Mogelijk zal ook Texel (met twee ambulances waarvan er een al eerder ter discussie heeft gestaan) zich op den duur willen aansluiten bij deze ambulancehelikoptervoorziening.
Je kan je afvragen of helikoptervervoer vanaf Texel wel zoveel meerwaarde heeft met de korte vaartijd van de TESO in combinatie met het Gemini ziekenhuis in Den Helder.
Zoals ik lees op Omroep Fryslân gaan ze daadwerkelijk wel een eigen heli kopen, het is inderdaad afvragen hoe dat gaat..
De mevrouw van het filmpje (zie link) legt ook uit dat het hier gaat om een "vliegende ambulance" met chauffeur/pilot en een verpleegkundige achterin. Opmerkelijk is ook dat ze noemen dat ze wellicht de heli willen inzitten op het vasteland van Friesland. Zou hier een meerwaarde in zitten? De standplek van de heli wordt mogelijk Eelde (dan naast de Lifeliner 4 denk ik?) of Leeuwarden.
Ik vermoed niet dat de RAV een eigen helikopter zal aanschaffen, dat is operationeel, financieel en logistiek vrijwel een onmogelijke opgave. De keuze voor de EC135 komt dan ook niet echt als een verassing waar dit in het verlengde ligt van de diensten die ANWB Medical Air Assistance aanbied in het land. Ik vraag me echter wel af of deze keuze wel handig is voor het vervoer van kritische c.q. onstabiele patiënten gezien de ruimte aan boord.
Qua standplaats lijkt Eelde me niet logisch, je zou verwachten dat men streeft naar een korte aanvliegtijd in het Waddengebied. Daarvoor zal je dan eerder denken aan vliegbasis Leeuwarden of faciliteiten op één van de eilanden. (Denk bijvoorbeeld aan het helihaven van de Luchtmacht op Vlieland waar nu nog het 303sqn staat tijdens de dagdienst)