Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af

Auteur Topic: Materieel spreidingsplan : Brandweer Twente bezuinigt acht ton en stoot negentien voertuigen af  (gelezen 88595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1379366 date=1445360211
Als brandweerleek een vraagje, krijgen deze mensen die niet uitrukken dan een vergoeding omdat ze wel opgekomen zijn?

Die mensen krijgen inderdaad allemaal een uur betaald. Maar dat is voor de motivatie uiteraard niet belangrijk. Bij de brandweer ga je niet voor het geld.  :)

Citaat van: Fireball link=msg=1379382 date=1445363822
De opkomst van te veel vrijwilligers is maar tijdelijk. Ik verwacht een uitsterfbeleid en afscheid van vrijwilligers. Het aantal vrijwilligers per post is gebaseerd op de bezetting van de voertuigen. Dus indien voertuig weg, dan ook vrijwilligers weg. Scheelt niet alleen in repressieve uren, maar ook qua opleiding en oefenen.

Andersom kun je ook redeneren: voor diverse posten is het lastig (overdag) de 2e auto de weg op te krijgen door tekort aan vrijwilligers. Indien geen vrijwilligers, dan ook geen auto.

Of er nou wel of niet minder vrijwilligers per post zijn, er blijven er meer opkomen doordat je nu 2 posten alarmeert in plaats van 1.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1379397 date=1445370245
Of er nou wel of niet minder vrijwilligers per post zijn, er blijven er meer opkomen doordat je nu 2 posten alarmeert in plaats van 1.

Leg eens uit dan. Bij ons wordt per TS een blusgroep gealarmeerd. Een blusgroep bestaat uit ongeveer 12-15 personen (200-250%). Alarmering van 2 TS-en uit dezelfde post of uit 2 verschillende posten maakt dan niet uit. In beide gevallen alarmering van 2 blusgroepen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Fireball link=msg=1379400 date=1445372469
Leg eens uit dan. Bij ons wordt per TS een blusgroep gealarmeerd. Een blusgroep bestaat uit ongeveer 12-15 personen (200-250%). Alarmering van 2 TS-en uit dezelfde post of uit 2 verschillende posten maakt dan niet uit. In beide gevallen alarmering van 2 blusgroepen.

Wanneer er voldoende mensen opkomen. (Meer dan 12) hoeft er bij de 2de TS toch helemaal geen blusgroep meer gekoppeld te worden? Dat gebeurd hier tenminste nooit.

Bij veel kazernes (Hier tenminste) is er nog sprake van vrije opkomst of directe alarmering van meerdere blusgroepen. Dan wordt de situatie al weer anders natuurlijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1379405 date=1445375340
Wanneer er voldoende mensen opkomen. (Meer dan 12) hoeft er bij de 2de TS toch helemaal geen blusgroep meer gekoppeld te worden? Dat gebeurd hier tenminste nooit.

nee, klopt, maar dan moet de TS al gekoppeld zijn aan het incident, voordat de middel-alarmering plaatsvindt. Anders gaat de blusgroep (bij ons) gewoon mee in het inzetvoorstel. Of de centralist moet hem er handmatig afhalen, maar dat is weer een extra handeling, waar we niet voor pleiten.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ik verwacht juist dat de motivatie bij veel posten wel toe zal nemen; meer uitrukken is immers meer kans om ook daadwerkelijk mee te gaan op een uitruk. De vervelende situatie ontstaat voor posten die een voertuig in moeten leveren en waar dus minder personeel nodig is....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Danny722 link=msg=1379439 date=1445409562
Ik verwacht juist dat de motivatie bij veel posten wel toe zal nemen; meer uitrukken is immers meer kans om ook daadwerkelijk mee te gaan op een uitruk. De vervelende situatie ontstaat voor posten die een voertuig in moeten leveren en waar dus minder personeel nodig is....

Ja, als je dichtbij de kazerne woont. Mensen die nu vaak de 1e auto missen en meegaan op de 2e auto, zullen als eerste afhaken, omdat er geen tweede auto meer is.


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Weerselo krijgt de "oude" 2e TS van Oldenzaal (roepnummer 05-2132, kenteken BZ-NP-09) en wordt roepnummer 05-2731.

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Citaat van: Steve link=msg=1379510 date=1445439511
Weerselo krijgt de "oude" 2e TS van Oldenzaal (roepnummer 05-2132, kenteken BZ-NP-09) en wordt roepnummer 05-2731.

Gr,
Steve

Weet je toevallig ook vanaf wanneer de 2132 naar weerselo gaat?   ik vermoed binnen zeer afzienbare tijd aangezien er nu een Reserve TS staat. ?

moet er nog geoefend worden met de nieuwe TS?


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Citaat van: tygerpower link=msg=1379582 date=1445456061
Weet je toevallig ook vanaf wanneer de 2132 naar weerselo gaat?   ik vermoed binnen zeer afzienbare tijd aangezien er nu een Reserve TS staat. ?

moet er nog geoefend worden met de nieuwe TS?

Ik heb geen idee. De auto's worden op dit moment ingepakt/herbepakt en er zal mogelijk nog eerst wel mee geoefend moeten worden.

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Citaat van: Steve link=msg=1379590 date=1445456760
Ik heb geen idee. De auto's worden op dit moment ingepakt/herbepakt en er zal mogelijk nog eerst wel mee geoefend moeten worden.

Gr,
Steve

word dat op Hengelo Centrum gedaan?