatieven onderzocht en door het RIVM berekend. Uit deze onderzoeken is gebleken dat een ambulancehelikoptervoorziening (24/7) het best passende alternatief is. Aangezien RAV Fryslân de (wettelijk) aangewezen partij is voor het uitvoeren van ambulancezorg, is zij vervolgens gevraagd om dit te realiseren. Dit in nauwe samenwerking met De Friesland zorgverzekeraar.

Opmerkelijk dat ook de ANWB hier niet bij is betrokken.
De Friesland zorgverkeraar is een van de vele zorgverzekeraars in Nederland, weliswaar een van de grotere in het Noorden en Noordoosten maar niet iedere patient die vervoerd zal gaan worden zal verzekerd zijn bij De Friesland.(Zowel de eilanders als niet eilanders.)
Mogelijk zal ook Texel (met twee ambulances waarvan er een al eerder ter discussie heeft gestaan) zich op den duur willen aansluiten bij deze ambulancehelikoptervoorziening.

Ze vervoeren ook mensen met een andere verzekering hoor, ben maar niet bang. De gewone ambulances in Friesland hebben ook het logo van die verzekeringsmaatschappij er op. Er zijn meer regio's trouwens waar de rav en een verzekeringsmaatschappij samenwerken. Voor beide kan dat voordelen hebben.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2014, 14:14:04
Discussie afgesplitst van het topic omtrent SAR helikopters, dit topic is zoals voorheen te vinden in de Waterkolom.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2014, 16:37:37
Citaat
RAV Fryslân neemt patiëntenvervoer Waddeneilanden over van Defensie

...
 Voor de helikopter en de bijbehorende piloten zal de organisatie op korte termijn een externe partij selecteren en contracteren.
....

Persbericht RAV Fryslân, daar ook een foto: http://rav-fryslan.nl/nl/news/news/news_id,22/rav-frysln-neemt-patintenvervoer-waddeneilanden-over-van-defensie

Is niet hetzelfde als:
Citaat
LEEUWARDEN - De Regionale Ambulance Voorziening Fryslân, RAV Fryslân, neemt in 2015 het vervoer van patiënten van de Waddeneilanden van Defensie over.

 Zeker is wel dat de RAV Fryslân een eigen helikopter zal aanschaffen, hetzelfde type als de traumahelikopter waarmee de ANWB vliegt. Tevens wordt gestart met het werven en opleiden van personeel die de helikopter kunnen bemannen.

http://www.112fryslan.nl/news/10322

Het is ook wel iets heel nieuws voor een RAV. En patientenvervoer is toch vaak iets anders dan de Traumaheli acties.
Het zou best kunnen dat ze een derde partij, een bedrijf dat  meer ervaring heeft in dit soort zaken, willen inhuren. Is ook meer zekerheid denk ik want als RAV een helikopter aanschaffen is nogal wat. En met 1 heli ben je r nog niet, zo'n machine  heeft  op zijn tijd een beurt nodig en kan dan niet ingezet worden, kan ook wel eens stuk gaan. Gewoon een externe partij het heli gedeelte laten doen, en dat kan best de ANWB zijn, of een ander bedrijf dat dit al doet en heli's heeft en kan terugvallen op een reserve-vloot.


TMD13

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:08:11
Zoals ik lees op Omroep Fryslân gaan ze daadwerkelijk wel een eigen heli kopen, het is inderdaad afvragen hoe dat gaat..
De mevrouw van het filmpje (zie link) legt ook uit dat het hier gaat om een "vliegende ambulance" met chauffeur/pilot en een verpleegkundige achterin. Opmerkelijk is ook dat ze noemen dat ze wellicht de heli willen inzitten op het vasteland van Friesland. Zou hier een meerwaarde in zitten? De standplek van de heli wordt mogelijk Eelde (dan naast de Lifeliner 4 denk ik?) of Leeuwarden.

http://www.omropfryslan.nl/nijs/rav-fryslan-gaat-ook-vliegen


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2014, 21:09:51
Citaat van: Thor link=msg=1299978 date=1412327862
Mogelijk zal ook Texel (met twee ambulances waarvan er een al eerder ter discussie heeft gestaan) zich op den duur willen aansluiten bij deze ambulancehelikoptervoorziening.

Je kan je afvragen of helikoptervervoer vanaf Texel wel zoveel meerwaarde heeft met de korte vaartijd van de TESO in combinatie met het Gemini ziekenhuis in Den Helder.

Citaat van: TMD13 link=msg=1300184 date=1412435291
Zoals ik lees op Omroep Fryslân gaan ze daadwerkelijk wel een eigen heli kopen, het is inderdaad afvragen hoe dat gaat..
De mevrouw van het filmpje (zie link) legt ook uit dat het hier gaat om een "vliegende ambulance" met chauffeur/pilot en een verpleegkundige achterin. Opmerkelijk is ook dat ze noemen dat ze wellicht de heli willen inzitten op het vasteland van Friesland. Zou hier een meerwaarde in zitten? De standplek van de heli wordt mogelijk Eelde (dan naast de Lifeliner 4 denk ik?) of Leeuwarden.

Ik vermoed niet dat de RAV een eigen helikopter zal aanschaffen, dat is operationeel, financieel en logistiek vrijwel een onmogelijke opgave. De keuze voor de EC135 komt dan ook niet echt als een verassing waar dit in het verlengde ligt van de diensten die ANWB Medical Air Assistance aanbied in het land. Ik vraag me echter wel af of deze keuze wel handig is voor het vervoer van kritische c.q. onstabiele patiënten gezien de ruimte aan boord.

Qua standplaats lijkt Eelde me niet logisch, je zou verwachten dat men streeft naar een korte aanvliegtijd in het Waddengebied. Daarvoor zal je dan eerder denken aan vliegbasis Leeuwarden of faciliteiten op één van de eilanden. (Denk bijvoorbeeld aan het helihaven van de Luchtmacht op Vlieland waar nu nog het 303sqn staat tijdens de dagdienst)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2014, 07:40:10
Wellicht dat ze hem leasen bij een grotere maatschappij, dan vallen de kosten mee en zaken als onderhoud zijn direct geregeld. Wellicht dat ze hem dan zelfs aan de pool van trauma helikopters toevoegen zodat ze die ook kunnen uitwisselen als hij in onderhoud moet of niet.

Ja helikopters zijn duur, maar als de ANWB er meerdere kan financieren, dan moet het een RAV ook wel lukken er eentje te regelen.